Gå til innhold

PC i fryser


Anbefalte innlegg

dette med pc i kjøleskap/fryser er bare latterlig... skaff dere heller vapochill eller ty til vannkjøling, vanlige folk nøyer seg med det. hva er det forresten du skal kjøle ned med en fryser? og hvorfor? har du forresten råd til å erstatte de delene som ødelegges (blir vel endel)... Latterlig post egentlig.

Nei gi F i unødvendige prosjekter, prøv på hjemmelaget vannkjøling e.l.

 

 

m

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pC^2004:

nei, ikke kondens din sokk!

 

DAMP!! hørt om det får kanskje? og hvem i ****** heller kokende vann i en fryser hvis pc'n din er oppi der kanske?

 

Blacki:

Blir det kondens noe sted, så blir det på veggene i fryseren. og siden vi selvfølgelig ikke har tenkt til å åpne å lukke fryseren hele tiden, så vil ikke det bli noe problem vil det vel?

 

og den kondensen du har sett er på grunn at du åpner kjøleskap døra di hele ******* tiden for å lete etter kondens! da kommer det jo selvfølgelig varm luft inn, og kondens setter seg på både kjøle elementet i fryseren og på matvarene dine.

 

jeg savner virkelig litt sunn fornuft og logisk tenking på dette forumet!

 

og kompressorer er ikke beregnet på å gå 24\7?

det har fryseren vår gjort en god del år nå.. siden den ikke er isolert i toppen lenger. gummilisten har morkna. dermed brummer den fornøyd hele ******* tiden. (bruker masse strøm og)

 

edit:

mistabeen: å kjøle ned hele pc'n med en fryser vil også skape et hyggeligere liv for bla: mosfets og ic'er som styrer strømmen inn til cpu'n din.

 

hvorfor tror du alle kjøler de ned hvis man klokker serriøst? eller hva med ramen din? de lager kanskje ikke varme de? for de bruker ikke strøm nei..

eller hva med det faktum at de fleste northbridger stråler varmen sin nedover, mot psb'n din? eller metallet bak?

 

selvsagt er dette aktuelt for enhver som virkelig vil ha de helt store scorene i 3d mark.. om en ikke for menig mann, det skal jeg være enig i.

 

å jada. har selv både vapo og hjemmemekka og ferdig produsert vannkjøling.

 

og du gir virkelig postene dine tyngde når du kaller alle som vil ha det lille eksta lattelige..

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
Så klart blir det ikkje kondens. Kor ofte blir det kondens på matvarene i kjøleskapet så lenge døra er lukka?

Det som eg er litt skeptisk til er om kompressoren klarer å kjøle ned pcen noko særlig. Ein slik kompressor er ikkje så ufattelig kraftig heller, med tanke på at pc utviklar kanskje 200-300W med varme.

når begynte mat varene å lage en del varme, prøv å stapp noe varmt i kjøleskapet, glass kokende vann elens og legg ett stykk folie oppå, fortell meg hva som skjer under folien etterpå

 

Magne-

Hmm her var det litt å ta tak i ja . . .

 

Uten at eg har prøvt det vil eg sei at det blir kondens under plastfolien og inni glasset.

 

Grunnen til det er at i glasset er det varmt vann og varm luft med høg relativ fuktighet. Når du set glasset inn i kjøleskapet blir glasset og folien kald. Kaldere enn duggpunktstemperaturen.

 

Da vil den varme lufta inni glasset som tidligare klarte å holda på fuktigheten bli kjølt ned. Når den lufta som er kontakt med den kalde folien og glasset blir kjølt ned til under duggpunktstemperaturen klarer den ikkje halde på fuktigheten lenger og fuktigheten går over til vann.

 

Men dette skjer kun inni glasset. Det vil ikkje under normal drift bli kondens på utsida av glasset.

