Gå til innhold

stillegående, kraftig vifte


DanielJ

Anbefalte innlegg

har tenkt til å overklokke min xp2800+ mer enn 3000+, som den er stilt på nå. jeg har en thermaltake volcano 11 xaser edition, og jeg tviler på at denne holder. den flytter 75 kubikkmeter i minuttet på sitt meste, da bråker den som ******. 47 db tror jeg jeg vil da ha en vifte som kanskje flytter 80--> kubikkmeter, og som bråker lite..

 

fins det en vifte for meg, jeg leter etter da etter en stillegående vifte som flytter mye luft.

vet dere om noen, så skriv dem opp her! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt vil vifter støye mer jo mer luft de skal flytte. Det er noe variasjoner mellom ulike merker, men ikke så veldig mye. Luft i bevegelse støyer i seg selv.

 

Tror du kommer lenger med å forsøke å redusere temperaturen i kabinettet. Uten at den varme lufta kommer ut av kabinettet på en effektiv måte hjelper det lite med god CPU-kjøling. Da blir jo CPU'en kjølt med varm luft...

 

Sørg for at luftstrømmen i kabinettet er god. Dersom man ser på kabinettet som et rør, med luft inn nede og luft ut oppe, uten muligheter for lufta til å ta snarveier, vil man ha et godt utgangspunknt for god kjøling. En eller flere innsugingsvifter nede i front og en eller flere utblåsningsvifter oppe bak vil gi en rettet luftstrøm. Dersom kabinettett eller er tett, dvs. ingen "lufteåpninger" som ødelegger, må den varme lufta ta veien ut. Mange kabinetter har alt for mange og lite gjennomtenkte lufteåpninger som bare suger falsk luft og dermed hindrer en effektiv luftstrøm i kabinettet. Disse bør derfor tettes. Tape på innsiden går normalt fint.

 

I tilegg bør man sørge for at CPU-vifta får kaldest mulig luft å kjøle CPU'en med. Monter er innsugingsvifte så nær CPU'en som mulig. De fleste kabinetter har plass til dette på baksiden. Noen har to vifteplasser. Hva som er den beste plassen, avhenger av kabinettet og hvor CPU-vifta og PSU-vifta kommer i forhold til disse. Siden luftstrømmen går nedenifra og opp, skal insugingsvifta plasseres litt i nedkant av CPU'en slik at den kalde luften trekkes over CPU-vifta. En fanduct ("lufttrakt") som f.eks. denne kan gjøre det enda bedre. Sørg for at det suges lit mer luft inn i kabinettet enn det blåses ut. Mao. et lite overtrykk. Det forhindrer at støv suges inn i kabinettet på gale plasser, samt, dersom det gjøres rett, at lufta presses mot utblåsningen. Større vifter flytter mer luft ved samme turtall og er derfor mer effektive.

 

Jeg opplevde selv å få redusert kabinettemperaturen med omkring 10 grader ved å forbedre luftgjennomstrømingen i kabinettet. Dette medførte igjen omkring 10 grader lavere CPU-temperatur, som er mye mer enn jeg kunne klart med en kraftigere CPU-vifte. Dersom luftgjennomstrømingen er effektiv, er det ikke nødvendigvis så mye luft som trengs, bare den er så kald som mulig og kommer på rett plass. Jeg bruker 8 stk. 8cm vifter på 5V i kabinettet (fulltower). (1 inn nede, 2 inn på disk i front, 1 over skjermkort, 1 inn til CPU, 1 på CPU, 1 inni for å flytte luft opp, 1 utblåsning oppe/bak). Hver av viftene har et støynivå på ca. 20dB, til sammen ca. 29dB som er mindre enn de fleste standardvifter støyer på 12V. I tillegg sitter det en termostatstyrt 8cm vifte i strømforsyningen.

Endret av Data&fisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...