Gå til innhold

examining S-ata raid at bus...


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Advarer om et litt langt innlegg, men det var ikke mulig å få det kortere hvis jeg skulle ta med alt.

 

Noen her som har opplevd at maskinen med s-ata disk henger seg opp under windows xp instalasjon? Det skjer i det det står noe som "Examining drive at bus 0...at s-ata osv. Det er rett før man får lov til å se partisjonene i setupen.

 

Maskin min har funket som bare det, men for ca en to uker siden så begynte windows å insistere på å kjøre chkdsk hver gang under oppstart, stod ikke hvilken grunn. Tenkte som så at det var sikkert partisjonene eller noe som var fucked eller noeslikt, men hadde ikke tid å begynne å fixe på det der å da. Men plutselig starter ikke windows opp en dag, den hang seg opp med en gang logoen kom. Startet heller ikke i safe mode (den hang seg på forskjellige steder under safe mode oppstart, så det var ikke noen logikk i hva den egentlig drev å lastet).

Da så jeg meg jo nødt til å fixe dette problemet med engang likevel, så jeg hev i windows cdn, fikk faktisk nesten instalert windows, men rett før den var ferdig så hang maskinen seg opp, når jeg da restartet var det samme problemet, den hang seg med en gang logoen kom.

Så da skulle jeg prøve å instalere windows enda en gang, men nå kommer jeg altså ikke lenger en til der den skal til å sjekke hdn min rett før partisjons valgene kommer. Jeg leverte inn disken til butikken jeg kjøpte den oss, men jeg var i tvil om hvor vidt det var feil på den siden den ikke var "død", både s-ata controllern og windows så jo disken tross alt. De fant desverre ikke noe feil på den (160kr i test gebyr rett i dass).

Jeg fikk slettet de eksisterende partisjonene på disken på en annen maskin. Dette gjorde faktisk at setupen funket som den skulle igjen når jeg kom hjem (hvis det ikke var tilfeldighet), jeg fikk så opprettet nye partisjoner, men så gjentok historien seg, maskinen låste seg rett før instalasjonen var ferdig, og når jeg da skulle prøve å instalere på nytt så fikk jeg ikke komme lenger enn til "examining s-ata drive" igjen.

Så, kom det et nytt problem, cdromen forsvant, bios begynte å oppfør seg kjempe tregt (tok 4-5 sekunder å bevege seg fra en meny linje til neste), bios klarte ikke å se cdromen lenger. Jeg byttet cdromen i en annen cdrom jeg hadde liggende, og ting funket igjen. Men selve windows setupen hadde enda samme problemet med "examining drive...s-ata".

Men i hvertfall, veldig merkverdig at plextor romen tok kveld akkurat nå, jeg tror egentlig ikke det er feil på den, sansynligvis bare tilfeldighet at ting funket som det skulle når jeg satte i den andre cdromen. Så jeg holder en knapp på at dette problemet egentlig er at hovedkortet har en ustabil skade.

 

Så nå tenker jeg å levere inn hele maskin til de bare så de får se at det faktisk ikke funker. Har kjøpt alle delene oss de (komplett oslo) i løpet av de siste 3-4 månedene. Men det er et årk å levere inn hele maskinen, har et Dragon maxi tower med tunge støymatter, så hele kassa veier vel like rundt 30kilo nå.

Ikke har jeg bil heller. :(

 

Ting jeg har prøvd;

Byttet minne (hadde to andre brikker liggende)

Disablet alt overflødig i bios.

Resetet bios.

Testet med en annen s-ata kabel.

Skiftet s-ata spor.

Det er det jeg kommer på å ha prøvd i farta.

 

 

Øvrig info:

Biosen har ikke vært flashet noen gang, det var nemlig ikke kommet noen ny bios oppdatering sist jeg sjekket, kortet er jo rimelig flunka nytt.

Har ingen pci kort i maskinen, eneste kortet som er instalert er grafikk kortet på agp sporet.

 

 

Men tilbake til starten, det jeg egentlig lurer på, er det andre som har opplevd dette?

