Gå til innhold

Lage egne hdd blokker


Anbefalte innlegg

Hei hei, planlegger oppheng til harddiskene i det nye kabinettet mitt. Det blir første forsøk med vannkjøling, men jeg vil ha det ordentlig, så jeg tenkte jeg skulle prøve å få tak på noen kobberplater (får iaf helt sikkert alu), og lage egne kjøleblokker til hdd ut av det. Kobberrør med strøm av kaldt vann loddes imellom disse blokkene.

 

Så lurte jeg litt på hvordan jeg skulle gjøre det, og kom frem til to forslag som jeg har sketchet opp (gadd ikke lage runde hjørner på rørene):

 

1. Et rør som bøyer seg som en u, og kjøler ned to blokker på hver sin side.

2-cages2t.jpg

 

2. Et rør som går rundt hver hdd-cage. Jeg tror det vil kjøle hele veien rundt disken, men mulig jeg tar grundig feil.

per_cage1t.jpg

 

Flere bilder her: Bilder

 

Jeg lurer på hvor mange slike jeg kan lage før pumpa begynner å slite, har ikke bestemt noe spesielt wc-utstyr enda, men jeg må ha noe som kan kjøle alle diskene (4 nå, men kommer flere). Kabinettet jeg skal bruke er ganske stort, og vannet må nok gå en halvmeter opp og så ned på vei gjennom systemet - hva er grensene her?

 

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såg jo bra ut det der ja, særlig nr to. Temperaturforskjellen mellom høyre og venstre side blir sikkert minimal. Du kan jo og bruke firkanrør istandenfor runde rør - større kontaktflate, men det er vel vanskeligare å lage til.

 

For å gjere ting litt enklare kan du dele det røret som går på tvers i to og ha ein slangebit i mellom, slik at montering og press blir bedre.

 

Aluminium kan skape litt (pittelite) trøbbel pga korrosjon sidan eg reknar med at du skal ha kobberblokker i resten av maskina.

 

Eg har sett ein annan tråd om dette med lignandes opplegg. Der hadde fyren stappa det heile inn i ein gammal CD-rom spelar og lydisolerte med skumgummi.

 

Forresten ka tegneprogram har du brukt?

Eg treng noko å imponera damene med :laugh:

 

Edit: Ah, såg plutselig at du lurte på fleire ting.

 

Et slik system vil sikkert ikkje lage noko særlig problem for pumpa. Det einaste ville vera 90 graders knekkenenen, om du har mulighetar til å unngå dei er det fint men neppe kritisk. Uansett er det sikkert bedre å koble dei to HD-kjøingane i parallell for å få mindre motstand enn å fjerne 90 graders knekken (litt synsing her då men . . .)

 

Angåande pumpa og løftehøyde kontra liter i timen kan du lese litt her.

 

Du kan ha HD kjølaren på månen for pumpa sin del, så lenge det er et lukka system og densiteten (massetettheten) er den samme i heile systemet vil pumpa kun jobbe mot motstand i blokker og slanger osv. Denne motstanden er egentlig berre friksjon, og kan reknast om til trykktap i høydemeter. Men ikkje legg HD-kjølaren på månen likevel, da blir det ein betydelig friksjon i dei lange slangane.

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringene!

Hmm, firkantrør og slange til knekkene da, kanskje? Kan evt. bare frese ut et spor i selve hdd-kobber-cage'ene, og la vannet gå igjennom der, så eliminerer man det ekstra leddet med løst rør, bedre kontakt.

 

Programmet jeg har tegnet i, heter Sketchup. Sjekk http://www.sketchup.com, og sjekk også forumet både der og dette for ferdige modeller f.eks. av hdd'ene jeg har brukt her.

Lenke til kommentar

Blir en meget bra HD kjøler med det prinsippet..

Her er den jeg laga...og så dytta jeg den inn i en gammel cdrom med neopren rundt til støydemping..Ikke en lyd fra den etter det...:D

 

Klikk for stort bilde

DSCF001422_small.jpg

 

5mm tykke kobber skinner som jeg sølv lodda røra på..

HD temp ligger 1-2 grader over vanntemp på min Seagate Barracuda 7200.7 160GB 8MB

 

Men skal du lage dobbel hadde jeg bare bøyd røret i en U og lodda det på ene sia,holder i massevis det..som han under har gjort...

 

Innspirasjon henta jeg herfra.

 

http://www.webx.dk/oz2cpu/pcmod/water.htm

 

#EDIT#

Noe som dette for 4 HDer +++.

 

4hd.JPG

ca 2mm kobberplate på begge sider og lodde et 10mm rør på ene sia,borre hulla til å feste HDene og montere dem med kjølepasta..

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar
I turned powerdown off, then used both disks for 3 hr, then they reached 45C (Fell really hot !)

Then I started the waterpump with a few liters of 23C water,

after some time the harddisks stabilized at 30C (that almost feel cold !!)

the water ended at 25C, the room temperature was about 21-22C.

 

Tror ikke det skal bli noe problem med 4 disker...

