Gå til innhold

Bruk av bærbar PC i båt med GPS


Anbefalte innlegg

Hei jeg har nettopp kjøpt en bærbar PC til bruk i båt med GPS.

Den bærbare pc'en oppererer ved 19vDC 75w, men i båten har jeg kun 12vDC.

Hva er den beste løsningen for å forsyne denne med strøm, og hvor er de rimeligste plassene for å få tak i den løsningen? :dontgetit:

 

Hjelp mottas med takk!!!! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Clas ohlsson selger "Invertere" meget billig. Jeg vet ikke om du får kjøpt en som konverterer 12V til 19V direkte, men da er løsningen å kjøpe en som konverterer 12V til 230V og så bruke den vanlige laderen til den bærbare PC'n. 230V kan forresten være kjekt til andre ting i båten også, sånt som støvsuger og annen husholdningselektronikk.

 

Clas ohlsson selger invertere av forskjellig styrke. Jeg tror de miste klarer opptil et par hundre watt og koster rundt 300-500 kr. Større modeller som klarer støvsugere osv koster sikkert en drøy tusenlapp.

Lenke til kommentar

En mulighet er å bruke en "inverter" som lager 230V AC fra 12V DC - slik kan den vanlige strømforsyninga / laderen brukes ombord. Waeco har noen modeller fra 150W kontinuerlig belastning, se her: http://www.waeco.no/elektronik/elekt9.html

Tror prisene starter rundt 500,-

Ulempen med invertere er virkningsgraden - er vel lite viktig da dette til navigering oftest blir brukt med motor igang og lading til batteriene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei! Jeg har lurt på nesten det samme selv, men da til bruk i bil og også sammen med printer.

Har tenkt å kjøpe vekselretter hos Claes Ohlson, men er i tvil om watt-styrke osv.

Den billigste koster 700(og noe) og gir 150 watt.

Er det nok til å drifte en pc og printer?

Har tenkt at jeg kanskje må opp i 300 watt, og den koster over 1000,-

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Planlegger du Campingtur?

 

Jeg vil tro 150W holder for en bærbar PC + en standard blekkskriver. Strømforsyningene på store bærbare bruker normalt å takle max 100-120W, de ultraportable rundt 60-80W og en blekkskriver bruker nok ikke så mye mer enn 20W.

 

Jeg tror ikke jeg ville hørt så mye på den fyren som sier 276 watt .. bare summer det som står på stømforsyningen til PC'n og på skriveren så har du et grunndig overslag allerede.. og det er neppe i nærheten av 276W.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...