hauken87 Skrevet 13. april 2004 Skrevet 13. april 2004 Når jeg starter opp pc'en min kommer det ikke noe på skjermen, samtidigt lyser et oransjt lys på fremsiden av pc'n. hardisk, cd-rom og vifter starter som normalt. Hva kan være i veien? Jeg har sjekket alle ledninger og testet flere skjermkort og sjkermer, men til ingen nytte. Noen som har opplevd noe liknende eller har noen tips? Jeg har: AMD Duron 700 mhz Aopen ak-33 motherboard G-force 2 mx 400 skjermkort Nokia 17" skjerm
J0ppe Skrevet 13. april 2004 Skrevet 13. april 2004 Tror du har kommet til riktig kar. Jeg har hatt det problemet manga ganger. Problemet er at hovedkortet kortsluttes eller noe sånt. Prøv å sette hovedkortet med skjermkort, ram ,cpu og psu på en hovedkort eske eller en annen eske(husk å ha antistatisk papir under) så starter du opp. Da virker det 100% sikkert (hvis ikke noe er defekt da) Hvis det virker så setter du det ned i kabbiset, men denne ganger er du mye mer forsiktig. Og da virker det (sånn løste jeg problemet) Husk å sette alle delene godt sammen GL
hogmann Skrevet 13. april 2004 Skrevet 13. april 2004 Tror du har kommet til riktig kar. Jeg har hatt det problemet manga ganger. Problemet er at hovedkortet kortsluttes eller noe sånt. Prøv å sette hovedkortet med skjermkort, ram ,cpu og psu på en hovedkort eske eller en annen eske(husk å ha antistatisk papir under) så starter du opp. Da virker det 100% sikkert (hvis ikke noe er defekt da) Hvis det virker så setter du det ned i kabbiset, men denne ganger er du mye mer forsiktig. Og da virker det (sånn løste jeg problemet) Husk å sette alle delene godt sammen GL Veldig godt tips! Det samme har hjulpet meg også...
hauken87 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Skrevet 14. april 2004 Jeg prøvde å starte den på et antistatisk papir, men det fungerte ikke. skjermen var fortsatt svart. problemet begynte foressten etter at jeg prøvde en annen cpu i pc'n. kan det være hovedkortet som er røket ?
Fredrik Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Reset CMOS, første du skal gjøre om noe ikke virker. Flytter på en jumper over to av tre pins på hovedkortet. Men dra ut ledningen eller slå av PSUen før du gjør det. Prøv gjerne å reset CMOS mens den ligger på esken. Hvor får man antistatisk papir fra? Bare så du ikke bruker vanlig papir, som er veldig statisk
hauken87 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Skrevet 14. april 2004 Reset CMOS, første du skal gjøre om noe ikke virker. Flytter på en jumper over to av tre pins på hovedkortet. Men dra ut ledningen eller slå av PSUen før du gjør det. Prøv gjerne å reset CMOS mens den ligger på esken. Hvor får man antistatisk papir fra? Bare så du ikke bruker vanlig papir, som er veldig statisk Okey, jeg skal prøve det. vedrørende det antistatiske-papiret. Jeg bruker den posen som hovedkortet låg når jeg fikk det som papir, er dette anti-statisk ?
Fredrik Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Den posen er antistatisk ja, men for sikkerhets skyld kan du jo vrenge den
hauken87 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Skrevet 14. april 2004 Den posen er antistatisk ja, men for sikkerhets skyld kan du jo vrenge den det hjalp lite å resete CMOS , derimot fant jeg ut at hardisken ikke startet dersom jeg tok ut CPU'n. mens den startet når jeg hadde den i. har dette noe å si ? CPU'n ble forresten veldig varm uten vifte på, men dette er vel normalt (?)
