Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med ftp


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat satt opp en PC med bulletproof, men har et par problemer:

 

- Når jeg går inn på serveren får jeg ikke opp mapper og filer, men hvis jeg skriver \navnet på mappen, så kommer den opp, men jeg får enda ikke sett filer\mapper innenfor her heller.

 

- Hvordan får jeg brukt serveren utenom nettverket. Nå har jeg ip 10.0.0.14, og det er jo bare en lokal ip, som ikke kan brukes for andre utenfor nettverket. Eller stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Hvordan får jeg brukt serveren utenom nettverket. Nå har jeg ip 10.0.0.14, og det er jo bare en lokal ip, som ikke kan brukes for andre utenfor nettverket. Eller stemmer ikke dette?

Ved å forwarde port 21 i routeren din.

Jeg fant ut av det andre problemet med at filene ikke ville listes.

 

Hva mener du med dette? kan du forklare litt nærmere? Jeg har en hardware router, hvordan får jeg da konfigurert den og forward'et port 21?

Lenke til kommentar

Beror litt på routeren din. Hvilken modell har du?

 

Kan uansett forklare prinsippet bak forwarding (også kalt NAT);

La oss si at routeren din har IP'en 213.45.12.41 mot internett, og 192.168.0.1 internt. Hvis routeren får en forespørsel på port 21 (FTP), må routeren vite hvor den skal sende forespørselen til innenfor lokalnettet (siden det kan befinne seg flere pc'er på lokalnettet).

Ved å definere en NAT/portforwarding, vet routeren at alle forespørsler på f.eks. port 21, blir videresendt til 192.168.0.2 (denne pc'en har da ftp-server).

Mange nyere routere har en såkalt DMZ-funksjon. DMZ står for DeMilitarized Zone, og innebærer at den fjerner alle brannmur og forwarder alle porter til angitt ip. Dette er en meget kjekk funksjon om man bare har èn pc i nettverket som kjører servere, etc, da alle portforespørsler til routeren blir forwardet til angitt IP.

Lenke til kommentar
Beror litt på routeren din. Hvilken modell har du?

 

Kan uansett forklare prinsippet bak forwarding (også kalt NAT);

La oss si at routeren din har IP'en 213.45.12.41 mot internett, og 192.168.0.1 internt. Hvis routeren får en forespørsel på port 21 (FTP), må routeren vite hvor den skal sende forespørselen til innenfor lokalnettet (siden det kan befinne seg flere pc'er på lokalnettet).

Ved å definere en NAT/portforwarding, vet routeren at alle forespørsler på f.eks. port 21, blir videresendt til 192.168.0.2 (denne pc'en har da ftp-server).

Mange nyere routere har en såkalt DMZ-funksjon. DMZ står for DeMilitarized Zone, og innebærer at den fjerner alle brannmur og forwarder alle porter til angitt ip. Dette er en meget kjekk funksjon om man bare har èn pc i nettverket som kjører servere, etc, da alle portforespørsler til routeren blir forwardet til angitt IP.

Takk for svar!

Jeg skjønner prinsippet, men skjønner ikke hva jeg skal starte med og gjøre. Har en router som er innebygget i adsl modem'et fra NGT. Har sett broren min konfigurere noe før, og han brukte command prompt. Det nytter ikke og spørre han om noe, for han ville holde kunnskapene sine for seg selv. (hva nå enn det er godt for... :roll: ) Hvis du vet hva jeg eventuelt skal skrive i command prompt for og komme inn hadde det vært fint!

Lenke til kommentar
Bare kos. God påske!

Du blir ikke kvitt meg så fort... :p Jeg har nemlig fått et nytt problem. Jeg kom inn på routeren, men når jeg skal velge ekstern ip, vet jeg ikke hvilke jeg får lov til og ta. Btw, vil denne ip'en forandre seg? Hvordan får jeg da vite den eksterne ip'en og ikke bare den interne som er 10.0.0.14?

 

God påske du og! :cool:

Lenke til kommentar
Jeg kom inn på routeren, men når jeg skal velge ekstern ip, vet jeg ikke hvilke jeg får lov til og ta.

Bare la den stå på 0.0.0.0 (da dette hele tiden vil bli den eksterne IP'en).

 

Btw, vil denne ip'en forandre seg? Hvordan får jeg da vite den eksterne ip'en og ikke bare den interne som er 10.0.0.14?

IP'en vil forandre seg. Beror litt på NGT sine instillinger, samt hvor ofte du skrur routeren helt av. For å finne den eksterne ip-adressen din, kan du ta en tur hit.

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt opp serveren og testet den via ekstern ip. Dette gjorde jeg via online testen til bulletproof. Jeg fikk noen feil i loggen:

 

Trying to connect to 80.213.5.221 (80.213.5.221):21 ... 
220 server 

Connected to remote host "80.213.5.221 (80.213.5.221):21" 
USER ombay 
331 Password required for ombay. 

PASS ********
230 User ombay logged in. 

Authentication OK 
CLNT Testing from http://www.bpftpserver.com/?page=ftptest 
200 "Testing from http://www.bpftpserver.com/?page=ftptest" noted. 

PWD 
257 "/" is current directory. 

Current directory is : / 
PASV 
227 Entering Passive Mode (80,213,5,221,22,171) 

LIST 
Trying to connect datasocket to 80.213.5.221:5803 ... 
Error : Cannot open data connection to 80.213.5.221:5803 
Error : Cannot connect to remote host 
Error : LIST command failed 

 

Vet noen hva som er galt her? Når jeg kobler meg til via IE kommer feilen "Connection reset" opp. Hva er galt?

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Bare kos. God påske!

Du blir ikke kvitt meg så fort... :p Jeg har nemlig fått et nytt problem. Jeg kom inn på routeren, men når jeg skal velge ekstern ip, vet jeg ikke hvilke jeg får lov til og ta. Btw, vil denne ip'en forandre seg? Hvordan får jeg da vite den eksterne ip'en og ikke bare den interne som er 10.0.0.14?

 

God påske du og! :cool:

ta deg en kikk her eller gå direkte hit og opprett en bruker når du har gjort det skal du installere ett lite program som hele tiden vet hva din ip ut mot internett er.foreksemper ditt navn.mine.nu pinger du dette navnet eller skriver dette navnet inn i en ftp klient i stede for ip så kommer du til din maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...