Gå til innhold

Hva skal jeg begynne med?


Anbefalte innlegg

Takk til alle som kan svare på spørsmålet mitt!

 

Jeg har nettopp begynt med C++ det går for så vidt helt greit, men

jeg synes det virker mer avansert en det egentlig hadde trengt å være.

" Dark Basic " kom en å sa til meg i klassen. Det er MYE bedre og Mye lettere, og han viste meg en Internett side ( My Webpage ) det var det mange kule spill som var blitt laget med Dark Basic...

 

HVA SKAL JEG VELGE C++ ELLER DARK BASIC?

ELLER NOEN ANDRE SPRÅK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De(t) som funker best for deg?

 

Du vet vel hva som funker best for deg?

 

Hint: finn ut mest mulig om/rundt begge språkene, hvilke muligheter de har .. (ta f.eks. en titt på de utallige bibliotekene som er tilgjengelig gratis til C/C++, sammenlign de med det sansynligvis begrensede antallet som er tilgjengelig under D.B. (der noen ser ut til å koste penger))

 

Desuten så -må- du ikke bruke alle features i C++ .. mange som greier seg fint uten templates f.eks.

 

Edit: ..dette spm. hadde passet bedre under "Generell/annen .." forresten. Siden det har ingenting med C/C++ å gjøre.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler på et sterkeste å prøve ut DarkBASIC.

Det er kjempegøy, og MYE enklere enn C++.

Men du kan godt gjøre som meg og lese C++ samtidig,

for du kan vel nesten ikke kalle DarkBASIC et språk siden alt

med grafikk og sånt er gjort klart fra før, f.eks.

 

make object cube 1, 10

 

lager en kube, og er et gyldig DB program, i C++ måtte du

nok ha skrevet MYE mer enn dette

(uten at jeg skal uttale meg om HVOR mye siden jeg ikke har peiling på det.)

Lurer du på mer angående DarkBASIC kan du kontakte meg på MSN

Lenke til kommentar
Takk til alle som kan svare på spørsmålet mitt!

 

Jeg har nettopp begynt med C++ det går for så vidt helt greit, men

jeg synes det virker mer avansert en det egentlig hadde trengt å være.

" Dark Basic " kom en å sa til meg i klassen. Det er MYE bedre og Mye lettere, og han viste meg en Internett side ( My Webpage ) det var det mange kule spill som var blitt laget med Dark Basic...

 

            HVA SKAL JEG VELGE C++ ELLER DARK BASIC?

                        ELLER NOEN ANDRE SPRÅK?

Får vel mye mer kontroll når du bruker C++ enn Dark Basic og de språkene der(hvis man kan kalle det språk, er ikke jeg som kan det der, bare så på <Bø Nilsen> sitt innlegg(han kalte det ikke språk)), og C++ er ikke så vansklig som alle sier (er ganske noob i C++, så jeg husker hvordan det er å begynne, noe er jo selfølgelig litt vanskelig men...)

Men hvis du vil ha enda full kontroll så er vel kansje assembler tingen.

 

EDIT: Måtte fikse litt, og

Men hvis du vil ha enda full kontroll så er vel kansje assembler tingen
Det er vel med maskinkode man har full kontroll, men regner ikke med at du vil lære deg det :p Endret av zirener
Lenke til kommentar

Det har forsåvidt en del å gjøre med C++ da, søppel, men jeg kan være enig i at det ville passet bedre under "Generell".

 

For å reklamere litt for C++:

1) Du kan gjøre det meste, og på den måten du vil

2) Du har mange hjelpemidler (i språket. Exceptions, templates, polymorphism, osv)

3) Det er et modent språk; Det er standardisert, har et godt standard bibliotek, i tillegg til utallige andre biblioteker (som hjelper deg med punkt 1).

4) Massevis av verktøy til språket

5) Kan brukes på de fleste plattformer (Bjarne nevner f.eks. bl.a. missiler i The Design and Evolution of C++...)

6) "C++ is the only language where only your friends can access your private parts".

 

C++ lærer deg å gjøre ting ordentlig og grundig. Personlig syns jeg det er bedre å lære et "tungt" språk som C++ først, og så evt. senere gå over til et språk der det er "lettere" å gjøre noe. Da lærer du deg gode vaner, og kommer ikke til å synes at det blir så mye å kode / skrive.

Lenke til kommentar

Borland sin kommandolinje-kompilator (ikke et IDE, altså) er tilgjengelig på borland.com. Litt over 8 Mb. Jeg er generelt ikke så glad i Borland, men den har funket greit nok for meg, når jeg kompilerer små filer under Windows (Jeg bruker Visual C++ til større prosjekter).

Lenke til kommentar

Både "Dev-C++" og "MinGW Studio" er IDE'er der det følger med en kompiler kallt MinGW.

 

Problemet med Dev-C++ sist jeg testet var at den viste bare deler av (feil)meldinger fra kompileren, noe som er rimelig håpløst.

 

Det er riktignok kommet en oppdatert versjon siden sist jeg testet, så det kan hende de har fikset det. Jeg vet ikke.

 

MinGW Studio har ikke dette problemet.

 

Uansett skal ikke jeg uttale meg for mye om hva som er bra/dårlig av IDE'er under Windows siden jeg bruker Linux, og de få gangene jeg er innom Windows bruker jeg MSYS (kommandolinje) og MinGW "alene" uten noen IDE'er.

 

Bruker også MinGW under Linux .. kjører den under Wine når jeg skal kompilere Windows-ting, og ikke gidder å fyre opp VMWare med WinXP .. litt artig (men offtopic .. heh).

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...