Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Domene i hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

I stedet for å bruke workgroup har jeg lyst til å ta utfordringen med å sette opp ett nettverk hjemme hvor en (eller flere) maskin(er) står som DNS server. Er dette mulig med følgende ?

 

Oppsett/Maskinvare:

 

Tiscali ADSL med dynamisk IP

Zyxel Prestige 600 ADSL modem som er koblet til en

 

Trådløs Bredbåndsruter/4ports Switch Jensen bredbåndsruter/switch

 

Gateway: 192.168.62.1

  • IBM Netfinity ("arvet" fra jobb) server med Windows NT. Denne er i NT installasjonen satt opp som en PDS (primary domain server).
    IP: 192.168.62.50
    Subnet: 255.255.255.0
    Gateway: 192.168.62.1
     
  • PC1 Win XP Pro
    via kabel til ruter:
    IP: 192.168.62.51
    Subnet: 255.255.255.0
    Gateway: 192.168.62.1
     
  • PC2 Windows 98
    via kabel til ruter
    IP: 192.168.62.52
    Subnet: 255.255.255.0
    Gateway: 192.168.62.1
     
  • PC3 Windows XP Home
    Trådløst til ruter
    IP: 192.168.62.53
    Subnet: 255.255.255.0
    Gateway: 192.168.62.1

I tillegg har jeg noen andre gamle maskiner liggende som det kan bli aktuelt å koble til etterhvert.

 

1.) Er det mulig å lage ett domene for hjemmenettet og er DNS server måten å gjøre det på ?

 

2.) Hvis ja, trenger jeg noe utstyr i tillegg ?

 

3.) For å komme ut på internett har jeg satt DNS adressen på samtlige maskiner til 192.168.62.1 (gatewayen til ruteren). Hvordan få til å ha en av mine egne maskiner som DNS server. ?

 

 

En gang skal være den første med alt så hvis noen gidder å svare så vennligst bruk teskje. :blush:

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

 

for det første er det ikke nødvendig å bruke en intern dns-server for å kunne sette opp en domene med windows NT.

 

Siden din IBM er åpenbart satt opp med NT Server (siden den er konfigurert som PDC - primary domain controller) skulle dette holde - faktisk har du allerede en domeme. Eneste problemstillingen er at du ikke lenger kan velge "domene-navn" fordi det lar seg ikke endre på en pdc. Da må du eventuellt re-installere Windows NT server.

 

1.) Er det mulig å lage ett domene for hjemmenettet og er DNS server måten å gjøre det på ?

 

2.) Hvis ja, trenger jeg noe utstyr i tillegg ?

Det skulle du egentlig ikke. Du må finne ut hva domenen (som pdc'en forvalter) heter og så konfigurere alle dine maskiner til å logge seg mot denne. Videre må du opprette brukere i domenen for å kunne authentisere deg mot pdc'en.

 

3.) For å komme ut på internett har jeg satt DNS adressen på samtlige maskiner til 192.168.62.1 (gatewayen til ruteren). Hvordan få til å ha en av mine egne maskiner som DNS server. ?

Du bruker jo allerede en av dine maskiner (routeren) som dns-server. Routeren "forwarder" alle forespørsler for eksterne dns-oppslag til en ekstern dns-server. Noe annet vil en intern dns-server ikke gjøre heller. Den vil jo aldri "cache" alle tilgjenglige DNS-tabeller fra hele verden.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg absolutt anbefale 2000 eller 20003 fremfor NT da. Hvorfor satse på et 8 år gammelt serve OS????

 

Enhver maskin med pentium 100 (eller mer) og med minst 128MB ram kan kjøre 2000/2003 Active Directory uten problemer.

 

planlegg navn på domenet (dns og netbios) og IP-adresser

installer OS på vanlig måte.

Inn med SP4 hvis det blir 2000 server

Sett fast IP på nettverkskortet med preferred DNS til seg selv!!

start -> run -> dcpromo

ang. dns - velg "install and configure...." i wizarden

 

etter reboot

i dns-konsollet:

slett et evt forward lookup zone som heter "." (bare et punktum)

sett opp forwarding av dns til 192.168.62.1 (høyreklikk server - properties)

Du må først avslutte dns-konsollet hvis du slettet en .-sone

La alle klientene bruke din nye server som dns-server

 

That should be it for å få det oppe og gå. Du kan så leke med brukere og elde klienter inn i domenet.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Nå vil jeg absolutt anbefale 2000 eller 20003 fremfor NT da. Hvorfor satse på et 8 år gammelt serve OS????

