Gå til innhold

Ny Bærbar PC


Anbefalte innlegg

Skal nå bytte ut min gamle stasjonære pc med en moderne og stabil bærbar. ser i dette forum at dell 8600 og 510m anbefales sterkt. jeg liker begge. Den skal brukes til jobb, videoredigering, bildebehandling og evt spill til sønnen(og far).

Jeg har sett spesiellt på 510m, hvor stor prosessor bør jeg gå for, jeg ønsker at pc en skal leve om 2 år også. jeg ønsker dvd brenner, men ser at det ikke anbefales. hvordan løses DVD brenning da på en hensiktmessig måte på en bærbar. Jeg bruker isdn til vanlig, hva trenger jeg for å fortsatt bruke dette. som dere skjønner er jeg noe grønn på dette!

 

Håper noen kan hjelpe, ønsker ikke en gang til å kjøpe katta i sekken :yes:

Endret av Håkon03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ingen super expert, men her er det jeg tror jeg har skjønnt ;)

 

Bruk ekstern DVD brenner hvis du ikke ønsker en intern, feks en av disse.

Med med feks utgangspunkt i I8600 MULTIMEDIA versjonen så følger jo brenneren med "gratis" hvis du alikevel skal ha større HDD og prossesor, så kan du heller kjøpe senere hvis du ikke er fornøyd.

 

Har selv en I8600 med P-M 1.7 Gig, 80Gb 5400rpm og koblet til svigerfars Sony DV cam med firewiren i går, importerte video uten noen framedrops, dette med M$ MovieMaker. Prøvde ikke noen klipp over 4min, er heller ingen expert :)

 

Er det mye redigering blir vel selv 80gig lite, da blir det eventuellt extern HDD også, da bør du ha muligheten til å velge mellom USB 2.0 og firewire på de forskjellige externe dingsene slik at du ikke har både extern HDD og brenner på firewiren sammtidig, men kan ha en av dem på USB'n

 

ISDN: Har ikke hørt at det er mulig å kjøpe med ISDN internt som standard, så da blir det et PCMCIA ISDN kort hvis du øsker å "ta det med på tur" eller eller et eksternt modem, feks med USB tilkobling.

 

For din sønns helse og velvære, velg 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO, forøvrig standard på I8600 Multimedia :)

Lenke til kommentar

Se om du finner noen som vet mer på dette forumet hos Pinnacle.

 

Hvis du skal bruke den interne HDD'n så vær obs på at standard rpm er 4200. Ring DELL og be om 60Gig 7200 eller 80Gig 5400, har selv den siste.

Dessuten er det muligheter for litt extra rabat, mer om det i andre tråder her som omhandler I8600.

Lenke til kommentar

Takk for svar, det er slike bemerkninger jeg ønsker å høre, det vekker fornuften hos meg. Jeg skjønner nå at det ville være mindre lurt å ikke kjøpe multimedia versjonen. Jeg kan få det samme i en 510 til en mindre penge, hvor stor fordel er det med widescreen på en pc, bortsett fra det å se på dvd?

Jeg tar den med grafikk kortet, liker spill selv.

Tror jeg nøyer meg med 1,5 gig, 40 Gb og selvsagt et grafikk kort som det står respekt av :D

Trenger jeg mer kraft og minne enn det?

Lenke til kommentar

tja.. skal du redigere video (fra dv-kamera), så kan det jo være et poeng med en større hd.. Rå-tape tar vel rundt regnet 1 GB/5 min? Da seier det jo seg selv at skal man redigere/enkode større klipp, kan det være en fordel.. ellers ser maskinen fin ut, synes jeg! :thumbs:

Lenke til kommentar

tror 40gig blir smått, min har 80gig, er allerede bare 63 igjen med 2 spill og Officepakken innabords

Fikk forøvrig beskjed av MS MovieMaker om at jeg hadde plass til 5timer video så det med 5min/1gig stemmer nok.

Synes forøvrig widescreen er topp, men ville vært skrallt med lavere oppløsning en WSXGA/1680x1050

Hiver opp 2 web-sider side by side, plass til verktøyet i photoshop osv, eneste grunn til ikke å ta det måtte være at du skal bære den rundt hele dagen......

 

Edit:

Tror du ønsker deg iallefall 512Mb ram, men ikke overdriv, billigere å kjøpe hos Komplett.no, Dell tar blod i bytte for RAM

Endret av Ookami
Lenke til kommentar

Jeg ser helt klart poenget med større harddisk, da redigering av DV blir en viktig ting for meg.

Jeg lurer fortsatt på dette med 510m(multimedia) kontra 8600(multi).

Med den konfigurasjonen jeg nå ønsker (1,5Gig, 60Gb) koster de følgende:

510: 15700,-

8600: 17100,-

 

Er det vært prisforskjellen 1400 å kjøpe 8600? :yes:

Endret av Håkon03
Lenke til kommentar

Kraftig større batteri på 8600, 32Whr batteri på 510m mot 72Whr på 8600, men 8600'n har jo litt mer å dra på, kan ikke engang se at 510m har ett skjermkort som er hvert å nevne ;)

 

Jo, svenskene nevner grafikk"kortet":

 

Grafiktyp: Intel UMA Integrated-grafik

 

Grafikstyrkort: Intel 855GME Integrated-chipset

 

Grafikminne: 32 MB om systemet har mindre än 256 MB SDRAM eller 64 MB om systemet har mer än 256 MB SDRAM

 

:cry: Delt minne........

 

Hvis du ber guttungen spille på den så blir det barnevernssak :tease:

 

edit: engang togang

Endret av Ookami
Lenke til kommentar

Hvorfor må du ha Dell PC?

i8600 er en stor og tung maskin med rimelig dårlig teknisk kvalitet (skikkelig plast hele maskinen).

 

Tundra 1557 hos psdata må jo være et bra alternativ for din del? Den kan du sette opp med f.eks en 60 gb 7200 rpm harddisk, og fortsatt komme inn til en svært god pris.

 

sjekk www.psdata.no Denne maskinen er nå hvertfall mye lettere og slankere enn i8600.

Lenke til kommentar

For all del, jeg har ingen følelser for Dell. Har bare hørt at de har bra maskiner.

Det jeg er ute etter i denne jungelen, er en best mulig PC til mitt bruk til en fordelaktig pris. Dersom Tundra er det, kjøper jeg det.

Takk for hjelpa, skal sjekke denne maskinen :)

Lenke til kommentar

Vet ikke mye om Tundra.

 

Da jeg skulle velge bærbar tok jeg utgangspunkt i 2 ting:

PcWorlds test av bærbare for hjemmebruk, her.

I8600 kommer på 2. plass, men har siden kommet med Radeon 9600 kort + at batteritiden er 2x vinneren i testen.

 

Så, testen har ikke med Tundra og Whitebox og alle de andre navnene jeg bare ser på forums som dette ol., men det passet egentlig greit med det andre jeg tok utgangspunkt i, det nokså unisone rådet jeg fikk fra venner og bekjente, proff brukere og selgere: Samme hva du kjøper, vil du ha glede av den lengst mulig så kjøp ett av de kjente store merkene, de leverer drivere og oppgraderinger lenge etter at modelen er ute av produksjon.

 

Er fullstendig klar over at Inspiron serien er "Hjemme-bruker" modellene til Dell og at den er av plast. Hadde faktist trodd plast-feelingen ville vært større, men alt virker fast og fint og skjermen er genial (WSXGA).

 

Har lite å sammenligne med, unntatt min gammle IBM Thinkpad 390E, og da blir jo alt toppers. Skulle jeg prøvd å sette meg inn i alle de forskjellige merkene og modellene så hadde jeg ennå sittet å søkt på nettet (kan forøvrig nevne at det eneste jeg fant on Tundra ved ett søk på PcWorld var en vitse-greie)

 

Har kjøpt 3 års på-stede-garanti greier, i tilfelle Dell Inspiron har så dårlig teknisk kvalitet som Ekren mener :) Fikk den for 1650,- +mva etter en tlf med selger.

Lenke til kommentar

I og for seg enig med deg i det med å kjøpe et godt etablert merke som gir service over tid.

Hvis det å kjøpe Dell gir samme trygghet som å kjøpe SONY DV kamera, er jeg ikke i tvil.

Jeg lurer dog på en ting, hvordan er det mulig at noen greier å få prisen til å bli ca 1500,- billigere enn det jeg konfigurerer den til??????, jeg ser på enkelte temaer om 8600 at dette er så!!!

Har sett litt på Tundra, måtte ut med min 2000,- mer for samme spec, da er det uaktuelt!

 

Er veldig nær ved å bestille en 8600 multimedia med 1,5, 60 eller 80 gig, 556 mb og full pakke på operativ system og office, pris ca 18000,-

Ser noe greier dette til 15500,- Hvordan??? :)

Lenke til kommentar

fordi dell kjører totalt ulike "tilbud" på maskina hele tiden...

slo til på min til rundt 16000 når 1.7m, 512MB,80G,dell deluxe veske var standard.

 

dell driver sånn i alle land, slik at det aldri er noen fast pris på maskina.

 

men den er for dyr nå, siden de ikke har noe godt tilbud for tiden.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å eventuelt sjekke ut Compaq nx7010 eller Acer Aspire 2000.

 

Min erfaring med bærbare er at Dell sine PC-er (både Inspiron og Lattitude) er noe for mye plast. Skal man mye rundt med PC-en er både IBM (klar ener), Compaq/HP, Fujitsu Siemens og Acer bedre enn Dell. Dell er for mye plast, noe jeg har erfart med flere Dell modeller i jobbsammenheng. Min nåværende Acer TM har vært med meg rundt halve Europa og det meste av Norge i løpet av 1 1/2 år og fungerer ypperlig.

 

Men skal den bærbare hovedsaklig brukes på hjemmebane, og noe flytting, da er Dell grei nok.

Lenke til kommentar

Dette med 2 USB er kritisert i de fleste tester av 8600.

Ser og problemet med det for meg, men dersom en bruker firewire til dc kamera(noe en bør gjøre) blir noe løst. Jeg bruker memorystick(1 usb) mobem(1usb), jeg har behov for digitalt kamera(1 usb). Man må derfor ta ut og inn, noe som er stusselig på en pc til 18000-, Her kan ikke Dell ha fulgt med!

Endret av Håkon03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...