Gå til innhold

PC vs Mac

knuten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Quote:

Den 2002-08-08 20:12, ligebli skrev:

Hvis resten av mac utstyret er av like god kvalitet som min IPOD, da er det bra saker...

Det er vel ingen som påstår at Apple har dårlig kvalitet på produktene sine. Det er ikke det saken dreier seg om i det hele tatt.

Poenget er bare at ytelsesesmessig ligger Mac langt etter PC.

Desverre for Apple ligger også deres produkter prismessig dårlig an i forhold til PC produkter!

Med denne kombinasjonen er det faktisk intet mindre enn et under at Apple i det hele tatt fortsatt eksisterer...

Skrevet

Quote:

Den 2002-08-08 20:47, Vice skrev:

Quote:

Den 2002-08-08 20:12, ligebli skrev:

Hvis resten av mac utstyret er av like god kvalitet som min IPOD, da er det bra saker...

Det er vel ingen som påstår at Apple har dårlig kvalitet på produktene sine. Det er ikke det saken dreier seg om i det hele tatt.

Poenget er bare at ytelsesesmessig ligger Mac langt etter PC.

Desverre for Apple ligger også deres produkter prismessig dårlig an i forhold til PC produkter!

Med denne kombinasjonen er det faktisk intet mindre enn et under at Apple i det hele tatt fortsatt eksisterer...

Kan jo være at det er designmessig overlegent og knall kvalitet. Det er enkelte som kanskje foretrekker litt design og ikke ei "grå mus"

Og så er de jo mere innovative enn de aller fleste PC leverandørene som bare snekrer isammen noen dødsyke kasser som man skjems for å vise frem.

Apple er trendsettende på design.

All kvalitet kan jo ikke måles i mhz......

Skrevet

Quote:

Den 2002-08-08 21:00, ligebli skrev:

Kan jo være at det er designmessig overlegent og knall kvalitet. Det er enkelte som kanskje foretrekker litt design og ikke ei "grå mus"

Husk, det er det indre som teller. Alt trenger ikke være grått og trist på PC heller:

Hva med et hundkabinett? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DODOGGY :razz:

Jeg er forsåvidt enig i at Apple har lagd endel tøft, men av og til går designen foran funksjonaliteten. Den runde musa til iMac var jo til å spy av!

Skrevet

Quote:

Den 2001-10-30 09:41, knuten skrev:

En i klassen min sverger til macverket Mac.

Jeg har ikke så god greie på Mac, hva er bedre med PC i forhold til Mac? Må ha noen hardtslående argumenter!

Noen argumenter:

- treig (se benchmark posta av Kamerat)

- kan ikke skreddersys på samme måte som en PC

- ekstremt dårlig pris/ytelse forhold

- inkompatibel med masse programvare

- Om Mac ble standard og ikke PC'en så ville Apple hatt et monopol som er 10x verre enn Microsoft sitt.

- Mac begynner mer å bli et PC merke enn en annen maskin.

- Musa har 1 knapp (joa du kan få mus med flere knapper, men uansett...)

- Tradisjonelt har Mac OS'ene vært (hvertfall var de det i 486 tida når jeg prøvde mac skikkelig) typisk "dette får du ikke lov å vite noe om, du trenger ikke vite noe om det og du har ikke lyst til å vite noe om det" mao ekstremt få muligheter til å tilpasse OSet slik du vil ha det

Skrevet

Quote:

Den 2002-08-08 21:00, ligebli skrev:

Og så er de jo mere innovative enn de aller fleste PC leverandørene som bare snekrer isammen noen dødsyke kasser som man skjems for å vise frem.

Apple er trendsettende på design.

All kvalitet kan jo ikke måles i mhz......

http://www.dwpg.com/viewimage.php?imagepat...418064874.pjpeg

Jeg synes da det finnes mange eksempler på at pc'r kan være stilige!

http://www.dwpg.com/viewimage.php?imagepat...941432655.pjpeg

Prsonlig føler jeg at ved kjøp av mac, mister man mye av den valgfriheten med det å ha pc. Jeg liker det å kunne bygge egen pc ved å bestille komponenter fra de leverandørene jeg vil. Ikke være bundet til en!

Og det er ikke mange gangene jeg har hørt om tg.....for mac :smile:

Skrevet

Quote:

Den 2002-08-08 20:08, Afseth skrev:

EDIT : så litt nøyere på testen :

Dette er jo tester målt i tid... dvs. at jo kortere tid, jo bedre. Har du lest konklusjonen på testen?

"The Mac dual 1GHz G4 could not even come close to keeping up with these two PCs. Even though the P4 machine has only a single processor, it was easy for it to leave the dual-processor Mac far behind. "

Og er du i det hele tatt klar over hvor mye dyrere enn Dual 1 GHz MAC er i forhold til en PC?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-08-08 20:23 ]</font>

Det er jo teoretiske muligheter for at Kamerat brukte et populært språklig virkemiddel, kalt "ironi"... :smile:

Skrevet

Quote:

Den 2002-08-08 20:08, Afseth skrev:

Quote:

Den 2002-08-08 19:51, Kamerat skrev:

er et eksempel på hvor overlegent rask en Mac er :smile:

EDIT : så litt nøyere på testen :

Dette er jo tester målt i tid... dvs. at jo kortere tid, jo bedre. Har du lest konklusjonen på testen?