 

Det er tre begrep som gjeld her:

 

Absolutt fuktighet, angis i g/m^3

Relativ fuktighet, angis i prosent absolutt fuktighet delt på fuktighet ved duggpunktstemperaturen

Duggpunktstemperaturen, som angis i grader Celsius

 

Ved 100% relativ fuktighet, eller ved duggpunktstemperaturen, vil det oppstå kondens. Duggpunktstemperaturen heng saman med absolutt fuktighet, altså kor mykje fuktighet det er i lufta i gram pr kubikkmeter.

 

Likevel er det mulig at det blir kondens på matvarer og vegger inni skapet. Da må du holde døra åpen ei stund slik at du skifter ut den kalde lufta i skapet med kjøkkenluft som har høgare temperatur og dermed (normalt sett) høgare absolutt fuktighet. Når denne lufta kjem inni skapet vil den kondensere på allt som er inni skapet som er kaldare enn duggpunktstemperaturen til den varme lufta.

 

Dette er jo et større problem i fryseren fordi der er lufta så kald at den ikkje klarar å halde på noko særlig mykje fuktighet. Kvar gong du opnar døra kjem det inn litt varm luft med høg absolutt fuktighet som straks kondenserer og frys til is på veggen.

 

Vanligvis skjer ikkje dette fordi kjøleelementet, som er den kaldaste tingen i skapet, klarar å kondensere ut nok fuktighet pr tidsenhet til å halde relativ fuktighet i sjakk.

 

Derfor vil det ikkje bli kondens i datamaskina fordi den kjem til å bli den klart varmaste tingen i skapet. Men det kan bli kondens på innsida av kabinettveggene i starten av samme grunn som vannglasset. Derfor er det lurt å slå av skapet og lufte det ut før du set inn pcen.

 

Les her ! I starten står det mykje rart, men etterkvart skjer det ting.

Lenke til kommentar

nå er det(var det) vinter folkens. og med en fantasifull vindus-løsning kan vel de fleste gjenskape en fryseboks på gutterommet. åpne vinduet. stapp pcn i vindus karmen og legg isolasjon(gardinene feks) rundt. pcn og dekk slik at det ikke blir så kaldt i rommet. teip igjen karmen ol. slik har man en tilnærmet fryseboks uten for mye stress. (det bør være litt kaldt ute da, og tørt vær)

 

jeg gjode dette. men det var ikke så kaldt ute. min 2500 som kjører idle på ca 40-45c kom ned i 16°c. , kabinett-tempraturen kom ned i 8 grader. hadde det vært minusgrader ute, og hadde jeg hatt en bedre kjøler(heatpipe) så skulle jeg fått cpu ned i 10°c.

jeg hadde ikke noen form for isolasjon rundt komponentene. men poenget var ikke overklokking, bare kjøling. synd det blir sommer :p

Lenke til kommentar

Unngår nok problemer som kondensering og annet f***skap dersom du gjør det på følgende måte (noe jeg selv går og leker med tanken på);

 

Drit i å putte PC'n i fryseren eller kjøleskapet - det vil ikke hjelpe stort. PCen utvikler for mye konstant varme til at fryse-/kjøleelementene i fryseboksen/kjøleskapet vil klare å holde tritt. Derimot, vannkjøl PCen og putt radiatoren i fryseren/kjøleskapet... da vil viftene som kjøler ned vannet gjennom radiatoren hele tiden ha godt med tilgang på meget kald luft og ergo vil de viktige PC-komponentene igjen kjøles bedre ned... selvsagt; en enda bedre løsning ville jo være å bare kjøpe seg en stand-alone vapochill kompressor eller en Prometheia...men det kommer vel litt an på lommeboka også tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Ingen som vet hvorfor man ikke kan bruke kompressor fra fryser konstant?

Hvorfor bryter den sammen?

 

Den må da være noen som kan svare på dette?

mener det var noe om at kondenseren ikke klarer å kvitte seg med varmen(den er for liten)

edit: stokke leif

Endret av sINNsRO
Lenke til kommentar
Ingen som vet hvorfor man ikke kan bruke kompressor fra fryser konstant?

