Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Splitter til ADSL


Anbefalte innlegg

Har nå mottatt en Gjør-det-selvpakke fra Tele2, og skal altså installere sakene selv. Jeg valgte en gjørdetselvløsning selv om huset her har 3 telefonuttak, siden montør er for pyser og de som har penger å kaste bort. Dermed har jeg følgende problemstilling/løsning(er):

 

Huset har 3 tlf.uttak, i "stjerneformasjon", de ligger mao ikke etter hverandre som 1->2->3, men med hoveduttaket i midten: 2<-1->3. Førsteuttaket (1) er ikke i bruk, men i 2 og 3 er det telefoner (alt analogt). I uttak 2 vurderer jeg å koble til ADSL.

 

Kan jeg da (A) gjøre det så enkelt som å koble på splitteren i 2 uten at det går ut over telefonforbindelsen eller ADSLen (skurring/frakobling) i 3? (Når ADSL i 2 og tlf i 3 brukes samtidig). Om det ikke går, kan jeg da bare koble på en ekstra splitter i 3 og slik løse problemet?

 

(B) En annen løsning jeg funderer på, er å bruke det svart/grønne paret i ledningen. Er dette paret "aktivt"? altså, er det tilkoblet sentral og klart til bruk, eller strøm i det eller hva? Kan jeg i såfall bare forlenge dette paret fra hovedinntaket i huset (før 1. tlf.uttak) til en bredbåndskontakt/boks jeg setter opp på veggen selv, og i så måtegå utenom hele telefonrøkla i huset? Dette ville isåfall vært den ideelle løsningen for meg, og jeg trenger vel da heller ikke noen splitter, siden linja ikke er innom noen telefon?

 

Håper noen vet at (B) funker, for det er den som antageligvis innebærer minst pes for meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk grønn/sort ( par 2 i kabelen ). Start i Første kontakt. Klipp innkommende linje bort fra kontakten og skjøt den over i en kabel ut til splitteren ( Skru den på veggen ved siden ) Kjør kabel fra splitterens Telefoniutgang mot kontakten. Nå virker alt som før. Ta så en kabel fra Splitterens ADSL utgang mot Grønn/Sort i kabelen videre skjøt deg igjennom alle kontakter frem til modemet. No Problem :yes:

Lenke til kommentar
Bruk grønn/sort ( par 2 i kabelen ). Start i Første kontakt. Klipp innkommende linje bort fra kontakten og skjøt den over i en kabel ut til splitteren ( Skru den på veggen ved siden ) Kjør kabel fra splitterens Telefoniutgang mot kontakten. Nå virker alt som før. Ta så en kabel fra Splitterens ADSL utgang mot Grønn/Sort i kabelen videre skjøt deg igjennom alle kontakter frem til modemet. No Problem :yes:

jepp, det er en mulighet, men splitteren jeg fikk med har bare rj45 ut/innganger og da må jeg skaffe utstyr for å skjøte på det. Løsningen jeg skisserte i (B) er vel i realiteten samme løsning, bare gjort på en (for meg) enklere måte?

Lenke til kommentar

hovedinntakskabel -> splitter -> telefonkontakt nr 2 i din 'stjerne' men egentlig første uttak -> alt annet som før.

 

Mao. alle telefonutak bak splitter og du er i boks.

 

ADSL'en blir, normalt sett, levert på det linjeparet som du bestilte ADSL'en på, altså det som har telefonnummeret ditt.

Dette er en fysisk kobling i sentralen og det andre paret er som regel det som brukes til å levere adsl på full aksess / ren linje eller for sdsl som også trenger 'hele linja'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...