"The Mac dual 1GHz G4 could not even come close to keeping up with these two PCs. Even though the P4 machine has only a single processor, it was easy for it to leave the dual-processor Mac far behind. "

Og er du i det hele tatt klar over hvor mye dyrere enn Dual 1 GHz MAC er i forhold til en PC?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-08-08 20:23 ]</font>

Litt ironi fra kamerat, kanskje.

tommelomsk ( Nydelig vær i dag også )

Skrevet

Quote:

Den 2002-08-09 09:27, tommelomsk skrev:

Litt ironi fra kamerat, kanskje.

tommelomsk ( Nydelig vær i dag også )

Ja, men man vet jo aldri. Finnes de her inne som synes høyere grafer er finere enn lave, enten det gjelder fps eller sekunder :grin:

Skrevet

hehe..

Det var forresten en kompis som kjøpte et ISDN modem i dag/går. Han *humret* litt og sa at Mac´ens installasjons guide var utrolig kort i forhold til pesen´s.

Jeg liker både Mac og Pese, har Pese sjøl.

Men antar min neste data blir en denne lekkerbisken med OSX Jaguar: http://www.apple.com/powerbook

[ Denne Melding var redigert av: t-paul på 2002-08-09 17:36 ]

Skrevet

Quote:

Den 2002-08-09 14:28, C. Alshus skrev:

Hei t-paul!

Ja, jeg har.

Slenger inn et bilde:

:grin:

Det finnes jo OS X theme til XP..

[ Denne Melding var redigert av: kamikaze1 på 2002-08-09 21:31 ]

Skrevet

Noen kommentarer fra en tidligere PC-bruker. Har nå vært mac-bruker privat i 1 år, OSX i 10 måneder. Bruker fremdeles PC på jobb...

Quote:

Den 2002-08-08 23:00, Anders Leipsland skrev:

Noen argumenter:

- treig (se benchmark posta av Kamerat)

Jepp! De RASKESTE Mac'ene kan ikke måle seg i ren prosessorkraft med de raskeste PC'ene. Men treig?! Selv om Ferrari vinner de fleste F1-løpene betyr vel ikke det at alle de andre er treige?

Quote:

- kan ikke skreddersys på samme måte som en PC

Greit nok, men man kan ganske lett spesifisere DEN mac'en man trenger hos Apple. Eneste minuset :???: er at man ikke kan velge bort Nettverkskort, firewire, etc... Apple ønsker tydeligvis å ha EN standard for de fleste maskinene sine.

Quote:

-
ekstremt dårlig pris/ytelse forhold

Dyrt i innkjøp, javel. Men ytelse er mer enn klokkesykler. Stabilitet og brukervennlighet betyr at man bruker mer tid på å jobbe, mindre på fikling.

Quote:

- inkompatibel med masse programvare

??? Mener du inkompatiblitet med PC-programmer??? :???: I så fall funker jo denne inkompatibliteten begge veier. Mac støtter stort sett alle standard filformater så kom gjerne med noen eksempler.

Quote:

- Om Mac ble standard og ikke PC'en så ville Apple hatt et monopol som er 10x verre enn Microsoft sitt.

:smile:

Quote:

- Mac begynner mer å bli et PC merke enn en annen maskin.

:???: Hæ???

Quote:

- Musa har 1 knapp (joa du kan få mus med flere knapper, men uansett...)

Ikke nødvendigvis noe minus. Enkelt for nybegynnere og tror de fleste kjenner folk som aldri bruker annet enn venstreknappen i alle tilfelle. :grin:

Quote:

- Tradisjonelt har Mac OS'ene vært (hvertfall var de det i 486 tida når jeg prøvde mac skikkelig) typisk "dette får du ikke lov å vite noe om, du trenger ikke vite noe om det og du har ikke lyst til å vite noe om det" mao ekstremt få muligheter til å tilpasse OSet slik du vil ha det

Vel ikke nå lenger. OSX er UNIX-basert. I utgangspunktet viser bare systemet deg det du trenger for å være produktiv, men hvis du ønsker visser det deg ALT. Du kan t.o.m. kjøre filbehandling utelukkende i UNIX...

Virker som OSX er totalt ukjent for en del i denne diskusjonen. :smile: Anbefalling: Løp og prøv det!!!

Mitt synspunkt: Er du fornøyd med PC hold deg til den. Er du fornøyd med MAC hold deg til den.

Er du misfornøyd? Sjekk ut alternativet...

Personlig har Mac + OSX vært den suverent beste dataopplevelsen i mitt liv... :grin:

Skrevet

Quote:

Personlig har Mac + OSX vært den suverent beste dataopplevelsen i mitt liv...
:grin:

Tror både MAC og PC har gode tider foran seg. Mac brukere skryter hemningsløst av OS X og PC brukere av Windows XP. Windows XP er den beste dataopplevelsen jeg har hatt. Jeg har seriøst ikke hatt én eneste krasj siden jeg fikk det i september eller oktober eller når det var i fjor (når den kom). Og jeg kjører flere dager i strekk, og ofte med tunge applikasjoner som videoredigering, rendring, bildebehandling og så videre. Gjerne samtidig. XP don't care. Har hørt at OS X er stabilt også, og det kan jo ikke være mer ustabilt enn Mac's OS 8 og 9 som jeg har prøvd på jobb (de er faktisk mindre stabile enn Windows 98, ivertfall på jobb kontra min maskin med WIndows 98 som jeg hadde før).

OS X har jeg ikke prøvd, men ei venninne som ikke har brukt PC særlig mye før (hun har ikke hatt det selv), prøvde OS X på jobb ett par måneder og sa det var elendig. Så satt hun ved min maskin med Windows XP og følte seg helt hjemme med en gang. Så det er nok en smakssak om hva man føler passer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...