Gå til innhold

Iiyama 19" CRT - Bare problemer

fudun

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

skulle bare fortelle litt om mine erfaringer med Iiyama HM 903DT 19" CRT skjerm kjøpt hos databutikken (www.databutikken.com), og evt. høre om noen hadde tips.

I utgangspunktet er skjermen helt knall. Bra bilde, og det var jo det jeg var ute etter. Den klarer respektable 104Hz i 1600*1200! Med tre års garanti tenkte jeg heller ikke at holdbarheten var noe problem.

Men...

Skjermen døde første gang allerede etter ti dager. Billedrøret bare slutta å funke. Oida, tenkte jeg... Mandagskjerm. Jaja. Det kan vel skje de beste. Sjekka opp med databutikken, og fant ut at skjermen måtte sendes inn til Teleplan og Anta i sverige (www.antaservice.se).

Retur hos antaservice var veldig greit. Fyll ut et webskjema, og du har en ny skjerm i posten om få dager. Den tar du bare ut av pakka og bytter med den defekte, klistrer på en lapp og sender tilbake. Det høres i utgangspunktet veldig greit ut.

Men...

Nå har jeg hatt skjermen(e) i snart et år, og de dør på samme måte ca hver tredje måned. Begynner å bli VELDIG DRITTLEI av å lempe den lille nette skjermen (25 kg) opp til postkontoret med ujevne mellomrom. Kjipt nok å måtte gå flere dager uten skjerm, om man ikke skal måtte kaste bort masse tid på å komme seg opp og ned til det pokkers postkontoret. - Og hva skjer når garantien går ut? Da har jeg plutselig ikke skjerm lenger. I did not sign up for this...

Forrige gang jeg skulle levere inn, spurte jeg pent kundeservice hos databutikken om jeg kunne få en annen modell. De svarte pent tilbake at det driter de i, det er ikke deres ansvar. Spør antaservice. (Det er så greit å kunne fraskrive ansvar sånn, skulle ønske jeg kunne det...)

Jeg spurte høflig om antaservice kunne gi meg en annen skjerm tilbake, og de svarte høflig at jeg bare skulle gi de serienummeret, så villle de skicka meg en ny skjerm av typen hm903dta. Jeg var jo selvfølgelig kjempefornøyd og spurte hvilke feil som var rettet opp i A-modellen, og fikk til svar at det fikk jeg finne ut av sjøl...

Etter en kjapp sjekk, fant jeg ut at alle hm903dt ER hm903dtA, det har aldri fantes noen annen. Stressa og frustrert sender jeg en mail til antaservice og sier at det er jo nettopp den skjermen jeg ikke vil ha, men får aldri svar, kun en ny skjerm i posten.

Denne skjermen er død nå igjen. Sendte en ny mail til antaservice på søndag og sa tydelig ifra at jeg ikke orker mer av den skjermen. Har enda ikke fått svar.

For de som lurer på det, så gjør jeg ikke noe rart med skjermene mine som jeg vet om. Har sjekka strømnettet og har brukt den på tre forskjellige pc'er og likevel har den dødd like forbanna hver gang.

De fleste andre webshopper jeg har handlet hos, har som regel vært veldig ålreite i slike saker. Kan jo forsåvidt forstå om antaservice ikke kan refundere skjermen, ettersom den ikke er kjøpt der.

Men hva med oss som kjøper disse skjermene da, hva skal vi gjøre? Har vi noen rettigheter i sånne saker, eller må vi finne oss i dette? Tar gjerne kommentarer og tips.

Endret av fudun
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha lest om dine problemer håper eg virkelig eg har vert heldig med min skjerm av samme merket kjøpt også hos databutikken.com,skjermen er nå ca.6mnd gammel :)

Kan også nevne at skjermen er blitt mye brukt da eg sitter mye med pc'n og browser/spiller osv..,uansett håper virkelig eg ikke får erfare det du går igjennom.

Skrevet

Hei igjen,

vil bare komme med de gode nyhetene... Sendte høflig hatmail både til anta og databutikken, og har fått svar fra den norske avdelingen hos databutikken nå. De var interessert i å få en rask løsning på ting.

Kanskje det virkelig hjalp å få en egen returavdeling i norge.

For meg er kundeservice alfa og omega når jeg bestiller på nett, så det her tyder bra for databutikken.

Falkers: Får håpe du har flaks... Jeg vil ihvertfall ikke ha denne skjermen mer. Har aldri hatt en skjerm som har dødd på seg før, men denne har jo gjort det utallige ganger på et år.

Er det noen andre som har hørt om dette problemet med 903DT?

Skrevet

Nok en oppdatering med gledelig nyhet:

Et par raske mail fram og tilbake til databutikken, og jeg får heve kjøpet! Jeg er kjempefornøyd og regner med å legge litt mer penger i neste skjerm, faktisk.

En titt på lcd testene fikk meg til å sikle litt på en 19" lcd. De veier uansett mye mindre og er lettere å bære tilbake til postkontoret når de streiker...

Skrevet

Jeg har samme skjermen, og har hatt noen runder med antaservice, men nå virker denne tilfredsstillende.. Har hatt en med lyd i, en som den ene ingangen ikke funka på, men nå funker denne hvertfall.

Ellers jeg er svært fornøyd med skjermen ellers... Den takler høye oppløsninger, og høy hz uten å miste mye klarhet grunnet høy båndbrede.

Skrevet

Jeg gidder ihvertfall ikke ha en skjerm jeg må drasse fram og tilbake til postkontoret flere ganger i året, uansett hvor bra bilde det er på den.

Når du nevner det, så var det ganske slitsom støy i den andre jeg hadde. I tillegg var det endel knot med geometriinstillingene på et par av dem.

Nei... jeg blir sittende på en billig 17" jeg kjøpte brukt nå fram til jeg flytter tilbake til norge. Da blir det en skikkelig skjerm, regner jeg med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...