Gå til innhold

DUal Channel.....

TrygveK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Kan bare starte med å si at jeg er rimelig ny på dette - men har endelig konvertert fra "Team Dell/Compaq/IBM" til til frilanserne her :-)

Jeg lurer på noen ting:

Hva er dual-channel for RAM?

Jeg har to stk. TwinMOS PC3200/400Mhz 184 pins minne kort

Kan jeg gjøre dette med dem?

Og da evtl. hvordan gjør jeg dette???

Mvh

Trygve

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dual-channel betyr at minnebåndbredden mellom Northbridge og minne økes fra 1 x 3.2GB/s til 2 x 3.2 GB/s ved at det leses/skrives til to minnebrikker samtidig istedet for en ev gangen (enkelt forklart iallefall).

Kommer litt an på hvilket hovedkort/chipset du har, men nyere Pentium ting (bl.a. 865/875 chipset) støtter iallefall Dual-channel. Andre kan sikkert utdype mer nøyaktig, men ellers er det gjerne oppgitt i specs for hovedkortet da...

Du må bruke 2 helst like minnebrikker for å kunne bruke Dual-channel. De skal gjerne settes i visse minne-slots, f.eks. 1 og 3, eller 2 og 4. Du trenger som regel ikke gjøre noe mer for å "slå på" Dual-channel, det skjer automatisk.

Totalytelse ifht. single-channel skal være 5-20% høyere avhenging av hvilke applikasjoner/benchmarks man måler med.

timtowtdi

Skrevet (endret)

Og ønsker du et AMD basert system har SocketA hovedkort med Nforce2 Ultra 400 chipset dual channel støtte.

For A64 må du akkurat nå opp på S940 hovedkort med Athlon 64 FX eller Opteron CPU. (Integrert minnekontroller). NB! Men på sistnevnte kan det være flere andre som kan forårsakel at din RAM ikke vil fungere, sjekk minneguiden. REG/ECC, minnetype osv.

På SocketA er du safe.

Endret av Theo343
Skrevet (endret)

Hovedkortet ditt støtter dual channel, så det er bare å sette brikkene i de rette spora. Hvilke det er står nok i manualen.

Theo 343: Alle nForce brikkesett for socket A utenom nForce2 400 har støtte for DC.

Endret av EnD.R.E.
Skrevet (endret)
Hovedkortet ditt støtter dual channel, så det er bare å sette brikkene i de rette spora. Hvilke det er står nok i manualen.

Hvilket hovedkort? *glane til han blir sår i øya*

EDIT:

Joda fant det under profilen hans hehe.. beklager at jeg da dro inn AMD i dette.

Endret av Theo343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...