Gå til innhold

Gi meg en god grunn...


friction

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

rettelse:

I år gjelder dette kun for de som ble 16 år etter 1. juni 2003.

De som har mopedførerbeviset eller ble 16 før dette trenger

ikke trafikalt grunnkors for å holde på med øvelseskjøring / kjøring med trafikkskole.

Fra neste år må alle ha et slikt kurs (om de med mopedlappen gjør det da, husker jeg ikke).

 

 

Og hvorfor dette har kommet nå, vet jeg ikke helt sikkert.

Det innegår nok sikkert i nullvisjonen, så de gjør jo hva de kan

for å hindre ulykker hos ungdommer.

Etter min mening burde de heller prøve å gjøre noe med 50-åringene som ikke

vet hva det vil si å overholde vikeplikt.

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar

Øvelseskjøring med familie/venner etc. kan i enkelte tilfeller ikke bare være positivt med tanke på dårlig kompetanse/dårlige vaner osv. Selv om "far" har hatt lappen en mannsalder er det ikke dermed sagt han har "sunne" kjørevaner.

 

Scenario 1 : Lillegutt på 16 skal ut og øvelseskjøre. Fattern ser ikke noe problem ved at poden kan hoppe uti det ved å like så godt begynne å øvelseskjøre på motorveien. (=skummelt og farlig!)

 

Scenario 2 : Den kjekke onkelen som er en reser bak rattet skal geleide sin nevø på en rånetur/øvelsestur i sentrum. Mange pene damer trasker rundt i gatene og den kjekke onkelen beordrer sin nevø til å bruke hornet på samtlige hunkjønn på to bein. (=ulovlig og misvisende (i forhold til andre bilister))

 

Slike ting kan være typiske "faremomenter" med øvelseskjøring. Ved å gjennomføre et påkrevd teorikurs i forkant kan man helt fra starten av få en innføring på hvordan det grunnleggende innen bilkjøring skal være. "Innkjørte" uvaner hos ledsager vil da ikke være så lett å adoptere siden man har fått en riktig og trygg innføring i faget.

Lenke til kommentar

jupp, og på toppen av det er jo ofte mopedoppkjøring billigere

på f.eks. ungdomsskoler enn det trafikalt grunnkurs er...

 

- for de som ikke vil ha mopedlappen hadde det jo forresten vært en idé om ungdomsskolene tilbydde trafikalt grunnkurs som valgfag i 10.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok heller ikke gå så langt som å si at det er teit.

Selv er jeg enormt lei av folk som snakker 2 år i forveien om hvor

fort de skal kjøre, og all den råningen de skal drive med.

 

Når jeg selv kjører opp om noen uker kommer jeg til å kaste av enhver person som maser om farten, nettopp fordi de ikke har noen som helst respekt for trafikken. Et trafikalt grunnkurs vil gjøre at ungdommer

får mer respekt og kunnskap om trafikk på vei. Nå har jeg ikke tatt kurset selv, så vet ikke, men syns det hadde vært passelig om noen

form for skremselspropaganda ble vist også, for å forhindre

at vi "nybegynnere" med en gang kjører til nærmeste langstrekke

og gir full gass.

 

Selv har jeg fått mer respekt for fart på veiene, både av 1840-aksjonen til Statens Vegvesen, egen arbeidserfaring i vegvesenet, samt en trafikkulykke med familiemedlemmer.

 

Derfor håper jeg alle som er helt imot alle tiltak tenker seg om noen ganger til, frem til de endrer mening.

Lenke til kommentar

Da jeg kjørte opp for motorsykkel ble det på teorikurset vist frem noen bilder fra ulykker, og etter det tenker du deg både fem og seks ganger før du gir på.

 

Jeg vet ikke om det nye teorikurset får så drastisk til verks, men foreyggende arbeid er iallefall på sin plass. Når jeg tenker tilbake på meg selv som nybakt sjåfør, så er det et under at jeg lever... :roll:

Lenke til kommentar
Det som irriterte meg mest med det kurset var at de som hadde tatt moped lappen slapp dette, men de som hadde tatt traktor lappen (inkludert meg) ikke slapp dette, selvom det var akkurat samme teorien (bortsett fra førsthjelp). 1000 kroner ekstra på nesten ingen ting for meg :mad:

Norge er et rart land. Du kan som 16 åring kjøre et 3 meter bredt, 15 meter langt monstrum på 20 tonn uten tilsyn med traktor-lappen. Men når du skal øvelseskjøre med bil, under tilsyn, da må du plutselig på kurs. Jeg har selv tatt traktor-lappen, og det er vel ikke akkurat vanskelig å stå...

Lenke til kommentar
Det som irriterte meg mest med det kurset var at de som hadde tatt moped lappen slapp dette, men de som hadde tatt traktor lappen (inkludert meg) ikke slapp dette, selvom det var akkurat samme teorien (bortsett fra førsthjelp). 1000 kroner ekstra på nesten ingen ting for meg :mad:

Norge er et rart land. Du kan som 16 åring kjøre et 3 meter bredt, 15 meter langt monstrum på 20 tonn uten tilsyn med traktor-lappen. Men når du skal øvelseskjøre med bil, under tilsyn, da må du plutselig på kurs. Jeg har selv tatt traktor-lappen, og det er vel ikke akkurat vanskelig å stå...

Ja, er et rart land! Pappa spurte en mann fra biltilsynet som var der om han hadde en god forklaring på hvorfor man slapp med mopedlappen men måttet ta det hvis man hadde traktor. Svaret var "hmmm, nå er jo traktor å bil veldig forskjellige.." Som om ikke moped å bil va minst like forskjellige da..

Lenke til kommentar

Ja, offa. Norge er et land med regler som er totalt snudd på hodet. Man har aldri trengt noe teorikurs før. Det er jo selfølgelig en grunn til at foreldre skal være med under kjøringen, DE er lærerne og DE forklarer hva som er rett og galt.

 

Man kan like godt kjøre i trafikken alene hvis man har et teorikurs slik som man kan gjøre med moped. De som kjører moped kjører forsåvidt på de samme plassene som de med bil.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Det er jo selfølgelig en grunn til at foreldre skal være med under kjøringen, DE er lærerne og DE forklarer hva som er rett og galt.

I mange typer opplæring er det ikke viktig å ha faglært undervisningspersonell. Lærer du noe galt, spiller det ingen rolle. Slik fungerer ikke trafikken. Det er ekstremt viktig å lære seg gode kjørevaner for alle som skal ferdes i trafikken, og nei, foreldre er ikke bra nok. Fordi om man har hatt lappen lenge, betyr det ikke at man er oppdatert på alt mulig, og slettes ikke at man har de riktige holdningene.

 

 

Man kan like godt kjøre i trafikken alene hvis man har et teorikurs slik som man kan gjøre med moped.

 

Hvis du kjører alene og gjør en feil - hvem skal da fortelle deg at du har gjort en feil? Når du får lappen, fordi du har vist en sensor at du virkelig kan kjøre - DA får du lov til å begynne å øve på egenhånd.

 

Det å lære seg å kjøre er en prosess som tar lang tid, og mye prøving og feiling. Kjøringens natur gjør at god og riktig opplæring handler om liv og død.

 

Synes du vi skal la kirurger forsøke seg på pasienter alene, bare fordi de har lest alle bøkene sine? Praksis er en fin bil, ikke sant? ;)

 

De som kjører moped kjører forsåvidt på de samme plassene som de med bil.

 

Med moped er man nødt til å kjøre med en kjørelærer en del før man får lov til det. Dessuten har ikke en moped samme potensiale til å forvolde skader som det en bil har.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...