Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Cisco 1600 - Fastlinjerouter


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kom i anskaffelse av en fastlinjerouter fra Cisco i dag. 1600 series.

 

cisco_overview.jpg

 

Det jeg lurer på i den sammenheng er som følger; jeg får Telnor ADSL om 2-3 uker, og vil jeg da kunne bruke denne som router til mitt nettverk? (slik at jeg kan bruke internett på flere enn èn maskin).

 

Baksiden har følgende inn/utganger;

 

cisco_eth.jpg

cisco_serial_and_console.jpg

 

Ethernet skal til lokalnettet, samt (slik som jeg har forstått det) at serial-inngangen skal til fastlinje (i form av ISDN, etc). Eller er jeg helt på jordet?

 

Routeren har i tillegg en WIC-port (?), som jeg kan sette inn såkalte "interface cards". Er det da mulig å sette inn et ethernetliknende kort til, som jeg kan koble til telenor-modemet?

 

cisco_cards.jpg

(den øverste delen er plassen for "interface cards", den nederste er softwaren til routeren).

 

Likte at routeren hadde softwaren på SMARTcard :p

 

cisco_smartcard.jpg

cisco_smartcard_info.jpg

 

Men serriøst. Kan jeg bruke denne til å dele linjen fra Telenor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du kan nok ikke dele ADSL med denne routeren. Fordi:

A) Den har ikke PPPoE.

B) Den støtter ikke NAT.

 

Men det er riktig som du sier at du kan skaffe et ethernet interface til til den å montere i kortplassen (eventuelt AUI kontakten om det er bare 10 mbit). Det er desverre lite en kan bruke en sånn router til hos en privatperson i dag. Men den er jo kjekk om du vil lære deg litt mer gundig om cisco routere, kjøp deg to og koble den sammen med kabel på serial porten og prøv ut litt! Ikke mye nytte, men du kan lære deg en del om cisco routere.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
Så da kan jeg bare ha den til pynt? :p

Har en slik router selv.

 

Den har liten nytte med mindre du har fast linje (HDSL) med serielt interface e.l

 

WIC Ethernet kortet du kan sette inn er kun 10mbit.

 

Fin å lære seg IOS på og om routing protokoller etc.

 

1600 gikk forresten ut av produksjon for en stund siden. 1700 har tatt over.

Lenke til kommentar
Og forskjellen er?

Liksom; hva defineres som "fastlinje"... xDSL er det jo ikke, så...

T1, E1 etc er" fastlinjer". Mange av disse benytter HDSL som går over kobber på lik linje som andre xDSL teknologier. Men disse krever 2 par med kobber.

 

Man kan også kjøre disse strukturert (hvor man benytter en tidsluke til å overvåke trafikken) eller ustrukturert.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
T1, E1 etc er" fastlinjer". Mange av disse benytter HDSL som går over kobber på lik linje som andre xDSL teknologier. Men disse krever 2 par med kobber.

Så hvis jeg har to xDSL-linjer, kan jeg bruke routeren? (i teorien, har ikke tenkt å bruke den uansett).

Lenke til kommentar
T1, E1 etc er" fastlinjer". Mange av disse benytter HDSL som går over kobber på lik linje som andre xDSL teknologier. Men disse krever 2 par med kobber.

Så hvis jeg har to xDSL-linjer, kan jeg bruke routeren? (i teorien, har ikke tenkt å bruke den uansett).

Nei, hadde du hatt HDSL hadde du fortsatt vært avhengi av et linje modem (som kobles til routern via X.25 (serielt grensesnitt)

 

Hvis du hadde et Ethernet kort i WIC slotten kunne du jo iha brukt den å route mellom 2 LAN.

Lenke til kommentar
Nei, hadde du hatt HDSL hadde du fortsatt vært avhengi av et linje modem (som kobles til routern via X.25 (serielt grensesnitt)

 

Hvis du hadde et Ethernet kort i WIC slotten kunne du jo iha brukt den å route mellom 2 LAN.

Jepp, tror jeg skjønner. Affal littegranne :roll:

Men er det en god, rask og stabil router? Og hvor mye koster et Ethernet-kort jeg kan stappe i WIC-slotten?

Lenke til kommentar
Nei, hadde du hatt HDSL hadde du fortsatt vært avhengi av et linje modem (som kobles til routern via X.25 (serielt grensesnitt)

 

Hvis du hadde et Ethernet kort i WIC slotten kunne du jo iha brukt den å route mellom 2 LAN.

Jepp, tror jeg skjønner. Affal littegranne :roll:

Men er det en god, rask og stabil router? Og hvor mye koster et Ethernet-kort jeg kan stappe i WIC-slotten?

Er usikker på 1600 serien i og med at den ikke er i produksjon lenger, men 10mbit ethernet modul til 1700 serien koster hvertfall 1643 eks moms, så det er ikke akkurat billig.

 

Man får forresten SHDSL og ADSL modul til 1700.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...