Gå til innhold

Mac eller x86?


Anbefalte innlegg

Jeg har arvet 200 000 kr så nå skal jeg investere i ny laptop. Maskinen kommer til å brukes til masse skriving og lesing, derfor er det veldig viktig med en veldig bra skjerm.

 

Må si at unix baserte osX frister, brukervennlig system med alle de velkjente open source verktøyene i bunn(Gcc, vi, screen osv). Må vel være det mest perfekte os'et for desktopen?

 

Yter en powerbook like bra som en like dyr i686 laptop, hvis ikke, er det stor forskjell på kvaliteten på ppc og x86?

 

Er mac bare for webdesignere og bildemanipulatorer?

 

Hvis jeg senere velger å kvitte meg med laptopen tror jeg det vil være lettere å selge en fargerik mac enn en vanlig kjedlig dell laptop.

 

Burde jeg velge en powerbook med unix baserte osX eller foreks en IBM med Gentoo som desktop maskin?

Endret av [0x]
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter selv på en ibook med mac OSX. Synes det er helt genialt å ha en slik bærbar egentlig. Her kan man i tillegg installere linux ved siden av eller kjøre det med Virtual PC som følger med ibook`en.. Selv kjører jeg Mac OSX som hoved system og Windows 2k på Virtual PC ;)

 

Denne jeg har er en "iBook 800mhz PowePC G3 med 640mb ram". Min ibook kjører en Darwin kernel som gjør det mulig for å kjøre linux programmer på macosx også. Jeg har ikke fått prøvd meg så mye innen dette. Det jeg likte best var "terminal" som lignet ganske mye på en linux console, der de fleste kommandoene som pico, screen osv fungerte helt likt som i linux...

 

for min del ville jeg ikke hatt en vanlig bærbar med windows på.. ibook er ganske bra ;)) pleier som regel aldri å skru den av, lukker den bare så kan den stå i dages vis uten å bruke "noe" som helst strøm. Så kan man bare åpne den og fortsette videre med det man holdt på med.

Lenke til kommentar
,14/03/2004 : 04:38]http://www.alienware.com/

 

^ Dette var meget fristende. Må da yte mye bedre enn en  powerbook(har jo bare 1ghz cpu)? Utsendet er ikke så ille heller på disse romvesnene. Billigere  er de også.

 

Vær snill å argumenter ordentlig da folkens!

 

Hvorfor er x86 billig dritt dummegaas?

Alienware har mange spennende produkter, og et kjøp av disse bør definitivt være et godt valg, IMO. Før du tar valget ville jeg undersøkt hvilke erfaringer andre alienwre-brukere har med Linux på disse maskinene. Dagens powerbooker er gode maskiner men de begynner ærlig talt å bli litt slitne (de bruker fortsatt G4-prosessorer), så ytelsesmessig er nok topp x86 bærbare bedre.

 

Så, om jeg måtte valgt i dag hadde jeg gått for en x86-laptop. Om jeg kunne ventet (som jeg heldigvis kan, min 867MHz G4 powerbook duger mer enn nok til mitt bruk akkurat nå), så ville jeg ventet og sett hvordan en G5 powerbook blir (slutten av 2004?).

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
,14/03/2004 : 03:38] Hvorfor er x86 billig dritt dummegaas?

Jeg tenkte jeg skulle skrive ned en liste over grunner, men noen andre har gjort det før meg, så jeg henviser deg til denne siden:

http://hi-tek.fnord.at/sux86.html

 

Ellers er ikke Alienware så verst, etter hva jeg har hørt.

Det der var ikke relevant til virkeligheten i det hele tatt. Hvis du har lyst til å se på det fra et rent assembly-programmerings perspektiv så har han nok rett, men jeg vil heller se en ytelses- og funksjonssammenligning som faktisk har noe å si for de som bruker pcen i stedet for masse usaklig jalling om hvor dårlig arkitekturen er.

 

Så bare på følgende to eksempler:

 

Multimedia crap

 

MMX, 3D-NOW, SSE, SSE-2, etc. Do we really need that many standards for accomplishing nearly the same task? Hell, no.*) Another big x86 problem is that there are so many vendors, each of them trying to introduce their own "standards" -- each of which incompatible to the others.

 

Upgrade from 16 bit to 32 bit

 

The introduction of 32 bit Intel Processors would have been a good time to throw the whole crap overboard and make a real new good design.

 

But hell, it got even worse. Backward compatibility is probably the ugliest word ever invented by mankind.

 

So what did Intel do? No additional instructions were introduced but the old ones got an escape byte (0x66) which shows whether an instruction is a 16 bit or a 32 bit one.**)

*) Hva har det med saken å gjøre? Who cares om det er forskjellige standarder som gjør nesten det samme så lenge det funker? For meg som en sluttbruker har det ingenting å si.

 

**) Og hva slags argument er dette? Betyr dette at arkitekturen er dårligere og tregere? Hva har dette å si for meg som bruker PCen?

 

Usakelig.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg skulle skrive ned en liste over grunner, men noen andre har gjort det før meg, så jeg henviser deg til denne siden:

http://hi-tek.fnord.at/sux86.html

Poenget er at x86 fungerer bra på tross av sine svakheter, og tilbyr best pris/ytelses-forhold.

 

Men at instruksjoner og register suger på x86 er det nok liten tvil om. Derfor er det også vanlig at det undervises i assembler på andre arkitekturer. Selv lærte jeg assembly første gang på MIPS, som er en rimelig grei RISC-prosessor.

 

Men majoriteten av befolkningen gir jo selvsagt f... i slike ting. De fleste programmerer jo aldri, og blant programmerere er det nok bare et mindretall som kan assembly idag (bare tenk på alle disse VB-folka som tror de kan programmere bare fordi de kan tegne et GUI :p )

 

Jeg er dog enig i at det er uheldig at arkitekturen har blitt mer rotete de senere årene pga diverse "multimedia"-utvidelser som er forskjellige på AMD og Intel.

Lenke til kommentar
' date='14/03/2004 : 02:38'] http://www.alienware.com/

 

^ Dette var meget fristende. Må da yte mye bedre enn en powerbook(har jo bare 1ghz cpu)? Utsendet er ikke så ille heller på disse romvesnene. Billigere er de også.

 

Vær snill å argumenter ordentlig da folkens!

 

Hvorfor er x86 billig dritt dummegaas?

du kan ikke sammenligne mhz. 1 ghz powerpc er ganske nye mer kraftig enn det det høres ut som, på samme måte som at en 300 mhz sun ultrasparc II har ytelse på linje med de seneste pentiumene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...