Gå til innhold

Hjemmesnekra vannkjøling med støpt sølvblokk


Anbefalte innlegg

Leste workloggen til Diablito2k her forleden, og ble skikkelig frista til å lage et vannkjølingssystem, jeg og! :)

 

Jeg har før sysla med sølvstøping, laga smykker og sånt, så jeg tenkte - hvorfor ikke forsøke å støpe en kjøleblokk i sølv? (bortsett fra prisen på sølv da, men jeg har endel liggende).

Jeg er en lutfattig student for tida, men det ser ut til at lykken smiler til meg, og jeg kan få tak i en kupévarmer-radiator fra en gammel Citroën GS av pappa! Hurra! Når det gjelder pumpe, har jeg sett at MaxiJet MJ1000 har fått skryt her på forumet. Den er jo temmelig billig i forhold til kapasitet (og støy?), så jeg kommer antagelig til å kjøpe en sånn en. Er det i det hele tatt noen som har erfaring med biltema-pumpene? Har jo lest at disse skal være skrap..

 

Så et lite spørsmål til - hvordan bør jeg lage festemekanismene for blokka? Dessverre har jeg et hovedkort (NF7-S v2) uten de fine hullene, så det må bli noe annet enn skruer.. Offeret/den heldig utvalgte cpu'en for kjølingen er en Barton 2500+ som slett ikke trives i nåværende selskap av en trist MIST silent twin.. :( 50 grader load uten overklokking er jo bare tragisk..

 

Tenker jeg lager en worklog når jeg får tatt litt bilder, dersom dette kunne være interessant?

 

 

Eivind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Jeg så ikke hullene! Det var jo bra! Noen som kan gi meg minimum mål på blokka for at jeg skal kunne ha hull i de fire hjørnene?

 

Jeg har allerede laget en voksform, men er redd denne kan bli litt for liten..

Det skulle vel likevel funke å bare ha skruene gjennom plexiglasset?

 

Nitromarsjipan: Jeg tror ikke luftbobler vil bli noe problem, dette varierer litt med støpemetoden, jeg bruker slynge. Har ikke sett noen bobler tidligere hvertfall..

 

AveMORphine: Det blir ikke så dyrt som det kan høres ut.. Sølv i løs vekt er ikke så dyrt som prisen på sølvsmykker skulle tilsi! :)

 

 

Eivind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...