Gå til innhold

Asus P4P800 / Asus P4P800 Deluxe


lpaul

Anbefalte innlegg

Heisann,

Har lest en del tester om HK her i norge og på utenlandske nettsteder og kommet frem til at jeg skal kjøpe et nytt HK, en av disse... hva er forskjellene mellom de "den valige" utgaven og Deluxe utgaven..... Og er det noe "man behøver"?

 

På forhånd takk!

 

 

Paul

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv 2x256 TwinMos brikker med CH-5 chips som kommentaren omhandler. Kjører dette dønn stabilt (memtest86 og Prime95 stabilt i timevis) på 219MHz dvs. ca 10% overklokket.

 

Har også bygget en maskin for en kamerat med samme hovedkort og minne og testet det OK.

 

Det det siktes til tipper jeg er visse 'issues' med 5:4 FSB:MEM ratio og at det da 'bremser' ved ca. 245MHz FSB. Hvis ikke han som har skrevet kommentaren rett og slett har fått brikker med feil da...

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Kjøp 2*256. Tross alt er det 4 minnespor så det er ikke noe problem å kjøpe 2*256 eller 2*512 senere.

 

Med ASUS P4P800 kommer du garantert til å overklokke etter kort tid. Det er nemlig så til de grader enkelt. Min anbefaling er å kjøpe PC 3700 eller PC 4000 minne om du har råd.

 

Jeg har nemlig P4P800 DeLuxe (kjøpt juli 2003). Trodde heller ikke jeg skulle klokke, etter en mnd satt jeg opp FSB til 220. Klarer å få minnet mitt til å gå stabilt på FSB 225 (450) uten å juster volt, men kjører med litt margin. Siden har den vært overklokket.

 

Har også Twinmos m/Winbond. Null problemer. Hadde en Prime95 kjøring gående kontinuerlig i 4 døgn (på 220 fsb)

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Kjøp 2*256. Tross alt er det 4 minnespor så det er ikke noe problem å kjøpe 2*256 eller 2*512 senere.

 

Med ASUS P4P800 kommer du garantert til å overklokke etter kort tid. Det er nemlig så til de grader enkelt. Min anbefaling er å kjøpe PC 3700 eller PC 4000 minne om du har råd.

Er helt enig! Å overklokke er bare en lettvint 'ekstrabonus' på disse kortene!

 

Angrer på at jeg ikke valgte skikkelig minne i første omgang, selv om jeg ikke er direkte misfornøyd med mine TwinMOS heller.

 

Jeg har hørt mye bra om disse brikkene da:

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

takk for alle svar så langt!

 

er litt grønn på minne, så her kommer sikkert et rart spm. ;)

 

I spesifikasjonene stpr det PC3200/2700/2100 non-ECC DDR SDRAM memory... kan jeg da kjøre PC PC 3700 eller PC 4000?

Endret av lpaul
Lenke til kommentar

Jau! PC2700 betyr at minnet kan kjøres max. på (2700/16) ca. 166MHz Front Side Bus, mens PC4000 tåler (4000/16) 250MHz FSB.

 

Du kan enkelt justere FSB til det du måtte ønske. Default med en 800MHz (Quad-Pumped) CPU er FSB 200MHz så du trenger minst PC3200 minne. Om du bruker raskere minne gjør det ingenting (bortsett fra at det koster mer).

 

Du KAN bruke dårligere minne enn PC3200, men da brukes gjerne en sk. ratio som gjør at minnet og FSB ikke er helt i takt (sammelikn med giret på en bil), denne ratioen kan settes til 5:4 eller 3:2, dette heter henholdsvis DRAM Frequency 320MHz eller 266MHz på Asus P4P800.

 

Hvis du bruker ratio 1:1 (default) og skrur opp FSB til f.eks. 217MHz, trenger du (16x217) PC3500 minne.

 

Nå skal det sies at mange minnetyper håndterer raskere hastigheter enn det det er spesifisert for, f.eks. vil TwinMOS minnet du har sett på støtte PC3500 hastigheter selv om det er spesifisert for PC3200.

 

Kanskje litt rotete forklart men ...

 

timtowtdi

Endret av timtowtdi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...