Gå til innhold

==== Slettet ====


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja... dette prosjektet er vel mye mere bundet mot NT kjernen. Cygwin bruker vel en hel del DLL'er for å "emulere" linx miljøet. Men den store forskjellen blir vel at en her kan kjøre native Linux binærfiler - det kan en ikke i cygwin.

For meg virker det mere som en Linuxdistro med "innebygd vmware" i mangel av et bedre uttrykk :)

 

Men jeg har heller ikke satt meg noe særlig inn i det....

Lenke til kommentar

Denne distroen lar linux kernelen kjøre parallelt ved siden av windows kernelen, ikke oppå, som et program e.l, men ved siden av (okay, kanskje ikke helt parallelt, men så nærme som det kan komme uten at de begynner å krangle om hvem som egentlig er host-OSet da).

 

According to the Web site, they've written special core drivers for the host OS which modify the way the host OS receives notifications from the hardware - thus allowing both OSes to coexist peacefully - and run at a decent speed as well."

Dette i følge sys-con.com

 

Cooperative Linux is a port of the Linux kernel which allows it to run cooperatively under other operating systems in ring0 without hardware emulation, based on very minimal changes in the architecture dependent code and almost no changes in functionality.

Og her er en kunngjøring fra januar om emnet på lkml.org

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
Er dette en nyhet? Co-linux har jo eksistert lenge. IT-avisen er norges dårligste nettavis.
February 2, 2004:

 

After the first binary release of coLinux in the last weekend, some people succeeded running it, other people did not. We are currently working on finding the bug that causes the reported crashes. We are glad to report that others managed to run coLinux successfully without any crash.

Folk flest har ikke en tryllestav liggende når de starter et software prosjekt, så selvom prosjektet kanskje har eksistert lenge har det ikke blitt ordentlig brukanes før nå i det siste.

 

Ja, jeg vet sitatet handler om en binær release, men hvis ikke engang opphavsmennene til colinux klarte å lage en skikkelig binær release tror jeg nok de fleste hadde slitt med å bruke colinux før dette kom ut.

Lenke til kommentar

Jeg må inrømme at jeg ikke helt ser hva som er revolusjonerende med dette. Eller ser jo at det teknisk ikke er gjort før, men for brukerne, hva er revolusjonerende? Vil man ikke nå bare risikere at man får ulempene fra begge OS? At man vil få sikkerhetshull fra 2 OS å bekymre seg for. Om man taper ytelse vet jeg ikke, men regner med det. Kan liksom ikke se at det er optimalt å kjøre linux aplikasjoner på windows. Linux sin nybegynner venlighet på windows sin fantastiske stabile kjerne. Eneste jeg kan se er at man kan spille cs mens man sitter i kde, men da kan man like godt bruke windows utelukkende (og eventuelt dual boote).

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke revolusjonerende, men vi har da alle lært å ta journalistikk med en klype salt, har vi ikke? ;) (alle som noen gang har vært involvert i noe som er blitt skrevet om i en avis eller omtalt i media generelt kan fortelle deg hvordan de har fått kjenne det på kroppen hvor "upresist" media kan være)

 

Jeg ser heller på dette som en erstatning til vmware m/linux i windows. Det gjør helt sikkert en hel del andre vmware brukere også kan jeg tenke meg.

 

Edit: trykkleif(er)

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...