ohn Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Litt kjedelig å spandere 5k på en LCD-skjerm som har en irriterende død piksel. Er det vanlig at nye skjermer har pikselfeil? Hva er sannsynligheten for å få en feilfri LCD-skjerm? Det hadde vært en idé å selge LCD-skjermer som er feilfrie til en høyere pris (f.eks. priset 10%, maks 20% høyere). Er det noen skjermprodusenter som tilbyr dette? I mitt tilfelle var det en Samsung 173T som kom med en død piksel. Det hjalp heller ikke å massere skjermen...
Ni kon Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 dessverre er det enkelte skjermer som leveres med døde piksler. Dette her jeg skriver nå er basert på min erfaring og er på ingen måte en videnskapelig undersøkelse!! Eizo og Nec har sjelden eller aldri piksel feil og sjansen for å få det her er vel ca 10% Øvrige produsenter vil jeg tippe ligger på 20% sjanse. Har notert meg at enkelt produsenter kanskje er mer utsatt enn andre... Uansett er det som oftest en piksel feil og det er innenfor ISO 13406-2 som omtaler blandt annet pikselfeil Hvordan du løser problemet med å kjøpe en skjerm som ikke har dette, vil sikkert andre opplyse deg om, da jeg selv ikke er tilhenger av denne metoden...
ohn Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Skrevet 24. mars 2004 Akkurat de tallene jeg var ute etter - takk Pikselfeilen er kun sjenerende på svart bakgrunn (da lyser et punkt konstant blått). Dessverre er den veldig fremtredende ved 16:9-filmavspilling. For øvrig er jeg fornøyd med 173T. Eneste minuset (bortsett fra pikselfeilen) jeg kan komme på, er at to av menyknappene har treg respons. Rart, men ikke så nøye. Forhåpentligvis blir min neste LCD-skjerm uten pikselfeil.
xthal Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Har 4 døde piksler på min 213t, 3 sorte og en rød, vurderer sterkt å sende den inn nå, mest pga. den røde iom. at den er mer midt på enn de 3 sorte som er langt ute på sida... Men det får bli senere for nå trenger jeg den skjermen, TG here I come
Ni kon Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 4 døde piksler er veldig mye, men innenfor ISO standaren Jeg har selv 213t, men ingen piksel feil som jeg har funnet da... Kan hende min smaboer ser noen når hun får slippe til, men det er lenge igjen. Skal teste en Iiyama 20,1"senere i dag og kan poste hvor mange feil den har, hvis den da har feil.....
ohn Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Skrevet 24. mars 2004 Har 4 døde piksler på min 213t, 3 sorte og en rød, vurderer sterkt å sende den inn nå, mest pga. den røde iom. at den er mer midt på enn de 3 sorte som er langt ute på sida... Var de der når skjermen var ny, eller har de kommet etter hvert? Jeg har veldig lite tallmateriale selv, men av 2 stk. 172T og 1 stk. 173T var en feilfri ved innkjøp og to hadde 1 pikselfeil.
Ni kon Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 min erfaring er at når man får pikselfeil etterhvert som man bruker den virker "heksemetoden" ved massasje i flertallet av tilfellene....
ohn Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Skrevet 24. mars 2004 min erfaring er at når man får pikselfeil etterhvert som man bruker den virker "heksemetoden" ved massasje i flertallet av tilfellene.... Det stemmer nok - en kamerat av meg masserer skjermen ved jevne mellomrom for å fjerne en pikselfeil. Den forsvinner, men jeg har forstått det slik at den kommer tilbake igjen etter hvert. Mulig jeg tar feil...
Ni kon Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 ohn- det er også min erfaring. Husk å ikke bruke olje når du masserer skjermen din da, det kan oppfattes som perverst...
ohn Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Skrevet 24. mars 2004 Takk for at du deler kunnskapen din! Bra å ha kunnskapsrike personer som deg her på forumet
Troy Henrik Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 (endret) Jeg har en MultiQ 172 Executive LCD som jeg har hatt i nesten 2 år nå, den har jeg aldri hatt noen problemer med, veldig bra skjerm usedvanlig god kvalitet kan anbefales på det sterkeste Men det tilsvarer prisen 9,280kr fikk den igjennom jobben til far så jeg fikk den til 5200kr, du finner den HER -Gå på Webshop- så finner du fram (hvis du er Interessert. Denne skjermen/skjermer fra multiQ er det veldig liten sjanse for å få døde piksler, 2 kammerater av meg har også LCD skjermer, han ene en 17" fra Sony "hukser ikke modellen" han har flere døde piksler ca 4-6 stk. Han andre har en Samsung 171T og har 2 døde piskler, jeg har hatt skjermen min lengere enn begge og min er helt fri. Mvh Troy Endret 24. mars 2004 av Troy Henrik
julepynt Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 jeg har Eizo FlexScan L565 Placeo, 1år gammel, null pikselfeil
Marik Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Jeg har 1 stk Eizo FlexScan L565 og 2 stk Eizo FlexScan L557 ingen pikselfeil feil her heller. Har brukt Eizo skjermer siden 1997 og har aldri hatt noen feil med dem. Kjøp av en Eizo skjerm er garantert et godt kjøp. Og de har en garanti som er bedre enn de flest, både på pikselfeil og hele skjermen.
opticus Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 sjekk med levrandøren av skjermen, feks eizo, hvor mange pixel feil det må være, noen har 5 pixler, andre har 3... noen har 5 døde eller 3 defekte(lyser grønt feks)..
m-kane Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Har en 17" Hyundai L70A, hadde en Acer 17" FP751 og fruen har en H950. Alle feilfri. En dell i4150 med 1600*1200 14" hadde en feil (Egentlig større sjans med så mange pixler) Vi har også endel Dell 17" LCDer på jobb, og de 6-7 stykkene jeg har vært borti har jeg ikke sett noen døde pixler, men disse har jeg ikke studert nøye med tanke på døde pixler.
m-kane Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Basere ikke ISO standarden for defekte pixler seg på oppløsningen? Jo større oppløsning jo flere defekte pixler godtas?
Ni kon Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Basere ikke ISO standarden for defekte pixler seg på oppløsningen? Jo større oppløsning jo flere defekte pixler godtas?
WarpX Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 På shadowmask crt-skjermer kan man få moire. På aperture grill crt-skjermer har man et par linjer på tvers av skjermen. På lcd-skjermer kan man få døde pixler. Alt dette må man kunne leve med, selv om man betaler dritmye for en bra skjerm. Verden er GAL
enden Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 Denne skjermen/skjermer fra multiQ er det veldig liten sjanse for å få døde piksler, 2 kammerater av meg har også LCD skjermer, han ene en 17" fra Sony "hukser ikke modellen" han har flere døde piksler ca 4-6 stk. Han andre har en Samsung 171T og har 2 døde piskler, jeg har hatt skjermen min lengere enn begge og min er helt fri. Mvh Troy Bare for å argumentere: Hva baserer du utsagnet om at det er liten sjanse for å få pikselfeil på? At du har en skjerm det ikke er feil på? Din ene av hvor mange millioner skjermer? Du ser hvor jeg vil hen? Kommer du med et utsagn av denne typen så begrunn, begrunn og vis til kilder - ellers mister du all troverdighet
Ni kon Skrevet 24. mars 2004 Skrevet 24. mars 2004 sitter med denne: http://hardware.no/art.php?artikkelid=6330 Ingen døde piksler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå