Gå til innhold

Anbefaling av grafikkort til en gammel PC

magua

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei folkens!

Jeg har tenk å kjøpe et nytt grafikkort til min gammel PC, og jeg trenger litt hjelp med å velge mellom to kort. Valget står mellom et radeon 9200 VIVO (ca.650kr) og et radeon 9600 (ca.950kr) + Tv-kort (ca.650kr).

Pcen jeg bruker er en Celeron Tualin 1200@1450 MHz, 512Mb SDRAM med 120GB Seagate Barracuda 7200 7Plus som kjører under Windows XP Professional Edition.

Grunnen til at jeg trenger et nytt kort er fordi jeg har tenk å kjøpe en 19” LCD skjerm (venter på Øivinds LCD test del2 :dribble: ), og min gammel radeon 64 VIVO har ikke DVI kontakt. Jeg bruker pc’en for å se på TV, filmer og iblant litt spilling. Når det gjelder spill, så spiller jeg stort sett Battlefield 1942, Homeworld 2, HALO og Call of Duty.

Så det jeg lurer på er omgående skalering, er det noe vits å kjøpe en radeon 9600 å bruke denne på pc’en min? Kan Pc’en min dra nytte i det hele tatt av radeon 9600s egenskapene? Vil jeg kunne se stor performance forskjell når jeg spiller i f.eks BF1942 men en radeon 9600?

For meg nå så står valget for å kjøpe en radeon 9200 fremfor en radeon 9600, men jeg vil så gjerne høre noe som kunne rettferdiggjøre for meg å kjøpe en radeon 9600.

Om jeg skulle kjøpe en radeon 9600NonPro, så vil selvfølgelig prøve meg på overklokke denne, men da er igjen om det er noe vits å bruke noen ekstra 200kr på GPUvifte hvis jeg ikke kan dra nytte av det.

Oh ja Tv-kortet, valget står mellom og kjøpe en Terratek Cinergy 400 og Leadtek WinTV XP 2000 Expert, hva ville dere anbefale forresten?

Så hva synes dere?

Endret av magua
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Helt klart 9600 ;) Helt klart best ytelse av de to pluss at den funker utmerket i de nyeste spillene på medium innstillinger noe som ikke radeon 9200 er i stand til.

Endret av Merlin
Skrevet

Jo, jeg er nok klar over at du får bedre bilde med en radeon 9600NP, men det er egentlig ikke det jeg spør om. Hva er vitsen å kjøre med masse finesser, når CPUen ikke klarer å dra spillet over 20FPS? Og det er en annen sak som jeg er litt bekymret for, og det er oppløsningen. Fordi jeg kommer til å skaffe meg en 19” LCD skjerm så blir jeg nok ”nødt” (???) til å kjøre i 1280X1024. Så kanskje jeg burde omformulere spørmålet til, kan jeg spille BF1942 i 1280X1024 med radeon 9200 med akseptabel FPS? Men om begge kortene skulle klare seg, da vil spørsmålet være, hvor mye bedre grafikk ville jeg kunne klart å kjøre på min PC med en radeon 9600 enn med radeon 9200? Og om det hadde vært verdt pengene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...