Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikkje delt mapper i LAN


Anbefalte innlegg

No river eg meg i håret her...

På ein PC har eg prøvd å få delt ut ei mappe, men dei andre i LAN'et kjem ikkje inn. Frå problem-PCen er det problemfritt å få tilgang til andre sine delte mapper.

 

Dette er gjort:

  • IP blir tildelt av same DHCP, til alle klient-PCane, og alle kan pinga problem-PCen
  • Ingen brannmur er aktivert
  • Bruk av enkel fildeling er deaktivert under mappealternativer
  • Gjestekontoen er aktivert
  • Delingen gir lesetilgang til "Alle"
  • Mappa har lesetilgang til "Alle", under tillatelser/sikkerhet, og alle underobjekter har blitt erstatta med at "Alle" kan lesa.

Elles fungerer det fint om eg setter opp ein ftp-server på problem-PCen og slipper folk inn den vegen.

 

Eg skulle bare lika å vita ka som var feil! Her har eg definnitivt ting eg kan læra!

 

(service som er deaktivert? port-konflikt? stengt tilgang sånn generellt?)

 

Ka har eg glømt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  • Klient for Microsoftnettverk ligger der, og er aktivert.
  • Di andre ser datamaskina mi, men får feilmelding når di går innpå:
    Arbeidsgruppe
    \\Datamaskin er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.
    Påloggingsfeil! Brukeren har ikke fått innvilget forespurt påloggingstype på denne datamaskinen.
  • Ingen brannmur=ingen brannmur (heller ikkje Norton)
  • Så eg oppretter ein brukar med begrensa rettigheter
  • No har eg også prøvd å laga ein ny brukar og erstatta rettane til alle underobjekt (så den nye brukaren har lesetilgang til alt under share'et), utan hell. Det ser ut som at tilgangen vert stengt før dette, pga. feilmeldinga...

Lenke til kommentar

Dersom du skriver \\maskinnavn fra Run (Kjør), får du opp et forespørsel om brukernavn og passord? Du må finne ut om problemet ligger hos rettighetene til maskinen eller selve sharet. Vet ikke ellers. Vanskelig når man ikke sitter foran maskinen selv og prøver seg. ;)

 

EDIT: Hmm. Så nå at du sa at \\Maskinnavn ikke er tilgjengelig. Hvilken OS bruker du, forresten?

Endret av joebush
Lenke til kommentar

\\Maskinnavn eller \\IP gjør vel samme nytten?

Datamaskina er "ikkje tilgjengelig"

 

Det er Windows XP Pro på begge/alle maskinene.

 

Eg får tilgang til eigne share's om eg blar til meg sjølv (nettverk, osb)

Eg får også tilgang til dei andre sine shares, men dei får ikkje tilgang til mine - ikkje pokker! Og dei får heller ikkje sjå nokon av share'a mine. Det er liksom ikkje tilgang til det, ein gong...

 

Oi, no fekk eg te no her: Eg gjekk på Verktøy -> koble til nettverksstasjon. Så tok eg eg \\datamaskin\deltmappe og brukte annen brukar. Der skreiv eg inn Administrator og admin-passordet. Den kom opp!

 

Hmm... hmm.. hmm.....

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Sjekk solar_panel+ 's svar i denne tråden.

 

NB!

Du blander tydeligvis NetBEUI og NetBIOS. NetBEUI er en egen protokoll som ikke er særlig i bruk lenger, mens NetBIOS er en utvidelse av feks. TCP/IP eller IPX/SPX som enkelte nettverksprogram er avhengig av. Denne aktiveres under avansert på TCP/IP egenskaper.

Lenke til kommentar

Sett opp ein gjeste konto i Windows login'en din. Det gjorde jeg engang og plutselig så funke det.. Bruker Norton Brannmur å alt..! :D

 

1. Du skal gå inpå Brukerkontoer: Start > Kontrollpanel > Brukerkontoer.

2. Så klikker du på Gjest og aktiverer den.

3. Start pc'n på nytt å instaler nettverket ditt på pc'n på nytt igjen.

4. STart pc'n på nytt og sjekk om det virker ;)

Lenke til kommentar

skulle ikke være nødvendig med dem to siste der angående gjestekontoen...

 

netbios gjelder kun for win98 og eldre. win2k (og jeg tror også ME, men ikke pokker om jeg noen gang har blitt sikker på noe med det monsteret) og nyere bruker rein tcp/ip (noe som forøvrig gir bedre kvalitet når det først funker).

 

men siden maskinen får tilgang ut, men ingen får tilgang inn så gjetter jeg på at det er gjestekonto...

Lenke til kommentar

Kjekt med aktivitet i gamle trådar!

 

Det er vel berre TCP/IP som skal til for å dela filer i eit LAN med Windows XP, tenker eg. Problemer kan dog oppstå på fleire nivå.

 

- Service for deling av filer og skrivere må vera aktiv

- Brannmur må vera deaktiv, eller ha unntak for deling av filer og skrivere

- Mappa som er delt ut må minst ha lesetilgang for brukaren som skal lesa

- Om du deler andre mapper enn "Delte dokumenter", må "enkel fildeling" velgas vekk under mappealternativer.

 

(mykje ein kan læra på to år+)

Lenke til kommentar

Altså: NetBIOS er ikkje løysinga på folk sine problem. TCP/IP har alt som skal til for å dela filer (og skrivarar) i nettverk med Windows XP på alle datamaskiner.

 

Spørsmålet er kva som gjer at så mange har problem med desse tinga.

 

Mitt svar (to år etter) er at alle ting må vera rett. Ein liten feil, og ting feiler. Kanskje nokon kan koma med tips til feilsøk?

 

Her er mine forslag:

Bruk nettverksvegvisaren i kontrollpanelet, for den rettar opp mange ulike potensielle feilkjeldar.

 

Deaktiver eventuelle brannmurar du måtte ha installert og aktivert, og prøv igjen.

 

Sjek at "Tillatelser" for mappe og filer gjev anonyme brukarar lesetilgang.

 

Om du har eit DNS-problem, kan du burka IP-adresse i staden for datamaskinnamn.

Lenke til kommentar

Sjek at "Tillatelser" for mappe og filer gjev anonyme brukarar lesetilgang.

 

5797825[/snapback]

 

Jeg hadde problemer med å aksessere delte filer på en XP Home maskin, men i dette smålamme OS'et er det ikke helt kurant å endre bruker/grupperettigheter. Løsningen fant jeg her:

 

http://www.techsupportforum.com/archive/in...hp/t-66647.html

 

Denne løsningen virker dersom ikke det er noen andre programmer eller virus som driver og kødder med filrettighetene.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg har samme problem.

Men dette er i et domene, når noen, faktisk hvem som helst skal nå tak i en skriver på serveren.

 

\\servernavn\printer

 

og får opp den typiske feilmeldingen.

Noen som har vært borti dette før?

Jeg har prøvd alle de løsningene her, og dobbelt-sjekket tilganger.

Fortsatt samme dritten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...