Gå til innhold

Mp3 spillere med fm-receiver + FLY (særlig JOS300)


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en JOS300, med Fm receiver og FM-sender (men denne er steng grunnet norske lover).

 

Det jeg lurer på er hvordan det er å bruke denne på fly, da man blir bedt av å stenge av alle elektriske apparater med Fm mottaker og/eller sender. Men er FM mottager på denne MP3 spilleren (eller spillere generellt) kun på når man faktisk bruker radioen?. Hvis ikke, finnes noen måte å skru av FM mottakeren slik at man kan bruke spilleren på fly.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den mest normale sikkerhetsinstruksen du får på fly lyder noe i retning av

 

Velkommen om bord i denne [sett inn flyselskap]s flyvning til [sett inn destinasjon]. Beregnet flytid denne [sett inn tid på dagen] er beregnet til [sett inn varighet]. Før avgang ber vi dem følge med på en kort sikkerhetsdemonstrasjon:

 

Dette flyet har [sett inn antall] nødutganger - to foran - to over vingene og to bak. Disse er merket med røde "exit"-skilter. Dersom røyk skulle utvikle seg i kabinen, vil lys langs gulvet tennes og vise vei til nærmeste nødutgang. Skulle det bli behov for oksygen vil lukene i panelet over deg åpne seg automatisk, og masker vil komme til syne. Trekk masken hardt til deg, og plasser over nese og munn - slik. Ta først på din egen maske, hjelp deretter andre. Under setet foran dem finnes en opplåsbar flytevest. Trekk i snorerne for å blåse opp vesten når de er kommet ut av flyet. Lampen vil tennes automatisk når du kommer i kontakt med vann. Bruk fløyten for å tilkalle oppmerksomhet. Setebeltet festes - strammes - og åpnes - slik. Før avgang ber vi dem rette opp stolryggen, folde opp bordet foran dem og feste setebeltet. Setebeltet skal være festet så lenge skiltet med "fest setebeltet" lyser, men for deres egen sikkerhet anbefaler vi å ha det festet til en hver tid mens de sitter i stolen. Alt elektronisk utstyr skal være avslått under start og landing, og så lenge skiltet med fest setebeltet lyser. Alt elektronisk utstyr med sendere skal være avslått under hele flyturen.

 

Vi ber dem forøvrig se i brosjyren "sikkerhet ombord" som de finner i stolryggen foran dem. Da gjenstår det bare for oss å ønske dem en behagelig reise.

 

 

Cabin crew, arm slides...

 

 

bfisk ;)

Lenke til kommentar

Imponerende. Men jeg sjekka faktisk dette sist jeg var ute å fly for 24 1/2 time siden. Iflg. magasinet som ligger ombord er det ikke forbud mot FM sendere. Om du får inn noe er en annen sak.

 

Fra braathens.no:

 

Bruk av elektronisk utstyr ombord

Elektronisk utstyr som utstråler elektromagnetisk energi må ikke brukes ombord i flyene, fordi dette kan påvirke de elektroniske flysystemene.

 

 

Følgende utstyr er forbudt å bruke under avgang og landing, samt når skiltet med "Fest setebeltet" lyser

- Bærbar PC med eksterne enheter

- Radio- og TV-mottaker

- Lyd- og videoopptaker- eller avspillingsutstyr

- CD-spillere, Mini Disk og MP3-spillere

- Elektroniske leke

- Portabel GPS

- Personsøker

- Kalkulator

- Elektronisk barbermaskin

- Annet elektronisk utstyr; hårføner, tannbørste o.l.

 

Følgende utstyr kan bare brukes når flyet er parkert

- Mobiltelefon (Vi oppfordrer til begrenset bruk av mobiltelefon, av hensyn til medpassasjerer)

 

Følgende utstyr er forbudt å bruke ombord

- Annet elektronisk utstyr som ikke er nevnt ovenfor.

Endret av haugun
Lenke til kommentar
Iflg. magasinet som ligger ombord er det ikke forbud mot FM sendere.

 

Elektronisk utstyr som utstråler elektromagnetisk energi må ikke brukes ombord i flyene,

 

Nuvel... den dagen en FM-sender ikke utråler EM-energi, kan du kalle meg en krakk.

 

bfisk

 

Edit: dessuten må du vel ha konsesjon fra PTT (post- og teletilsynet) for å i det hele tatt ha lov å kringkaste på FM-båndet?

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Flydde i dag og spurte kabinpersonalet. De sa det var helt ok å bruke mp3 spilleren i lufta, men ikke under landing og takeoff. Spurte ikke om det var ok å bruke radiosenderen, men opplyste at det var radiosender på spilleren.

...du hadde ikke fått lov å bruke den dersom du hadde sagt at det var en radiosender i den. Dette er jo imidlertid ikke vanlig i MP3-spillere, så det er jo forståelig hvorfor du fikk lov.

 

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...