Gå til innhold

Kobler meg til internett --> SVCHOST lager feil.


Anbefalte innlegg

Sitter med en compaq maskin som har win2k og modem tilkobling, hver gang jeg skal koble til internett med den så kommer det en feilmelding om at svchost.exe har laget en feil osv. Hva har dette seg? er det blaster viruset? isåfall så finner jeg det ikke, har lastet ned den fixblasten til norton og seneste virus definisions.

 

##Topic endret av moderator - vennligst la oss slippe å gjøre dette igjen ;) - Blib##

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søk så skal du finne heter det seg!

 

Klipper ut og limer inn fra en gammel post:

 

Jeg har sagt dette *mange* ganger før, men det er tydeligvis mange som ikke har fått det med seg. Noen fakta:

 

* MSBlast/Welchi/Natchi er ikke et virus, teknisk betegnelse er orm(er)

 

* Du kan få MSBlast/Welchi/Natchi med en gang du setter maskina på nett. Er du i et ubeskyttet segment og har i nettverkskabelen under installasjon vil du bli smittet *lenge* før installasjonen av windows er ferdig.

 

* Du kan sjekke om du har MSBlast ved å se etter filen(e) MSBlast.exe og tftp<noen tall>.exe i c:\%WINDIR%\system32. Når det kommer til Welchi/Natchi skal du se etter DLLHOST.EXE og SVCHOST.EXE i c:\%WINDIR%\system32\wins

 

* Tools fra Symantec, F-Secure ol slik som Fixblast, lovesan ol klarer i 90% av tilfellene ikke å fikse problemet ditt. Dette må gjøres manuelt på hver maskin og starter med en register editering for å slette nøklene som starter MSBlast/Welchi/Natchi ved oppstart OG tftp-daemonen (ikke tftp.exe som ligger i system32, men en som ligner)

 

* Før du i det hele tatt begynner å fikle med registeret må du legge inn disse to patchene fra windowsupdate KB823980 og KB824146. Disse sørger for at du ikke kan bli smittet igjen når du endelig har fjernet ormen.

 

* Kjør windowsupdate minst en gang i uka for å holde maskina di oppdatert.

 

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Det er mange virus som kan medføre problemer med srvhost.exe, fikk 68 treff på http://securityresponse.symantec.com/avcenter/vinfodb.html

 

Norton (og andre antivirus-program) kan bli 'lurt' til å ikke finne flere av disse virusene, så lenge du har bootet maskinen og den er infisert. Kjør en virussjekk fra en ikke infisert boot-diskett å se hva den finner. Du kan f.eks laste ned bootdiskettene til Norman på http://www.norman.com/technical_nvc_boot_and_remove.shtml

PC'en du lager disse fra må kjøre W95/98/Me siden Norman henter bootfiler fra Rescuedisk-området til Windows :(

 

/2mµ

Lenke til kommentar
[quote name='StudInc' date='11/03/2004 : 12:52']rapportert....

animerte avatarer er ikkje lov, og emnebruken er meget dårlig......[/quote]
Off topic:
StudInc
Alltid like vennelig med folk som overhodet ikke svarer på topic ,og som tydelig har et stort behov for å leke moderator.

On topic:
Det er som de andre sier at du mest sannsynelig har blitt inifisert med en orm.
[url="http://www.pchell.com/virus/welchia.shtml"]http://www.pchell.com/virus/welchia.shtml[/url]

Edit: Skriveleif Endret av Jazzcat
Lenke til kommentar
rapportert....

 

animerte avatarer er ikkje lov, og emnebruken er meget dårlig......

ok, avatar er endret, du svarer ikke engang på spm mitt, hvorfor poster du her da?

OT: Han gir deg en sjanse til å rette opp feilene før moderatoren kommer innom og stenger tråden.....

 

 

Er det ikke slik at SVCHOST.EXE er virus mens svchost.exe er den legitime windows prosessen ? Da er det jo bare å ta en titt i task manager for å sjekke hvilke prosesser som kjøres.

Lenke til kommentar
rapportert....

 

animerte avatarer er ikkje lov, og emnebruken er meget dårlig......

ok, avatar er endret, du svarer ikke engang på spm mitt, hvorfor poster du her da?

OT: Han gir deg en sjanse til å rette opp feilene før moderatoren kommer innom og stenger tråden.....

 

 

Er det ikke slik at SVCHOST.EXE er virus mens svchost.exe er den legitime windows prosessen ? Da er det jo bare å ta en titt i task manager for å sjekke hvilke prosesser som kjøres.

han gir meg en sjangs til å rette opp når han allerede har rapportert det... jaja... men nokk om det, jeg skal se om jeg får fiksa maskina ;) har ikke tid til å krangle om en liten ting som avatar og emnebruk :p

Endret av _Ice-T_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...