Gå til innhold

213MHz FSB, 422MHz DDR (oppdatert)


jason

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veeel, jeg har aldri prøvd det personlig, men har sett et sted på nettet for en god stund tilbake der de hadde FSB på 200! Jeg har dette kortet sjøl og i BIOS'en kan man skrive inn ønsket FSB. Der står det "min 100, max 250"...

 

422Mhz DDR på PC2100? Da bør vel mine Twinmos PC2700 gå rimelig høyt!

Lenke til kommentar

Det er svært variert kvalitet på TwinMOS sine brikker. Har selv to TwinMOS 256MB PC2100 CAS2 som ikke klarer max instillinger på spesifisert hastighet (133MHz) med standard spenning (2,5V).

På hovedkortet mitt har jeg vært oppe i 205MHz FSB med 3/4 hastighet på RAMet (154MHz), dårligste innstillinger og høyeste spenning (3,2V).

 

_________________

[Athlon MP 1,2GHz @1670MHz, 2,1V] [Taisol CGK760 og 120mm Pabst]

[EPoX 8KHA+] [512MB DDR @133,6MHz] [WD WD400BB 40GB]

[TB Santa Cruz] [GeForce DDR @151MHz/344MHz] [4682 3DMarks]

 

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-03-28 17:04 ]

Lenke til kommentar

Skal ikke si at jeg ikke tror på dere men at en AMD XP 1800+ på 211MHz FSB er jæveli* mye!! Egentlig mener jeg det er ganske umulig uten å modifisere broene muligens innsiden også..

 

Programmene kan jo omprogrameres til deres formål, hvis dere har noenlunde peiling på å programmere.

 

Når det gjelder 3dMark så er det ett program som jeg mener har lite å si på ytelsen.

 

Hvis dere tilbakestiller alle frekvenser til det normale så er maskinen dårligere en det den skulle ha vært. De høye spenningene fører til flaps inne i prossesorer og RAM brikken.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 16:04, lasse10 skrev:

Dette er en forfalsning uten sidestykke og fører seg bare inn i rekken på innlegg fra disse to som er basert på tull og dritt.

En slik FSB lar seg bare ikke gjøre på dette kortet og spesielt ikke på dette hovedkortet.


 

Ærlig talt, bli voksen

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 17:06, Vegard20 skrev:

Skal ikke si at jeg ikke tror på dere men at en AMD XP 1800+ på 211MHz FSB er jæveli* mye!! Egentlig mener jeg det er ganske umulig uten å modifisere broene muligens innsiden også..




 

Det er jo ikke prosessoren som får kjørt seg her, den går faktisk "bare" på 1585 MHz.

Det er minnebrikken som får pryl, og det er denne brikka som soleklart skiller seg ut her. Da til noe positivt selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 20:20, jason skrev:

Quote:


On 2002-03-28 17:06, Vegard20 skrev:

Skal ikke si at jeg ikke tror på dere men at en AMD XP 1800+ på 211MHz FSB er jæveli* mye!! Egentlig mener jeg det er ganske umulig uten å modifisere broene muligens innsiden også..




 

Det er jo ikke prosessoren som får kjørt seg her, den går faktisk "bare" på 1585 MHz.

Det er minnebrikken som får pryl, og det er denne brikka som soleklart skiller seg ut her. Da til noe positivt selvfølgelig.

 

 

 

Mener du ikke at prossesoren får kjørt seg? Den må pumpe ut og motta logiske adresser like kjapt som minneprikken. Og prossesoren er ikke designet for det. Så lenge du setter ned multiplieren så kjernehastigheten ikke er pluss/minus 10% så har ikke det noe å si når den får beskjed om å sende på 211MHz!

 

Egentlig så er det prossesoren som sliter ræva av seg. Det er den som må arbeide med adressene ikke minnet, minnet bare lagrer dem.

Lenke til kommentar

Nei jeg tror du misforstår meg litt her.

Det jeg mener er faktisk at det er minnebrikken som etter all sannsynlighet setter en stopp her, ikke prosessoren.Hvis du leser testen vi foretok (som jeg tar som en selvfølge at du har gjort)så stoppet vi for første gang på en FSB på 200.

Ny bios ga oss mulighet til å justere videre (til 250)

Dette hjalp ikke, voltmoddet minnet og fikk det da opp til 211MHz.

Det jeg tror er at vi har stoppet opp nå pga. av begrensninger på minnet og ikke prosessoren.

 

Men samtidig så kunne du kanskje forklare hva "flaps" er, må være helt ærlig å si at jeg ikke er helt med på hva dette er.

Lenke til kommentar

Nå mener jeg at du misforstår meg også.

 

Jeg kan jo ta ett enkelt spm.

