Gå til innhold

hvite baller i bildet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan du poste et prøvebilde?

 

Men kan det være støv? Om du tar bilder med blitz, og det er noen støvkorn fremfor kamera kan det bli "baller"..

 

mvh Jan Ove

Har ikke none hjemmeside der jeg kan legge inn bilder.

Eller kan jeg legge inn direkte her.??

 

 

Det var datteren min som tok bilde på en handballkamp inne med blitz.

 

 

Rorogers

Endret av royrogers
Lenke til kommentar

Reflekser kan også føre til slikt ja.

Men inne i haller osv, har jeg selv erfart at der er en del støv. Om et lite støvkorn kommer fremfor blitzen kan det bli ganske stort på bildet.

 

HER

er et bilde som har slike baller, men her kommer dem av snø..

(Poenget er at dem blir ganske like med støvkorn)

 

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
De hvite 'ballene' eller såpebobler som jeg velger å kalle dem, er interne reflekser mellom linseelementene årsaket av skarpe, lyse punkter i bildet.

Dette skjer spesielt på store blenderåpninger, og er ikke helt uvanlig.

Enig i at det ser mer ut som såpebobler enn baller.

 

Hun tok bildene i programmet: Shutter priority

 

og et av bildene i følgende instilling:

 

f-stop: 2.8

 

ISO: 200

 

lukkerid: 1/125 sec

 

Muligens det er støv, men jeg synes boblene var så store.

Men de har vel vært hele nærme kameraet da.

 

Royrogers

Lenke til kommentar

Jove: Det bildet du la ut er typisk for det jeg hevder.

De to gule punktene øverst til høyre i bildet er nettopp opphavet til de såpeboblelignende refleksene i bildet. Se på den innbyrdes avstanden mellom punktene - studér dem parvis!

Dette har jeg sett mange ganger før, og har ingen ting med støv å gjøre.

Lenke til kommentar
Jove: Det bildet du la ut er typisk for det jeg hevder.

De to gule punktene øverst til høyre i bildet er nettopp opphavet til de såpeboblelignende refleksene i bildet. Se på den innbyrdes avstanden mellom punktene - studér dem parvis!

Dette har jeg sett mange ganger før, og har ingen ting med støv å gjøre.

Tørr ikke si at du tar feil, men fårstår det ikke helt om det skulle være slik. Har latt kameraet stå på stativ, og det har der tatt mange bilder av samme motiv. På noen av bildene er der en slik "ball/boble". Men på forskjellige steder hver gang. Og da uten skarpe lys som kan være en slik kilde.

 

Har du noen gang sett en slik boble, uten at du har brukt blitz?

 

Når det gjelder bilde som jeg viste til isted, så tok jeg ett like etterpå, nesten samme vinkel. Men da hadde snøfreseren gått litt lenger opp i bakken, og det ble ingen slike baller.

Det snødde ikke den dagen, men freseren lagde en slags tåke med veldig fine snøkorn i.. Tror fortsatt det var dem som lagde bobler.

 

Har sett igjennom endel bilder nå.. Til og med undervannsbilder, har jeg noe av det samme på noen bilder. Tatt med blitz. Etter at det ble rotet i bunnen, kom det opp mye "støv"/groms. Desse har fått en ball-lignende greie. Men desse er litt 6-kantet. Kan vel da ikke se bort i fra noe speil/brytning osv?

 

mvh Jan Ove

Endret av Jove
Lenke til kommentar
Snøvær med og uten blitz(samme motiv):

HPIM2026.jpg

 

Lignet "ballene" på dette?

HPIM2112.jpg

HEi Opus

 

Ja boblene ligner akkurat som du har på bildet øverst til høgre.

 

Datteren min tok ca. 20 bilder fra samme plassen, og 2 av dem fikk disse boblene

 

Kan det da være at det har vært litt støv i luften idet hun tok disse 2 bildene, mens det ikke var støv på de 18 andre bildene.

 

Jeg var redd for at kameraet var ødelagt, så det var bra at det ikke var det.

 

Vil det hjelpe med ekstern blitz??

 

 

Royrogers

Endret av royrogers
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Hehe, er nok bare støv/små partikler ja. Tok noen bilder når jeg var på TG, og mange av dem ble sånn, så jeg tenkte at jeg kanskje hadde noe på linsa. For å fikse det satte jeg meg tålmodig ned, gnidde og gnei på linsa, men det ville ikke bli bedre. Etter ca. 10 min med pussing kom jeg til å tenke på at det kanskje var støv... ÅNEI! Vikingskipet var jo en levende støvsugerpose (full sådan)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...