Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal lage en HT pc og trenger litt ekspertise. Den skal lage så lite lyd som mulig og skal kjøre filmer og musikk til prosjektor og et skikkelig annlegg. Noen som vet hvordan pc jeg må bygge sammen? Kan bruke 9000. Uten skjerm. Og ikke shuttle kabbis. Skal ha mulighet til å oppgradere i senere tid.

:yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er en vanlig PC, men den bør være stille, gjerne pen å se på (HTPC-kabinetter finner du på bl.a. på www.microplex.no og www.vendur.no, men de er gjerne ganske kostbare) og ha bra skjermkort. Radeon er det som blir mest brukt til HTPC, hvis du har DVI på projektoren bør kortet ha DVI, hvis ikke bruker du D-sub (VGA). Du trenger lydkort med digital utgang (helst coax og/eller optisk). Fjernkontroll er heller ikke dumt (tror du finner det også på www.vendur.no), og når det gjelder software er det en del å velge mellom. Sjekk ut www.avforum.no, der finner du et eget HTPC-forum.

 

Edit: Rent hardwaremessig kan du gå for en Athlon XP, et rimelig Radeonkort (helst med passiv kjøling), 256 eller 512 MB RAM, en stillegående PSU, stillegående harddisk (viktig å velge riktig første gangen, ettersom harddisker er det som er vanskeligst å støydempe). Her er Seagate en slager, men jeg vet ikke om de har di mest stillegående diskene på markedet i dag. Kjøp hovedkort uten vifte, og en stillegåend CPU-kjøler. Stillegående kabinettvifter bør du også ha.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

du sier du ikke vil ha shuttle. Mener du med dette at du skal ha ett miditower, eller kunne du ha brukt MSI sine HTPC barebones?

 

Tar seg dårlig ut med ett miditower i stua da....

 

CPU valg; MÅ du ha AMD / INTEL, eller kan vi velge?

 

Personlig ville jeg ha ventet til barebone kom med T socket. Putta på 2*256 evnt 2*512MB i dual oppsett og ett skjermkort uten vifte (husk DVI). Legger du på en samsung silent drive er du lagt på vei.

 

For tv bruk må du ha ett tv inn kort, eller ett parabolkort hvis du har parabol.

 

Optisk lyd på HK sparer deg for en PCI plass, det samme gjør LAN-onboard.

 

Skal du ha ett miditower trenger du en fjernkontroll og trådløst mus/tast er kjekt.

 

For å kjøre HTPC løsning kan du jo se på myhtpc.net

Lenke til kommentar

Hadde tenkt å kjøpte AMD siden dette er billigere... Kjører DVI til prosjektoren og optisk til forsterkeren. Men hvordan lydkort bør jeg kjøpe? Har 6.1 annlegg og har en del filmer på pcen, så jeg tanken er å ultimat lyd og bilde ut fra pcen. Fant ut forleden at det ble bedre bildet fra pcen enn fra dvden på prosjektoren. så skal ha en dvd -brenner /avspiller til pcen også. Og pcen står ikke i stua, men på filmrommet og tenkte litt på en Sky Hawk I-PRO 1203 eller noe lignende med fjernkontroll. slik at den passer inn ved forsterkeren, men disse kabinettene koster lett over 2500 og det er litt mye. :dontgetit:

 

takk for svar

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...