 

- Hvis du hadde hatt en RAM brikke som hadde kjørt på 1533Mhz altså 3066Mhz DDR. Og BIOS`en hadde støttet det så klart. Mener du da at du kunne ha satt multiplieren til 1 på din XP1800+ og kjørt prossesoren uten problemer?

 

Overslag: Hvis du tenker deg at ett lyn f.eks. slår ned så er det en spenning og en masse av strøm som vil utlades på denne måten (å slå ned). Når trykket er stort nok (altså spenningen) så kommer effekten fra skya og ned til jord.

 

Hvis du tenker deg en elendig prossesor med tre kretser. Så øker du spenningen fra 5 til 10 volt.

Da kan det komme ett lyn fra den ene kretsen til den andre. Og strømmen tok da en vei som den ikke skulle gjøre.

 

Håper du skjønner hva jeg mener. Det har veldig mye å si på åssen kjøling su bruker så motstanden i transistorene holder seg moderat.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-28 21:21, Vegard20 skrev:

Nå mener jeg at du misforstår meg også.


Jeg kan jo ta ett enkelt spm.


- Hvis du hadde hatt en RAM brikke som hadde kjørt på 1533Mhz altså 3066Mhz DDR. Og BIOS`en hadde støttet det så klart. Mener du da at du kunne ha satt multiplieren til 1 på din XP1800+ og kjørt prossesoren uten problemer?


Overslag: Hvis du tenker deg at ett lyn f.eks. slår ned så er det en spenning og en masse av strøm som vil utlades på denne måten (å slå ned). Når trykket er stort nok (altså spenningen) så kommer effekten fra skya og ned til jord.


Hvis du tenker deg en elendig prossesor med tre kretser. Så øker du spenningen fra 5 til 10 volt.

Da kan det komme ett lyn fra den ene kretsen til den andre. Og strømmen tok da en vei som den ikke skulle gjøre.


Håper du skjønner hva jeg mener. Det har veldig mye å si på åssen kjøling su bruker så motstanden i transistorene holder seg moderat.


 

Hva er poenget med denne diskusjonen? Resultatene på siden vi har satt opp er ekte. Det er en svært høy FSB, det er nettopp derfor vi har tatt oss bryet med å lage siden!

 

Det er ikke uten grunn at Abit KR7A er et av 3 hovedkort som OCZ anbefaler til sitt PC3000 minnebrikker, du kan se dette på denne siden. Det er fordi dette er et av få kort i handelen i dag som faktisk takler 180MHz FSB.

 

Twinmos minnebrikken som er benyttet i testen har imponerende prestasjoner, og vi har vært svært heldig med leveransen av disse. (Jeg har selv 2 av disse i min maskin). Det er Hynix minnemoduler på brikkene, og på klisteret står det PC2100 CAS2. Vi kan ikke si at vi er annet enn storfornøyd med disse brikkene. Bare synd at de ikke leveres lengre. Det er godt mulig det er tilsvarende brikker som nå selges som PC2700.

Lenke til kommentar

Jeg har da ikke sagt at jeg ikke tror på dere/deg.

Jeg trenger heller ikke bilder URL`s og stæsj for å tro på noen heller. Driver mye med dette selv også jeg, har noenlunde peiling på FSB overklokking.

 

Men det kommer fram at det kun er minne som er flaskehalsen. Og det mener jeg at det ikke bør være.

Veldig enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-29 00:36, Vegard20 skrev:


Men det kommer fram at det kun er minne som er flaskehalsen. Og det mener jeg at det ikke bør være.

Veldig enkelt og greit.


 

Hmm, jeg er faktisk enig med deg her. Det kan faktisk se ut som at vi mener det er minnet alene som begrenser høyere FSB.

 

Kremt..Det er faktisk jeg som er skyldig her :oops: , jeg slettet nemlig endel av det som Jason hadde kladdet til et sideoppsett. Dette inkluderte faktisk en setning om at det kan være andre komponenter som hindrer høyere FSB, men at vi ikke kan utelukke minnet som er flaskehalsen før vi har testet med andre minnebrikker.

 

Dette skal jeg faktisk rette opp på "SUMMARY" på siden. Takk for tipset

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-03 13:14, Espenevo skrev:

Jeg ser dere satser på å overklokke det meste i kne; FSB på 211 er jo ingenting mot en biturbo e21 320!



 

:grin:

Han sleit lenge med å få den motoren til å fungere skikkelig. Men når plutselig alt virket som det skulle, gikk den noe dyrisk...... i 10 minutt! Da røykla den halve banen på Nærbø formelfestival 2001 :grin: Blokka sprakk, alle veivstaker var skeive, og det var hull i samtlige stempler. Forresten et fantastisk syn.

 

Det var uansett et morsomt innlegg om dette både på TVnorge og TV3 :smile:

 

Heldigvis er det enklere å "straffe" PCkomponenter enn bilmotorer med et stabilt resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...