 

Edit: burde nok ha postet dette under HD seksjonen, men som sagt, det er nok noe annet enn HD'n det er feil på, komplett kjørte alle mulige tester på den sa di.

Men hvis admin mener det ligger på feil plass så er det bare å flytte tråden.

Endret av Kyrandian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Win-installasjon krever mye effekt...

Ehhh.. får en følelse av at strømforsyningen ikke gir nokk (den etterhvert takker for seg..). Derav også CD-rom problemene.... Tror du skulle lånt en annen og prøvd....

Har tenkt samme tanken selv...hadde helt klart testet hadde jeg hatt en ekstra strømforsyning liggende.

Jeg leverte maskinen inn til komplett i morges, skal bli interesangt å høre hva de finner ut.

Lenke til kommentar
Win-installasjon krever mye effekt...Ehhh.. får en følelse av at strømforsyningen ikke gir nokk (den etterhvert takker for seg..). Derav også CD-rom problemene.... Tror du skulle lånt en annen og prøvd....
Har tenkt samme tanken selv...hadde helt klart testet hadde jeg hatt en ekstra strømforsyning liggende.Jeg leverte maskinen inn til komplett i morges, skal bli interesangt å høre hva de finner ut.
Vennligst gi en tilbakemelding da så vi kan lære :thumbup:
Lenke til kommentar
Win-installasjon krever mye effekt...Ehhh.. får en følelse av at strømforsyningen ikke gir nokk (den etterhvert takker for seg..). Derav også CD-rom problemene.... Tror du skulle lånt en annen og prøvd....
Har tenkt samme tanken selv...hadde helt klart testet hadde jeg hatt en ekstra strømforsyning liggende.Jeg leverte maskinen inn til komplett i morges, skal bli interesangt å høre hva de finner ut.
Vennligst gi en tilbakemelding da så vi kan lære :thumbup:

Det kan jeg godt gjøre, men det kunne ta en hel ukers tid å teste sa de.

Lenke til kommentar

Fikk mail at de var ferdig med PC'n min nå, det sto bare kort og presist at jumperene på s-ata disken var satt opp feil. Noe jeg synes høres merkelig ut, for de sto på default instillingen fra WD, som er cable-select hvis jeg husker riktig.

Nå har jeg ikke hatt noen s-ata disk før denne, men er det ikke slik at ingen jumpere skal settes? Det mener nå jeg å ha lest gang på gang.

Selv om jeg har hørt ingen jumpere skal settes så testet jeg det litt ut likevel den gangen jeg prøvde å finne ut hva feilen var, og da hadde jeg den blant annet på Master instillingene istedet for CS, og det var da samme problemet.

Så jeg tror egentlig ikke de har ordnet feilen, men får se. For de skrev nemlig at de ikke hadde testet Windows install, siden windows cd'n som sto i maskin min var en kopi. De likte sikkert ikke det at det stod en kopi av windows i pc'n, men kunne da godt å testet med en egen version da. Hadde jo ikke trengt å lagt det inn for godt.

Har forøvrig søkt på nettet angående s-ata problemet mitt, og ser at nesten alle pc-tech-forum har noen som har eksakst samme problemet som meg, og ingen har svar. Men det som er felles med alle som har problemet er at de har kun en disk på et hovedkort som har s-ata raid mulighet.

 

Men i hvertfall, merkelig hvis det er jumperne, som de skrev var grunnen til feilen, med tanke på at maskin funket helt fint i over en måned etter at disken var kjøpt.

Så får se i morgen når jeg skal prøve å legge inn windows om det virkelig er fikset.

Endret av Kyrandian
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jepp, hvor lenge var det igjen at Adam var i Paradis...

 

For noen uker siden startet samme dritten opp på nytt igjen, windows insisterte på chkdsk uten grunn, og i går tok HD'n kveld igjen som sist. Så jeg hadde rett, de fikset ikke noe som helst. Kjøpte ny IDE HD i dag, men selv ikke med den gamle disken som slave lar noe seg gjøre.

Heldigvis tok jeg mye backup denne gangen etter at symptonene begynte å vise seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...