Gå til innhold

Dual vapochill


vifteovn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å få noen effekt måtte du i så fall hatt to kondensatorer også, og på en måte seriekoblet disse. Da ville det først bli kjølt ned en gang i den første kompressor og kondensator, og kjølt ned enda mer i neste kompressor og kondensator. Vet ikke om dette vil hjelpe...men ville vert gøy å prøve ;)

er ikke helt med på hva du snakker om nå.. og en kondensator har ingenting med kjøling å gjøre.

 

prinsippet er vel ganske enkelt? man har 2 komplette systemer og kjøler det ene ned med det andre...! hvis du noen gang har kjent på condenseren i en mach II så skjønner du nok hva jeg mener. jo kaldere nettopp condenseren blir jo bedre yter uniten.

Lenke til kommentar

Kompressoren komprimerer kuldemediet. Dette fører til at trykk og temperatur øker (mediet har allerede tatt opp varme fra prosessoren).

Det varme kuldemediet passerer gjennom kondensatoren, slik at temperaturen senkes - varme fjernes fra systemet. Kuldemediet kondenserer og går fra gassform til flytende form.

Kuldemediet føres ned til prosessoren via et kapillær-rør (rør med liten indre diameter).

I evaporatoren / fordamperen økes volumet voldsomt, og kuldemediet fordamper - det koker. Dette opptar varme, og prosessoren kjøles ned.

Kuldemediet sendes tilbake inn i kompressoren, og hele prosessen starter på ny.

 

Dette står i en artikkel på overklokking.no (http://overklokking.no/cooling/vann_aktiv/vapochill_pe/index2.html)

 

Kondensatoren er egentlig den viktigeste komponenten i VapoChill, det er der varmen blir tatt bort fra systemet (når noe kondenserer (går fra gassform til veske)gir det fra seg varme). Når noe koker (går over til gassform) tar det til seg varme. Det er dette som skjer i evaporator. Som jeg sa vet jeg ikke om det vil virke å seriekoble kompressor og kondensator med kompressor og kondensator og få noen effekt. Det beste vill nok bare vert en kraftigere kompresser og "bedre" kondensator.

Lenke til kommentar
Kompressoren komprimerer kuldemediet. Dette fører til at trykk og temperatur øker (mediet har allerede tatt opp varme fra prosessoren).

Det varme kuldemediet passerer gjennom kondensatoren, slik at temperaturen senkes - varme fjernes fra systemet. Kuldemediet kondenserer og går fra gassform til flytende form.

Kuldemediet føres ned til prosessoren via et kapillær-rør (rør med liten indre diameter).

I evaporatoren / fordamperen økes volumet voldsomt, og kuldemediet fordamper - det koker. Dette opptar varme, og prosessoren kjøles ned.

Kuldemediet sendes tilbake inn i kompressoren, og hele prosessen starter på ny.

 

Dette står i en artikkel på overklokking.no (http://overklokking.no/cooling/vann_aktiv/vapochill_pe/index2.html)

 

Kondensatoren er egentlig den viktigeste komponenten i VapoChill, det er der varmen blir tatt bort fra systemet (når noe kondenserer (går fra gassform til veske)gir det fra seg varme). Når noe koker (går over til gassform) tar det til seg varme. Det er dette som skjer i evaporator. Som jeg sa vet jeg ikke om det vil virke å seriekoble kompressor og kondensator med kompressor og kondensator og få noen effekt. Det beste vill nok bare vert en kraftigere kompresser og "bedre" kondensator.

når skal du skjønne at en KONDENSATOR ikke har noen ting med kompressor kjøling å gjøre? condenser heter det.

 

man kjøler ned condenseren med en annen vapochill.. da vil man få mye mer ytelse.

Endret av upside
Lenke til kommentar

Det varme kuldemediet passerer gjennom kondensatoren, slik at temperaturen senkes - varme fjernes fra systemet. Kuldemediet kondenserer og går fra gassform til flytende form.

