Gå til innhold

Heving av kjøp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en dvd spiller September 2003 på på en elektrisk butikk. Men så plutselig sluttet den ene video utgangen å fiunke. Fikk bare flimring. Leverte den for snart tre uker siden. De sa da at de skulle sende den inn med en gang, men var innom der i dag og de sa at den fortsatt lå på bak rommet og ikke var sent. Ønsker nå å få pengene tilbake og heve kjøpet. Har jeg krav på det? (Fint om du/dere kunne referere til eventuelt lover etc)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen lover å referere til, men du har nok ikke lov til å oppheve kjøpet, men du har rett på tilsvarende vare eller varene din reparert. Du har ikke noe krav at de skal sende den inn samme dag eller innen et antall dager, men sier de at de skulle sende den med en gang, ville jeg nok sagt ifra om det og bedt dem om å fikse det med en gang.

Beregn deg på lang vente tid. De kanskje sender den fort, men testing inne hos produsent tar en god tid og de sender etterhvert en ny til din butikk. (dette er litt avhengig av hvilken produsent osv, osv) Men har hørt om folk som har venta noen måneder. Andre får en ny en to dager etterpå.

Skrevet

Håndverkertjenesteloven

Kan brukes f. eks. når vi leverer inn et fjernsyn eller en videospiller inn til reparasjon. Det er også krav om at selgeren må være yrkesselger og at gjenstanden er til personlig bruk. Etter min oppfatning så stemmer begge disse betingelsene.

Om forsinkelser:

§ 15.

(1) Forbrukeren kan heve avtalen dersom forsinkelsen er av vesentlig betydning. En forbruker som har krevd utføring, kan likevel ikke heve avtalen dersom tjenesten blir utført innen rimelig tid eller innen den frist forbrukeren har satt.

Slik jeg ser det så kan du bare heve reparasjonsavtalen, ikke kjøpet.

Skrevet

Dette er ikke snakk om en vanlig "reperasjon". Her er det reklamasjonsretten som gjelder.

Her er de mest relevante lovtekstene.

§30-§32 gjør det etter min mening klart at du kan heve kjøpet og kreve pengene tilbake.

Skrevet

Du er nødt til å først la dem utbedre mangelen, deretter hvis det viser seg at de ikke kan gjøre det har du vel lov å kreve kjøpet annulert

Skrevet (endret)
§30-§32 gjør det etter min mening klart at du kan heve kjøpet og kreve pengene tilbake.

Hvorfor det? Leser du loven, hvilket du selv linket til, ser du at kunden kun kan heve kjøpet dersom det tar urimelig tid å rette mangelen eller å omlevere varen. Tre uker er ikke urimelig. Trist ja, men ikke urimelig.

Det du derimot kan kreve er et låneprodukt. Skulle saken trekke lenger ut i tid vil det på en annen side bli aktuelt å heve kjøpet.

Det at spilleren har ligget i ro i tre uker uten at det har blitt gjort noe, sier en del om butikkens servicenivå. Ved innlevering av produktet til service, kan du som loven sier kreve et ombytte. Vil ikke tro at denne spilleren volder selger en urimelig kostnad - ettersom at det ikke er lenge siden du har kjøpt den, og det at slike produkter faller lite i verdi/pris. Et ombytte må kunden gi beskjed om når produktet leveres inn. Det virker som du ikke har gjort dette, men det burde allikevel ikke være noe problem å kreve dette ettersom at spilleren ikke ennå har blitt sendt inn til service.

Lykke til..

Endret av Nuffern
Skrevet

Som andre sier, ta deg en tur opp og krev omlevering av varen. Om de ikke vil omlevere si at du kan vaere snill og la de heve kj0pet. Om de ikke vil dette heller har du rett paa utlaansprodukt mens varen din er paa reparasjon om det tar lenger enn en uke. Det har det naa gjort og du skal faa laanevare paa dagen. Om de ikke klarer aa tilbyt utlaansvare, si at du er villig til a la de heve kj0pet.

Trikset for aa faa heve et kj0p er aa gj0re heving av kj0pet til den letteste og billigste utveien for leverand0ren.

Mvh

Simen

Beklager mangel paa norske tegn

Skrevet (endret)

Hvorfor det? Leser du loven, hvilket du selv linket til, ser du at kunden kun kan heve kjøpet dersom det tar urimelig tid å rette mangelen eller å omlevere varen. Tre uker er ikke urimelig. Trist ja, men ikke urimelig.

Det du derimot kan kreve er et låneprodukt. Skulle saken trekke lenger ut i tid vil det på en annen side bli aktuelt å heve kjøpet.

.

.

Det at spilleren har ligget i ro i tre uker uten at det har blitt gjort noe, sier en del om butikkens servicenivå.

Her støtta du bort i spørsmålet om rimelighet. Er det rimelig at varen, som egentlig skal reparares, sitter på hytta i 3 uker? Det burde vært nok for å få gjort noe med saken med en gang, for ellers må kunden fortsatt vente reparasjonstiden i tillegg til sløvetiden de har benyttet seg av. Da dette er butikkens ansvar han forbrukeren nå rett på omlevering av produktet. Om ikke dette er mulig (og de ikke vil slippe ut en bedre vare som de blir enige om) kan kunden kreve heving av kjøpet.

Som alt annet med loven, er dette selvfølgelig bare en tolkning, men det er den beste tolkningen, for den er min. :D

Endret av joebush
Skrevet (endret)

Ønsker ikke å så noen tvil her, men har litt vondt for å tro at den har ligget på hylla i tre uker uten at det har blitt gjort noe (ikke at det ikke har skjedd tidligere). Sikker på at de ikke venter på en utbytteenhet?

Skal innrømme at det er, unnskyld uttrykket, forjævelig om de ikke har gjort noe. Siste gangen jeg ville ha handlet i den butikken..

Endret av Nuffern
Skrevet

Med fare for å bli skutt av kolleger (ikke bli sinna K-Man), så vil jeg påstå at tar det lengre enn én måned så er det urimelig. Kommer selvfølgelig helt an på produktet som skal fikses.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...