Gå til innhold

Liten oppgradering pga spill


Anbefalte innlegg

Makinspecs står i profilen. Jeg skjønner meg ærlig talt ikke alt for mye på alskens forvirrende mulige kombinasjoner av hardware og hva som lønner seg for ytelsen.

 

Jeg vurderer i utganspunktet bare en mindre oppgradering, så maskinen er bedre rustet til spillene som komemr ut for tiden (må kjøre 1280-oppløsning takket være LCD-skjerm).

 

Hva vil jeg kunne vinne mest ytelse på, bytte ut CPU eller grafikkkortet? Jeg vurderer å selge 9500 Pro og kjøpe en 9800 Pro. Dette vil koste meg rundt 1000 kroner, er ikke lysten på å bruke så mye bedre enn dette.

 

Bytte ut hovedkortet for å kunne utnytte en bedre CPU maksimalt er dermed ikke aktuelt.

 

Hvor er den største flaskehalsen, og hva vil jeg vinne mest på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å overklokke CPU litt .... Øk FSB i BIOS...

 

Edit: Har ikke manualen for kortet ditt men:

CPU EXT freq SET til 166 (øke gradvis mot ... 200)

CPU freq Multipple Settinge Menu

CPU freq Multipple SET til 12,5 ?

Syst preform Set til USER

CPU Interface SET til AGGR

Memory (ram) timing SET til By SPD

Ratio på 6:6

 

Noe sånnt ....

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Jeg vil si at det finnes et par veldig gode muligheter for å nå den ytelsen du ønsker.

 

Den første muligheten vil være, som nevnt over, å overklokke. Ut ifra erfaring vil jeg si at XP2200+ er en helt grei klokker, som du helt sikkert kan få opp på godt over 2000 MHz. Standard er vel 1776, og klarer du å få den opp på 2000-2100 MHz, vil dette sannsynligvis gi en brukbar ytelsesøkning. Dette vil jeg påstå er svært realistisk, såfremt at du har en god cpu-kjøler. Hvis du i tillegg overklokker Radeon-kortet ditt (både minne og core), vil dette sannsynligvis også gi en liten økning i ytelse. Ved å overklokke både CPU og grafikk-kort, vil du nok få en ganske grei økning i ytelse.

 

En annen ting du kan gjøre, er å investere i enten nytt skjermkort, og/eller ny CPU. En AMD XP2600+ Barton vil gi en god del bedre ytelse enn din nåværende prosessor, men hovedpoenget vil uansett være å overklokke denne til XP3200-hastighet. Dette vil antakeligvis gi en betrakelig ytelsesøkning. For rundt 2000 kroner kan du plukke opp et svært godt Radeon 9800 Pro-kort, som vil gi mye futt til systemet ditt.

 

Det første jeg vil råde deg til, er å faktisk prøve å overklokke CPU og skjermkort. Hvis du ser at det ikke gir nok ytelsesøkning, kan du ta skrittet videre med å oppgradere CPU eller skjermkort, eller kanskje til og med begge deler.

 

En liten ekstrakommentar; Hvis du absolutt skal kvitte deg med enten CPU eller skjermkort, ville jeg ha solgt 9500, lagt til 1000 kroner, og fått et 9800 Pro. Et 9800 Pro, samt en overklokket XP2200+ vil gi mye ekstra ytelse til ditt system.

 

Lykke til i jakten på økt ytelse.

Endret av SvovelSyre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...