O_neal Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Som dere ser så holder jeg på å overklokke min Intel Pentium 2400mhz på et ABIT BH7 hovedkort med TwinMOS 512MB PC2700 (333mhz). Etter litt testing satt jeg fsb på 165x18=2977 og Vcore på 10% av 1.5V, dvs 1.61V. DRAM ratio kjøres 1:1 (165/165) Standard kjøres den 133/200. Betyr det at vist jeg skulle oppnå 190-200FSB så vil ramen lett tåle dette? (bare en liten tanke) Tingen er at jeg ikke vil gå lengre før jeg får med meg DRAM voltage og DRAM timing. Noen som har tips om hva jeg bør stille disse på før jeg går videre? Jeg kjørte 3dmark helt greit utenom 1 gang da den automatisk hoppet ut. Men når jeg spilte CS datt jeg ut etter 1-2min. Sofia Sandra Burn-In Wizzard gikk helt fint! CPU temp ligger på 40C idle og 62MAX når jeg spiller for fult! PS: har god kjøling i kabinett (Lian Li PC6089A), og Thermaltake Spark 7+ CPU vifte med artic silver, artic silver på chipsette og tilslutt har jeg tatt en kobberribbe på Klokkegeneratoren på hovedkorte. Takk for alle svar!
Signatur Skrevet 18. mars 2004 Skrevet 18. mars 2004 (endret) Jeg har også BH7, og selv om kortet har uoffesiell støtte for 200Mhz FSB, så klarte jeg aldri å få maskinen stabil med mer enn 190mhz. (Ingen andre komponenter i maskinen var overklokket når jeg prøvde dette, så det må være hovedkortet) Rammen din vil sannsynligvis klare 200mhz på Cas3. Er du heldig også cas2,5 men jeg ville prøv cas3 først. De andre timingsene ville jeg satt så høyt (dårlig) som mulig, testet stabiliteten og så prøvd bedre timings etterhvert. Rammen skal også tåle 3V, så her er det vel ingenting å spare på. Det finnes ingen fasittsvar, du må bare prøve deg fram. Hvis cpu er en 533mhz, så er det lite trolig att du vil nå 200mhz FSB. Min 2,53Ghz, stoppet på rundt 165-170Mhz. 3,2Ghz er vel maks av hva du kan oppnå med en Northwood 533Mhz FSB med standard kjøling. Hovedkortet gir for lite spenning til Vcore, så +10% gir ikke mer enn 1,55V på mitt kort. Best overklokkingsresultat fikk jeg med +15% Pass på at AGP/PCI lock er på. Endret 18. mars 2004 av Signatur
O_neal Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Skrevet 18. mars 2004 (Ingen andre komponenter i maskinen var overklokket når jeg prøvde dette, så det må være hovedkortet) Hva mener du? Pass på at AGP/PCI lock er på. Selvfølgelig er den på. Men takk for at du rettet meg! Rammen skal også tåle 3V, så her er det vel ingenting å spare på. Når bør jeg øke RAM voltage? Når pcen blir ustabil eller bør jeg øke samtidig som jeg øker Vcore? Jeg kjører nå Vcore på 15% for ny testing. Takk for et bra svar!
Rikky Skrevet 18. mars 2004 Skrevet 18. mars 2004 Når bør jeg øke RAM voltage? Når maskinen blir ustabil pga minnehastighet/timings.
O_neal Skrevet 18. mars 2004 Forfatter Skrevet 18. mars 2004 (endret) Takk, Etter at jeg satte Vcore på 15% virker det som at pcen er blitt MYE mer stabil! I 3dmark går alt helt glatt og fint, men når jeg testet CS så virker det som jeg kommer på en server hvor de spiller PAINTBALL MOD. Det er mange ulike farger som er smørt utover teksturene. Tips om hva dette kan være og hvordan jeg kan evt. fikse? Bilder finnes her og her. PS: siden kan være nede! Jeg tok alt tilbake til default og da virket alt bra, så jeg tror ikke det er skjermkorte siden det er AGP sperre på og at det fungerer uten å ha overklokket! Endret 18. mars 2004 av O_neal
O_neal Skrevet 19. mars 2004 Forfatter Skrevet 19. mars 2004 Alt fungerer helt fint når jeg kjører fsb @ 162 = 2925mhz, 1.63V ca. Når jeg øker til 163 fsb begynner dette og dette å vise i CS, men i 3dmark ol er alt helt fint! Ikke nok med det. Når jeg har økt til 163fsb så skjer det noe med lydkorte eller lignene. Jeg får bare lyd på den ene siden. Disse 2 tingene er de eneste jeg har merket sålangt (på 3 dager med testing). Tips om hva dette kan være? Noe jeg bør endre? PCI er lock 33mhz som vist her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå