Gå til innhold

Turtallsavlesningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg kjøper meg vannkjøling, skal jeg ha en "turteller" som registrerer vanngjennomstrømningen, og sender signal til HK.

Finnes det noen komponenter jeg kan bruke el. for å styre et relé med dette turtallsignalet?

Veldig greit å kunne skru av PCen automatisk hvis pumpa stopper... :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

goanske så god idè..

og det finnes sikkert et slikt relè, og hvis ikke, så går det sikkert an å lage noe greier (kretskort elns) sok kan sende et passelig signal til rlè'et..

Skrevet

Det desidert enkleste her er å bruke windows software eller ganske enkelt BIOS som dekterer "vifte"hastighet på den kanalen du kobler sensoren til. Still den inn på shutdown under X-antall rpm. Koster deg ikke fem øre :thumbup:

Skrevet

Du kobler den bare til cpu fan på hovedkortet og stiller biosen eller windows software til å stille inn når pcen skal slåes av. Min pc har i alle fall "No fan emergency shutdown" i bios.

Skrevet

Alternativ:

Kan f.eks bruke en frekvens til spenning ic, som gir en linær spenning iforhold til turtall/frekvens.

Når utspenning fra den = 0v => vannstrøm har stoppet => alarm => slå av pc..

Skrevet
Alternativ:

Kan f.eks bruke en frekvens til spenning ic, som gir en linær spenning iforhold til turtall/frekvens.

Når utspenning fra den = 0v => vannstrøm har stoppet => alarm => slå av pc..

Har de en slik IC hos ELFA?

Hvor skal jeg lete?

Skrevet
ragstian: Har du erfaring med disse gratisprøvene fra maxim ?

Prøvde å få tak i en ic som ikke elfa hadde slik.. med 0 resultat.

En på skolen min bestillte noe prøvegreier derifra, han fikk dem helt gratis ihvertfall. Tok ganske lang tid da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...