Hvorfor bryter den sammen?

 

Den må da være noen som kan svare på dette?

mener det var noe om at kondenseren ikke klarer å kvitte seg med varmen(den er for liten)

edit: stokke leif

det var noe sånn jeg tenkte, kjøleskapet feks. er ganske varmt på baksiden..

 

Så om jeg monterer en radiator lik den asetek bruker på vapochillen sin?

Lenke til kommentar

Har faktisk en 'steingammel' fryser som termostaten røk på. Koblet den slik at den går konstant. Slik har den vært i 3-4 år!

 

Men stiller meg fremdelse veldig skeptik til dette med pc'en i fryesn/kjøleskapet uten noe form for beskytelse av komponentene.

 

Tenkte faktisk jeg skulle gjøre en test med et annet elektrisk/elektronisk komponent som jeg driter i går til helsikk.. Har en gammel video som det mekaniske er 'grapset' men elektroniken fungere fint.

Synd jeg kastet alt av gammle pc'er/komponenter for en tid tilbakers..

 

Men om noen her på forumet har en gammel 486 el. som de gir fean i, så trykk den i frysen da vel! :scared:

 

om overklokking.no ville gjort testen i kontrolerte former så skulle gjerne jeg vært med på og sponse de med litt $$ til en bilig pc... :thumbup:

 

Så kunne vi fått et endelig svar på dette som vi strides litt om her! :green:

Lenke til kommentar

Men om noen her på forumet har en gammel 486 el. som de gir fean i, så trykk den i frysen da vel! :scared:

 

om overklokking.no ville gjort testen i kontrolerte former så skulle gjerne jeg vært med på og sponse de med litt $$ til en bilig pc... :thumbup:

 

Så kunne vi fått et endelig svar på dette som vi strides litt om her! :green:

spanderer du en tube silikon og noen kabler så kan jeg gjøre det jeg... :yes: så kan jeg legge ut bildene her etter hvert.. pc'n in question er en gammel pentium 1, antakelig 166 mhz, og en diger eske med deler fra ca. 1995(+-et par år)

Lenke til kommentar

Men om noen her på forumet har en gammel 486 el. som de gir fean i, så trykk den i frysen da vel!  :scared:

 

om overklokking.no ville gjort testen i kontrolerte former så skulle gjerne jeg vært med på og sponse de med litt $$ til en bilig pc...  :thumbup: 

 

Så kunne vi fått et endelig svar på dette som vi strides litt om her!  :green:

spanderer du en tube silikon og noen kabler så kan jeg gjøre det jeg... :yes: så kan jeg legge ut bildene her etter hvert.. pc'n in question er en gammel pentium 1, antakelig 166 mhz, og en diger eske med deler fra ca. 1995(+-et par år)

Kan godt være med på en liten kronerulling til et slikt tiltak.. Gir gjerne en 50 lapp jeg! så om noen andre spytter inn et par tiere og litt til... Veldig nysjerrige på om dette vil fungere :yes:

Lenke til kommentar
Jada Blacki sett videoen i fryseren. Null problem, bare husk å ta av dekselet til videoen først -> få ut lufta inni spelleren.

 

Btw: Eg har alltid lurt på ka som skjer når du fryser ein kondensator.

kommer an på kondensatoren... tror det blir såpass varmt at det ikke er noe stort problem...

 

er det en våt elektrolytt, kan det oppstå problemer...

 

men gjerne prøv ut, jeg er veldig spent på resultatet

Lenke til kommentar

Kan godt være med på en liten kronerulling til et slikt tiltak.. Gir gjerne en 50 lapp jeg! så om noen andre spytter inn et par tiere og litt til... Veldig nysjerrige på om dette vil fungere  :yes:

kunne jo prøve å få til noe slikt... men hva sier onkel lovverk om slikt? for ikke å snakke om admin/moderatorer :thumbup:

Endret av christianwe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...