Gå til innhold

Refleksjon: Gamere - evolusjon eller forfall?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-NN7wWQ

Når er man "gamer" egentlig? Kjenner noen som har fått skolegangen sin ødelagt pga. cs, selv om de ikke er i nærheten gode nok til å dra til cpl. Er de gamere? Eller er alle som spiller litt pc gamer, eller må man ha sponsor etc?

 

Er vel litt forskjell på disse gruppene, men desto mer sosial man blir av gaming, desto mindre sosial blir man i rl ;) Folk som sitter mye foran pc'en er kanskje utadvendt på nettet, men i rl er det ofte motsatt. De blir stillere av seg etc. Selv angrer jeg ikke et sekund på at jeg sluttet med cs, får mye mer ut av livet =) (har ikke sluttet med å game såklart..)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

MSN messenger og MSN spaces hjelper meg til å klare meg bedre sosialt i "virkelig" møte med de samme menneskene som jeg har kontakt med over internett. For meg er det helt kjempesupert, et viktig bidrag til min utvikling som sosialt menneske, kanskje grunnen til at jeg en gang blir gift og får barn etc..

 

Når det gjelder spill, er det så mye forskjellig. WOW er blitt veldig populært nå, og flere gutter i klassen min snakker nesten bare om det på skolen. Hvis jeg hadde spilt det, kunne jeg også ha deltatt i samtalene, men jeg ser på WOW og andre spekulativt avhengighetsskapende spill som dårlige samtaleemner (musikk er bedre, det var jo det guttene snakket om før...) og underholdning. Det påstått sosiale aspektet er en vits... Det er helt feromonløs kontakt, hallo. KANSKJE slike spill kan hjelpe allerede dårlig sosialt tilpassede individer med å finne "likesinnede" og bli venner og kjærester, men de som allerede har et snev av sosial intelligens eller hjelpes av MSN-produkter eller tilsvarende, kan jo ikke bli MER sosiale av et MMO-spill.

 

Jeg har mye mer sans for konkurransespill som CS hvor man ikke må bruke måneder på å "levle" etc.. Det kan jo ta måneder, for ikke å si år, å bli virkelig god i CS også, men talent (såkalt nybegynnerflaks...) har mye å si, og LAN-parties mellom nybegynnere eller med andre "faire" lag er gøy. LAN-parties med folk man kjenner litt og vil ha bedre kontakt med, kanskje.

Lenke til kommentar

Balansert og god artikkel. Eg forstår at enkelte foreldre er litt bekymra for at ungane speler mykje dataspel, det er heilt klart negativt dersom det går mykje utover fysisk aktivitet og sosialisering i den verkelege verda. Men på den andre sida: Der er absolutt verre ting ein femtenåring kan bruke nettene på enn å spele CS. Dersom ein kan få "kicka" sine av å spele dataspel, er jo det mykje meir oppbyggjeleg enn om ein får dei frå diverse rusmiddel. Dataspel kan òg på enkelte område vere både skjerpande (t.d. reaksjonsevne) og lærerikt. Eg lærte til dømes masse om koloniseringa av Amerika frå "Colonization", i tillegg til at eg har lært veldig mykje engelsk frå dataspel generelt.

 

LAN er i alle fall veldig bra, det er jo sosialt i tillegg. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...