Gå til innhold

Strøm gjennom printer- eller netteverkskabel


Anbefalte innlegg

Driver og pusler med et lite prosjekt for tiden. Der lurer jeg på å bruke f.eks en nettverkskabel som ledning til bryterpanelet (power, reset, eject..). Jeg lurer da på om jeg også kan føre strømmen til et par vifter/ ledningene til en Musketeer gjennom noe slikt (evt gjennom en printerkabel). Har fått et tips om at hvis jeg f.eks tar i bruk flere kontakter pr strømledning så kan det gå bra... Noen som har synspunkt?

 

Målet er å ha en ryddig samling med ledninger (helst i èn kabel) fra hk og til bryterpanelet som sitter i et lokk (se prosjekt nr 2 i signaturen), og at denne ledningen har en kontakt som lett kan plugges ut hvis jeg skulle ha behov for å ta av lokket.

 

Noen som har synspunkt på hvor mye belastning f.eks en av lederene i en nettverkskabel tåler? ...eller printerkabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror tversnittet på en nettverkskabel er 0,2 mm :hmm: . På dette arealet kan du trekke gjennom ca 100mA (milliampere).

 

En vanlig PC-vifte drar typisk rundt 200mA, så gjennom en nettverkskabel går dette ikke. Printerkabelteorien kan du glemme, kabelen er for spinkel.

 

Lampettledning er bra. Med tversnitt på 0,7 mm kan du safe trekke 5 ampere gjennom den.

 

Til panelet hvor det antagelig ikke er snakk om store strømmer kan du nok bruke nettverkskabel.

 

Dette med å parallellkoble mange tynne ledninger til 1 tykk virker, men det er ikke å anbefale.

 

Store strømmer krever tykke kabler! :thumbup:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...