 

TaZ

Lenke til kommentar

Jeg har 2 spørsmål til, jeg :p

 

1. Jeg har 4 disker nå, og det blir nok ikke færre med tiden; vil det bli for mye motstand med en slik lang "vei" for vannet? Altså, siden det blir mange 90 graders svinger - bør jeg heller fikse med slange i en stor bue/halvsirkel mellom hvert av rørene? Jeg leste artikkelen det blir referert til her, og utifra den ville jeg nesten tro at det går greit med litt størrelse på slangene (går 10-12 mm?) og en Eheim 1048. Vil ikke ha den største Eheim'en iogmed at den støyer så mye mer. (Skal kun ha cpu og hdd).

 

2. Som dere ser på modellen under, så har jeg satt inn en boks nederst (rutete), den symboliserer radiatoren - virker det mot sin vilje å plassere den der? Jeg mener, ledes varme bort fra radiatoren bedre med de store kobberflatene den er satt fast i, eller vil kanskje kobberplatene være varmere enn raddisen, og dermed ødelegge alt? - Hvis jeg kan ha radiatoren der, så setter jeg en 120mm vifte på motsatt side av der vannrørene går, og da vil den vifta suge inn luft direkte fra utsiden av kabinettet - vil det funke?

 

multidisk_radiatort.jpg

Lenke til kommentar

1.

Nei

Det vil ikke bli for mye motstand.10mm skal gå fint det,kommer litt ann på hva tilkoblinger du har på resten av systemet.Kan du bruke 12mm så gå for det..

Større trenger du ikke...

 

Selv kjøler jeg GPU,CPU,PSU,1HD med 7mm(innv.) slange..ca 6 meter lang.

Radiator ute og Hydor Seltz L20 II som er en del svakere enn den du skal bruke.

Og flowen grei nok for mitt system..

Røra på HD kjøleren min er 8mm(utv.)

 

2.

Nei

 

Du vil da blåse varm luft inn i kabinettet og det er ikke bra..Kald før radiatoren men ikke så kald etter lenger....

Finn en annen plass til radiatoren..I toppen feks. eller utendørs :D

finnes mange andre bra løsninger ..

 

Så har jeg forandra litt på teningen min over så du får inn/ut vedsiden av hverandre vist det skulle passe bedre..

 

TaZ

 

#typo"

Endret av taz
Lenke til kommentar

1

Tja, krappe 90 graders knekker er bad news for vannkjølinga. Særlig når dei er så krappe som her. Har du muligheten så vil det bli bedre med ein bue. Eg veit ikkje eg kor mykje det går an å bøye et kobberrør før det sprekker, sikkert ikkje nok uten oppvarming dessverre.

 

1/2" eller 3/8": Eg ser ingen grunn til å bruke 3/8" om du har muligheten til 1/2".

Viss du ser litt lenger nede i den artikkelen frå Procooling, som eg linka til tidligere, så har fyren testa to typiske anlegg som er representative for slangedimensjonene. 1/2" gir nesten dobbelt så mange liter i minuttet som 3/8".

 

Som sagt er parallellkobling av høyre og venstre sida gode greier det vil halvere motstandstallet(?) og kostar deg kun to Y-koblingar!

 

2

Den radiatoren var ikkje særlig stor akkurat. Eg prøver forjeves å få folk til å plassere radiatoren sin i venstre sidevegg. Der som dei vanligvis har kabinettvinduet sitt, men uten hell foreløpig. Sidan du kun skal ha vannkjøling av cpu og hd så treng du litt luftsirkulasjon til nb, gpu, mosfet osv. Lufta som kjem ut av radiatoren er uansett ikkje så varm.

Utendørs radiator er jo best likevel da, uten tvil . . .

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar
1

Tja, krappe 90 graders knekker er bad news for vannkjølinga. Særlig når dei er så krappe som her. Har du muligheten så vil det bli bedre med ein bue. Eg veit ikkje eg kor mykje det går an å bøye et kobberrør før det sprekker, sikkert ikkje nok uten oppvarming dessverre.

 

Bruker du glødet kobberrør så er det en smal sak å bøye det 180 grader bare med henda faktisk,litt deformert blir det.

Men bare å stikke innom en rørlegger og låne bøye tanga hans 5 min det så er den saken fixa...

 

 

 

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar
Legg en liten kobbeplate imellom hardiskene også! kan lett oppstå varme hvis de står så tett!!! :no:

Hvorfor det...

varmen vil jo forsvinne ut i kobberplata som røra er lodda på...

 

Det er det som er det fine med denne typen vannkjøling av hd,du kan klistre den helt sammen uten å få varme problemer..

 

TaZ

Lenke til kommentar

Takk for tips, skal sjekke litt på paralellkobling også.

 

- Faren min ga meg et triks ang den bøyingen; Om man fyller et kobberrør med sand, og holder for åpningene med tomlene, kan man fint bøye det uten at det sprekker eller deformeres noe spesielt. Varme er alltid en fordel uansett.

 

Kjøpte meg et fett ekstrasett til Dremelen idag, og får forhåpentligvis noe kobberkapp neste uke, så da blir det full fart :)

Lenke til kommentar

Har du tenk på kontakt mellom disk og vannblokk her? En vannblokk til 6 disker vil stille ganske store krav til presisjon. Prøv å legg en plate inntil harddiskene og du ser nok at det er vanskelig å få god kontakt med alle. Og så skal altså dette her skrus sammen da, blir lett til at du må planslipe harddiskene. Ville nok vurdert å heller lage 3 kjølere som takler 2 disker hver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...