 

Jeg har en ubrukt NT-CD/lisens. Så hvorfor ikke.

 

 

 

Det skulle du egentlig ikke. Du må finne ut hva domenen (som pdc'en forvalter) heter og så konfigurere alle dine maskiner til å logge seg mot denne

 

Domene navn etc. la jeg inn når jeg installerte NT på nytt. Og har satt XP maskinene til å tilhøre dette navnet som workgroup.

 

Somle: Mener du at XP kun kan bruke workgroup. Men dette mener jeg skal kunne gå når workgroup og domene navn er det samme i flg. noe jeg leste hos Microsoft.

Lenke til kommentar

1:

 

Å Sette opp et domene i et hjemmenettverk er ikke noe problem. Den IBM servern du har burde klare det greit. Anbefaler at du oppgraderer til Windows 2k eller 2k3 server da dette er litt lettere å ha med å gjøre. Du for lastet ned en prøveversjon av Windows 2003 Server fra Microsoft sine sider. Det går også greit å bruke gamle NT lisensen du har, men dette er gammel og muligheten er mindre en nyere versjoner.

 

2:

 

Eneste jeg kan se du trenger ektra er en ny lisens av XP. XP home støtter ikke å logge på domene.

 

3: Setter du opp en Domenekontroller vil du trenge en lokal dns. Sett opp en DHCP på serveren som du legger dns adresser, wins og gateway. Primary dns setter du til serveren og secondery setter du til Internetleverandøren din.

Lenke til kommentar
Anbefaler at du oppgraderer til Windows 2k eller 2k3 server da dette er litt lettere å ha med å gjøre. Du for lastet ned en prøveversjon av Windows 2003 Server fra Microsoft sine sider.

Problemet er at jeg fåreløpig ikke får IBM'en opp mot internett, får heller ikke pinget hverken fra eller til denne.

Lenke til kommentar

Får du opp en gyldig adresse på IBM-serveren når du skriver inn "ipconfig /all"?

 

Kan du på IBM-serveren pinge deg selv?

Jeg mener både "ping 127.0.0.1" og "ping 192.168.62.50".

 

Både for brukervennlighet, funksjonalitet og sikkerhet (ikke minst) så burde du gå for 2000 eller 2003. Dessuten er AD veldig gøy!! :D

 

Lisensen til til NT-server kan i utgangspunktet enkelt oppgraders til 2000/2003. Sjekk om den ikke også innholder 5 CAL-lisenser, for alle nye 2000/2003 servere kommer med det slik at du kan koble på opptil 5 klienter uten å må kjøpe flere lisenser.

Lenke til kommentar
Anbefaler at du oppgraderer til Windows 2k eller 2k3 server da dette er litt lettere å ha med å gjøre. Du for lastet ned en prøveversjon av Windows 2003 Server fra Microsoft sine sider.

Problemet er at jeg fåreløpig ikke får IBM'en opp mot internett, får heller ikke pinget hverken fra eller til denne.

Det er mest sansynlig at denne er satt opp med en fast ip og gateway fra jobben du har fått den fra, men dette har du satt over til ditt oppsett.

 

Du kan prøve starte med en bootdiskett med nettverk og se om denne for kontakt med maskinene i nettverket ditt.

Lenke til kommentar
Får du opp en gyldig adresse på IBM-serveren når du skriver inn "ipconfig /all"?

 

Kan du på IBM-serveren pinge deg selv?

Jeg mener både "ping 127.0.0.1" og "ping 192.168.62.50".

 

ja da, begge disse funker men jeg får ikke pinget andre maskiner eller pinget fra andre til 192.168.62.50

 

(Og Børge Bakken: IP'en har jeg lagt inn manuelt)

Lenke til kommentar

Kom forresten til å tenke på at første gang jeg satte den opp var det som en Stand Alone Server og da kom jeg ut på nettet. Må være noe med PDC oppsettet som gjør det.

Har også prøvd kabelen i en annen PC og da funket det,

Edit: så kabelfeil kan utelukkes.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

ja da, begge disse funker men jeg får ikke pinget andre maskiner eller pinget fra andre til 192.168.62.50

 

(Og Børge Bakken: IP'en har jeg lagt inn manuelt)

Dette problemet hadde jeg og med mitt nettverk. Viste seg at det var Norton brannmur som stengte. Dersom du har noe slikt installert på noen av maskinene, må du gi de andre maskinene tilgang manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...