Fredrik Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 (endret) uten vifte på?! Den kommer opp i 300+ om jeg husker riktig. om du har gjort det før så er cpuen ødelagt. Nesten garantert EDIT: var kjøleribben der da? please si det Endret 14. april 2004 av fredrikrb
norrick Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 (endret) Den posen er antistatisk ja, men for sikkerhets skyld kan du jo vrenge den det hjalp lite å resete CMOS , derimot fant jeg ut at hardisken ikke startet dersom jeg tok ut CPU'n. mens den startet når jeg hadde den i. har dette noe å si ? CPU'n ble forresten veldig varm uten vifte på, men dette er vel normalt (?) Mener du ærlig talt at du kjørte Duronen uten kjøling??? I såtilfelle så kan du lage et smykke av den og så kjøpe en ny CPU! Endret 14. april 2004 av norrick
Gunnar B Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 Så du har ikke vifte på cpu? Det tror jeg du bør sette på.
hauken87 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Skrevet 14. april 2004 uten vifte på?! Den kommer opp i 300+ om jeg husker riktig. om du har gjort det før så er cpuen ødelagt. Nesten garantert EDIT: var kjøleribben der da? please si det jeg hadde bare pc'n på i 20 sec. da vifta og kjøleribba var av. hvor lenge går det før den blir ødelagt? AMD duron, blir denne veldig fort varm?
Elensar Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 (endret) Amd prosessorer blir ofte velgdig fort varmt serleg når du ikkje har vifte og kjøleribbe på! Endret 14. april 2004 av Zernick
hauken87 Skrevet 14. april 2004 Forfatter Skrevet 14. april 2004 Amd prosessorer blir ofte velgdig fort varmt serleg når du ikkje har vifte og kjøleribbe på! mener du dermed å si at den er ødelagt?
jokki Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 en duron bruker omlag 33 watt, mens en P4 3.06GHZ har nærmere 100watt. Jeg tror ikke duron produserer nokk varme til å ta skade av 20 sekunder uten kjøling.
Fredrik Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 (endret) litt off-topic: http://www.tomshardware.com/images/thg_vid...cpu_cooling.zip riktignok ikke en duron men Endret 14. april 2004 av fredrikrb
Nilsen Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 prøv å teste cpu'en(med vifte) på et annen hovedkort
Mekkeren Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 (endret) uten vifte på?! Den kommer opp i 300+ om jeg husker riktig. om du har gjort det før så er cpuen ødelagt. Nesten garantert EDIT: var kjøleribben der da? please si det jeg hadde bare pc'n på i 20 sec. da vifta og kjøleribba var av. hvor lenge går det før den blir ødelagt? AMD duron, blir denne veldig fort varm? når jeg var helt fersk på data, så klarte jeg og sette på en Intel vifte på et AMD system, den passet self ikke, så jeg bare la den over cpu, for å teste. alt virket fint det. til det hadde gått ganske nøyaktig 3-4 sekunder så var alt fryst, og cpu hadde blitt svidd! så dum var jeg da! trodde det ikke hadde noe å si hvilken socket viften var til, så jeg bare valgte ut en kraftig intel vifte, men det hjalp lite når den ikke passet og ikke kom i kontakt med kjernen. så har du hatt kjølingen av i 20sekunder så kan jeg garantere deg at den er ødlagt. helt 100% sikker. skal bare et par sekunder til uten kjøleribbe så er den ødlagt. duronene er foresten også ganske varme, så det gjør ikke saken bedre. kjøp ny prossesor, er du heldig så kansje det er fortsatt liv i hovedkortet ditt. men jeg ville kjøpt nytt hovedkort og cpu. Endret 14. april 2004 av Mekkeren
norrick Skrevet 14. april 2004 Skrevet 14. april 2004 (endret) Amd prosessorer blir ofte velgdig fort varmt serleg når du ikkje har vifte og kjøleribbe på! mener du dermed å si at den er ødelagt? Så lenge CPU'en var i bruk mer enn 1/100 sek så tror jeg at du har brent den. Duron/XP Athlon CPU'er veldig skjøre med henhold til varme og som sagt så tåler de ikke å bli kjørt et sekund uten kjøler, lukt på kjernen så forstår du lett hva jeg snakker om. En ny duron 1600MHz koster heldigvis ikke mer enn gode 300 kr så tapet er ikke all verdens, kjøp en ny en (eventuelt en kjøler også om den du har er for svak) og pass på at du ikke "chipper" den for det var sannsynlig det som skjedde når du prøvde en annen CPU. R.I.P. Endret 14. april 2004 av norrick
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå