Gå til innhold

System krav til Small business server?

BWW

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Noen som kjenner system kravet til Windows Small business?

Hva er kravet til RAM feks.?

Prøvd å finne litt hos microsoft, men det var ikke så lett å finne

Trenger snarlig svar please :)

Mvh Bjørn

Endret av BWW
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil i utgangspunktet fraråde deg fra å velge SBS. Vurder (!) iallefall om du kan kjøpe 'ordentlige' lisenser på Exchange, MSSQL og det du evt. trenger i tillegg og helst dele funksjonene på 2 servere. Vurder også en kombinasjon med Linux som mailgateway.

Kjørte selv SBS i 2 år før vi la om, årsakene var først og fremst begrensninger her og der i SBS + mye særegenheter og ting som rett og slett ikke funket.

Kanskje det er 10.000 å spare på rene lisenser/maskinvare, men de pengene ryker fort i tukling og konsulenttimer pga. problemer skal jeg love deg!

timtowtdi

Skrevet (endret)

Det står ikke noe om krav spek i linken fra deg Arneee

SBS serv skal bare stå i et lite admin nett. kurs nettet vårt har egne serv som nevnt overfor.

Endret av BWW
Skrevet

Den kjører nok fint på et system med 512MB RAM, 2GB Disk og en relativt moderne prosessor. Men kommer mye an på bruksområder da. MSSQL liker mye RAM f.eks.

Men lurer litt på hva du skal bruke den til hvis du allikevel har 'ordentlige' servere?

timtowtdi

Skrevet

Vi skal ha 2 seperate nett. SBS'en skal være til et lite admin nettb bare, så den skal kjøre exchange, isa, DC og litt til.

Så en sier til meg at jeg bør kjøpe 1 GHz minimum, Og det er jo ganske stiv pris på IBM minnene. Derfor var jeg nysgjerrig på hva SBS'en egentlig trengte av RAM.

Skrevet
Vi skal ha 2 seperate nett. SBS'en skal være til et lite admin nettb bare, så den skal kjøre exchange, isa, DC og litt til.

Så en sier til meg at jeg bør kjøpe 1 GHz minimum, Og det er jo ganske stiv pris på IBM minnene. Derfor var jeg nysgjerrig på hva SBS'en egentlig trengte av RAM.

Den vil jo sikkert starte opp med 128MB f.eks., men da som en 'sirup-kvern' uten like.

Vil ikke tro at det har mye å si om du har 512MB eller 1GB minne i den hvis alt den skal gjøre er å sende en mail hit og dit i ny og ne.

Jeg ville satset på 512MB om budsjettet er stramt!

timtowtdi

Skrevet

Alt under 1GB ram på SBS om du skal kjøre exchange er selvmord.

Vil i utgangspunktet fraråde deg fra å velge SBS. Vurder (!) iallefall om du kan kjøpe 'ordentlige' lisenser på Exchange, MSSQL og det du evt. trenger i tillegg og helst dele funksjonene på 2 servere. Vurder også en kombinasjon med Linux som mailgateway.

Kjørte selv SBS i 2 år før vi la om, årsakene var først og fremst begrensninger her og der i SBS + mye særegenheter og ting som rett og slett ikke funket.

Kanskje det er 10.000 å spare på rene lisenser/maskinvare, men de pengene ryker fort i tukling og konsulenttimer pga. problemer skal jeg love deg!

Og uhm, det der er bare tull. SBS har en begrensning på 75 brukere ja, men mye er enn det er det ikke. SBS 2003 er et utmerket produkt og eneste grunn til at ikke fler kjører det er at Microsoft prøver å "gjømme" produktet(derfor lite med reklame)

SBS 2003 er helt likt en vanlig Win2003 installasjon + alle ekstraprogrammene installer bortsett fra at SBS har en del veivisere.

Ikke skrem andre brukere bort fra et produkt når det er brukerfeil som skapte problemer hos deg.

Skrevet (endret)

Vi har SBS2000 her hos oss, har da aldri hatt noe krøll med den. Kjører den hos en del kunder også, med svært gode resultater. Kan ikke si annet enn at det er et meget bra produkt, som skapt for norske bedrifter.

Linker til krav:

SBS2000

SBS2003

EDIT: Det skal sies at Microsoft alltid har vært sløve på minstekravene sine, spesielt på servere. Kjører stort sett med 768+ MB RAM på kundeservere.

Endret av Spirograf
Skrevet

SBS 2003 er helt likt en vanlig Win2003 installasjon + alle ekstraprogrammene installer bortsett fra at SBS har en del veivisere.

Ikke skrem andre brukere bort fra et produkt når det er brukerfeil som skapte problemer hos deg.

Tar selvkritikk på min 'dissing' av SBS, det funker sikkert bra nok til sitt bruk.

Vil også legge til at det var NT 4.0 versjonen av SBS vi brukte, så det har sikkert skjedd en del forbedringer de siste 5 årene.

Skal heller ikke utelukke at undertegnedes pølsefingre var skyld i noen av problemene vi opplevde ;-)

timtowtdi

Skrevet

Ugh, SBS 4.5 kan overhode ikke sammenlignes med senere versjoner... Får frysninger av å tenke på en oppgradering jeg hadde fra 4.5 til 2000... :yucky:

Det som kunne skjære seg, skar seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...