jevel Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 (endret) Nå som flashminnet har kommet ned på OK priser må det da for guds skyld gå an å inkludere drivere for de vanligste OSene i et lite flashminne i USB enheter? For å prøve å forklare litt nærmere så mener jeg at enheten har en dobbelfunksjon, der den fungerer både som nettkort, isdnkort, kortleser eller hva den nå skal, samt at den har f.eks. 10MB lagring. Denne kommer da opp som en helt vanlig USB disk gjør; som en egen disk under Min Datamaskin eller tilsvarende. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lett som en gal for å finne USB keyen min så jeg får lagt inn driverne til Jensen USB nettkortet mitt. Ender som oftest med at jeg brenner de 300kb store driverne på en CD alene. Tenk hvor ufattelig behagelig det hadde vært med drivere til Win9X, Win2k og XP innebygget i enheten? Så; hvis noen kjenner noen som holder på med utvikling av maskinvare: Tips dem om dette! -KJ Endret 9. mars 2004 av jevel
SineTwo Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 Har selv tenkt på at enheter bør inneholde drivere i seg selv (i tilfellet man ikke har internett tilgang, ennå bedre er det jo om man kan overskrive driverene på en eller annen måte ) Men det jeg vil mest av ALT er at det skal være litt lagrings plass på HOVEDKORT! Ja, hovedkort spesielt... Why? Simpelt, fordi man ikke vil ha diskett stasjon lenger. Hvor deilig hadde det ikke vært å sette bootupdisk på hovedkortets lagrings plass for å f.eks. flash'e din dvdrom eller hva? Selv har jeg shuttle, og det er ENDELØST irriterende å koble til diskett stasjon når jeg vil flash'e noe (selvom det finnes windows flasher for enkelte enheter). Si hva dere vil, men fremtiden er faktisk å få fjerna diskett stasjonene.
Simen1 Skrevet 9. mars 2004 Skrevet 9. mars 2004 (endret) God ide det der! Burde i hvertfall være ett sett med fabrikk-drivere på lagringsenheten sammen med plass for skriving av nye drivere til enheten. F.eks at et skjermkort inneholder skrivebeskyttede standarddrivere for de vanligste OS'ene på ROM-chip'en sammen med plass til å brenne nyere drivere, evt drivere til andre OS. De fleste drivere til enkle enheter tar under 1MB så det brude være nokså økonomisk gjennomførbart nå som flash-minne koster så lite som 1-2 kr/MB. Om mulig burde kanskje flash vært beregnet inn i en av chip'ene i enheten (f.eks SATA-chip'en) slik at man unngår kostnader på grunn av flere ben, flere baner på kretskortet, og en egen krets-innkapsling. (dette koster nok over en dollar per stk i produksjon) PS. Litt på samme måte som dual-bios. Altså at det alltid er en skrivebeskyttet backup-bios til stede dersom man av en eller annen grunn skulle klare å fucke opp den skrivbare delen av biosen. At floppyen ikke er død og begravet for lenge siden er et mysterium for meg. Burde vært byttet ut med en god implementasjon av multi-bootbar CDRW eller multibootbar flash-minne. Med multibootbar mener jeg at man burde kunne lagre mange speilbilder av gamle boot-floppyer og ha et menysystem i starten der man kan velge hvilket speilbilde som skal boote videre. PS. En helt annen og off-topic ide til fremtidige PC'er er å lage en slags hjemmeserver med kun det som trengs: En BILLIG og gjerne litt treg hel-integrert alt-i-ett-CPU som ikke trenger vifte-kjøling med tilkoblinger for mange S-ATA disker, nettverkskontroller samt TV og lyd-utganger. En slik sak kunne blitt brukt som husserver til å hoste aktive (PHP, ASP osv) hjemmesider på diskene og brukt som video og lyd-avspillings sentral. Altså en alt-i-ett sak uten tastatur, mus og skjerm. Selve konfigureringen av enheten må kunne skje over nettverket (som managed routere) og OS'et bør være lite og spesialtilpasset. Kanskje til en 16MB-flash brikke som er integrert i systemet. Det hele bør selvfølgelig være utrolig kompakt, på størrelse med nanoATX (9x9cm) slik at det kan være både lite og lydløst. Endret 9. mars 2004 av Simen1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå