Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finne ip når jeg har macèn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis maskina du skal ha tak i er på samme subnet som din egen, så finnes det vel noe programvare som kan finne dette for deg. RARP-protkollen brukes til dette. Har aldri jobbet noe særlig på dette nivået så jeg er litt på tynn is her men jeg er iallfall rimelig sikker på at det IKKE er mulig å finne IP-adressen til MAC'er som er UTENFOR subnettet ditt - grunnet rutingprotokollenes natur (ARP).

Lenke til kommentar

Joda.. Maskinen står i samme sub net.. Har kjørt "show mac-address-table | inc FastEthernet" på switchen og funnet macèn til pcèn...

 

Vet at pcèn kjører dhcp.. Så da er det muligt å dra inn i dhcp scopet og finne macèn der som da er knyttet til en ip ?

 

Noen andre ideèr ?!

 

takk

Endret av Cyphe[R]
Lenke til kommentar

"show mac-address-table" viser jo også hvilken port på svitsjen maskinen med den mac adressen er knyttet opp mot. Da er det jo bare å følge kabelen fra den porten til maskinen.

 

Det kan jo være at enheten du leter etter ikke har en IP adresse i det hele tatt. Det kan f.eks være en svitsj eller en annen boks som ikke er satt opp med IP.

 

"arp -a" som nevnt tidligere vil gi deg svaret, men bare hvis du har kjørt noe kommunikasjon mot IP adressen. Du kan kjøre nmap for å pinge hele nettet å så sjekke arp tabellen om du finner noe der.

 

En annen løsning er å kjøre en pakkesniffer å lytte på nettet. Hvis den mac adressen kommuniserer på IP vil du helt sikkert finne noe.

 

Ta en titt her: http://www.coffer.com/mac_find/

Tast in første halvdel av Mac adressen, kanskje du finner ut noe om produsenten.

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd å brukt Reverse-ARP ( som nevnt over ) siden dette er metoden som faktisk er definert i TCP/IP protokoll suiten.

Den må ikke nødvendigvis være i samme subnet ( subnet er layer3, mac-adr er layer2 ) men må være innenfor samme broadcast-domain, et broadcast domain kan f.eks. være 50 pcer koblet sammen med switcher og hubber, broer og routere deler opp i ulike broadcast domains.

Lenke til kommentar
' date='19/03/2004 : 11:18'] Joda.. Maskinen står i samme sub net.. Har kjørt "show mac-address-table | inc FastEthernet" på switchen og funnet macèn til pcèn...

 

Vet at pcèn kjører dhcp.. Så da er det muligt å dra inn i dhcp scopet og finne macèn der som da er knyttet til en ip ?

 

Noen andre ideèr ?!

 

takk

Hvis problemet er at en maskin på lokalnettverket kjører dhcp, og det skaper bugg for deg, så kjører du ipconfig /all i command, så vil du se hva som er ipen til den nåværende dhcp-serveren, så tar du arp -a og en av ipene du får opp vil være den "riktige" og så ser du mac-adressen der. Så gjør du nettverksdrifterene en stor tjeneste og melder fra om hva mac-adressen er så fort som mulig ;).

 

Håper jeg forsto problemet ditt rett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ville prøvd å brukt Reverse-ARP ( som nevnt over ) siden dette er metoden som faktisk er definert i TCP/IP protokoll suiten.

Tror du har misforstått litt, RARP er en metode for å få automatisk tildelt en fast IP adresse ved oppstart. Dette krever en RARP server som har en liste over alle mac adresser og hvilke IP adresser som skal tildeles adressene. Dette er et gammeldags system og som ingen(?) bruker i dag, DHCP brukes istedenfor RARP.

Grunnen til at RARP protokollen ikke brukes, er at den ikke har støtte for å gi ut info om gateway, subnettmaske, DNS osv....

Ikke bland ARP og RARP.

Lenke til kommentar
Den må ikke nødvendigvis være i samme subnet ( subnet er layer3, mac-adr er layer2 ) men må være innenfor samme broadcast-domain, et broadcast domain kan f.eks. være 50 pcer koblet sammen med switcher og hubber, broer og routere deler opp i ulike broadcast domains.

Dette stemmer, men han (Cyphe[R]) vil aldri få mac+IP adressen til den "ukjente" maskinen inn i ARP tabellen på sin PC hvis ikke begge er på samme (lag 3) subnett/nett.

 

Ved bruk av en pakkesniffer (som ser lag 2) vil han kunne plukke opp broadcasts fra den ukjente maskinen (så lenge de er i samme broadcast domain) og dermed se IP adressen.

Endret av dakri
Lenke til kommentar
Den må ikke nødvendigvis være i samme subnet ( subnet er layer3, mac-adr er layer2 ) men må være innenfor samme broadcast-domain, et broadcast domain kan f.eks. være 50 pcer koblet sammen med switcher og hubber, broer og routere deler opp i ulike broadcast domains.

Dette stemmer, men han (Cyphe[R]) vil aldri få mac+IP adressen til den "ukjente" maskinen inn i ARP tabellen på sin PC hvis ikke begge er på samme (lag 3) subnett/nett.

 

Ved bruk av en pakkesniffer (som ser lag 2) vil han kunne plukke opp broadcasts fra den ukjente maskinen (så lenge de er i samme broadcast domain) og dermed se IP adressen.

stemmer det..

i vaffal .. ved å gå inn på core switchen og inn på layer 3 som er routing, fikk jeg opp ipèn ved å skrive.. show arp | inc macèn..

 

Takk for god tilbakemelding..

Endret av Cyphe[R]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...