 

I så fall har Overklokking.no skrevet feil i testen sin av VapoChill... Det som står over er tatt fra en artikkel på overklokking.no

 

Link: http://overklokking.no/cooling/vann_aktiv/..._pe/index2.html

Lenke til kommentar
Det varme kuldemediet passerer gjennom kondensatoren, slik at temperaturen senkes - varme fjernes fra systemet. Kuldemediet kondenserer og går fra gassform til flytende form.

 

I så fall har Overklokking.no skrevet feil i testen sin av VapoChill... Det som står over er tatt fra en artikkel på overklokking.no

 

Link: http://overklokking.no/cooling/vann_aktiv/..._pe/index2.html

for 89`ende gang.. det heter ikke kondensator. jo kaldere CONDENSEREN blir jo bedre yter Vapochillen/Prommyen.. Dette har jeg testet selv.

Lenke til kommentar

Hm... Condenser er engelsk, kondensator er norsk. Om jeg har lyst å skriva det på norsk må jeg jo få lov til det.

Uansett, det viktigeste for å få en lav temperatur er stoffskifte, når en veske går fra veske til gass (koker) tar det opp varme, det er dette som skjer i evaporator og som gir minusgrader.

Kan godt være det vil gi virkning å kjøle ned kondensatoren (condenseren), men vet ikke hvor stor virkning det vil ha. Viss du har testet dette, kan du jo skrive hvor stor forbedring det var. Og komme med bilder?

 

EDIT: skriveleif

EDIT2:ja, jeg vet at en kondensatore er noe innenfor elektronikken, den lagrer små mengder strøm eller noe. Men kan ikke to ting hete det samme?

Endret av Duran_Dragonheart
Lenke til kommentar
Akkurat sånne litt "ekstreme" prosjekter jeg savner her på ok.no.. Er innom her 20 ganger om dagn alikavel  :p

er det vi har leserprosjektet til. Betaler du(og andre) inn litt penger til kommer det nok snart det :dribble:

selg deg selv og gi pengene til OK.no slik at vi får noe action her da , er stiv pris på hjort for tiden :cool:

 

 

cash :cool:

Lenke til kommentar
Upside, gidd å hørr ut som en norsklærer!

drit i hvordan ting skrives.

 

Uanz. kondensator er vel egentlig et lite "batteri" i elektronikk, som holder på strømmen litt.

Flere ting kan vel og ha samme ord.

Når to forskjellige ting skrives (i dette tilfellet, feilaktig) på samme måte innbyr det til misforståelser, og da skal Upside "drite i hvordan ting skrives"? Er det ikke greiest å rydde evt feiltolkninger til side først som sist?

Lenke til kommentar

Sikker på at kondensator ikke er det rette ordet for condenser på norsk?

Uansett, jeg kom ikke på at kondensator var noe innen elektronikken før nå, burde kanskje kommet på det før...

Men, når jeg flere ganger viser til en artikkel der kondensator er brukt av overklokking.no i direkte oversettelse av noe som står på Vapochill.com så burde han kanskje forstått at det var det jeg snakte om... :nei:

Lenke til kommentar
Greit, men alle burde forstått at det var kondenser jeg mente, når jeg flere ganger viste til artikkelen på ok.no.

Og det er ikke min feil at ok.no skriver feil...

siden overklokking.no ikke har hatt en skikkelig artikkel på ca 2 år, så burde du skjønner at de mangler litt kunnskap? nei da...

 

greia er vel heller at det er STOR forskjell på kondensator og kondenser.. i første posten din ble jeg faktisk litt forvirret og skjønte ikke helt hva du mente (går på elektronikk linje)

Lenke til kommentar
Upside, gidd å hørr ut som en norsklærer!

drit i hvordan ting skrives.

 

Uanz. kondensator er vel egentlig et lite "batteri" i elektronikk, som holder på strømmen litt.

Flere ting kan vel og ha samme ord.

du bor på Sola og har cs "dialekt", trenger jeg si mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...