Gå til innhold

Vurderer vannkjøling, noen få spm til de erfarne:)


Anbefalte innlegg

Jeg har nå vurdert vannkjøling på tross av at jeg ikke har noen store temperatur/støyproblemer med PC-en, men tenkte at jeg kansje kunne få et par-tre hundre PRating+ mhz på prosessoren med dette.

 

Jeg var inne på Oikas.tk og fant masse snadder, spesielt la jeg merke til Danger Dan Maze CPUblokka med 172W peltier påmontert... Men jeg så også at det sto at peltier krever 24V for å fungere optimalt, hvor skal jeg få denne volten fra?? Jeg vil prøve å få temperaturer rundt frysepunktet, kan jeg muligens klare dette på 12V?

 

Bruker et Cheiftec kabinett med god 340W PSU, vil jeg ha mulighet for å kjøre alt vannkjølingen på denne, eller må jeg få en egen til dette formålet? (Tidligere brukte jeg en 235W PSU og hadde masse strøm til overs med de samme komponentene i PC-en)

 

Ellers er det noen produkter jeg skal holde meg vekke fra eller noen som har noen anbefalinger av produktene på siden nevnt over. Eller evt. tips til andre mulige løsninger som kan klare frysepunkt temperaturer og ser fint ut.

 

Svar mottas med takk :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som "førstereis" i vannkjøling, ville jeg i første omgang holdt meg unna peltierkjøling.

Elementet krever som du sier 24 volt for å yte maks, og vil samtidig fortvekk "forlange" 12-15 ampére fra (den ekstra) strømkilden.

PSU´n din vil ikke klare å levere tilstrekkelig spenning/strøm, og dermed må du skaffe deg et (dyrt) powersupply i tillegg.

Ellers ser jo opplegget greit ut.

Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Hele poenget med å investere i vannkjøling var nettopp å få en temperatur rundt frysepunktet slik at det skal være mulig å overklokke en god del mer. Jeg gidder ikke å kjøpe vannkjøling som gir en cputemp på 30-40-50 grader siden at jeg allerede har temperatur på rundt 35max uten særlig støy.

 

Finnes det ikke omformere å få kjøpt som gir 24V, og er tilstrekkelig til peltieren og ikke koster flesk slik som en PSU?

 

Om jeg først skal gidde å legge masse tid og penger inn i vannkjøling så skal jeg kjøpe noe av det beste som er å oppdrive, koste hva det koste vil :smile: Jeg skal også kjøle ned GPU og chipsett. Passer alle GPU-blokkene til GeForce4TI4400?(Festene)

 

Og en siste ting: Er det tilstrekkelig med bare 3dl vann"tanken" og Danger Dan super cooling cube samt. peltier-maze blokka og en av pumpene som selges på http://www.oikas.tk/ for å få denne etterlengtede 0graders temperaturen??

 

_________________

AthlonXP 1700+@1900+

Gainward GeForce4 128MB Ti4400 Golden sample

1536MB SDRAM

2x100GB 1x120GB

Cheiftec Black tower

2x15"Kicker SoloBaric for extrem bass:)

2xTrådløs Logitech Gamepad

32" Widescreen til spilling

 

[ Denne Melding var redigert av: NetFinity på 2002-03-21 00:42 ]

Lenke til kommentar

Jeg er ganske ny når det kommer til vannkjøling, men jeg vet at et power som skal levere 24V 7A koster litt kroner. Jeg hadde flax og redda et 19" Norsk Data serverskap fra en pinsom død på fyllinga. Inni det fant jeg et kjempe power. Gamle datamaskiner var trege, men krevde mye strøm.

 

Sjekk om noen bedrifter i området har noe som dem skal kaste. Man kan gjøre kupp!

Lenke til kommentar

Peltierelementet du ser på er ment å gå på ca. 18V selv om det i teorien pumper mest varme ved 24V. (samme som max15/16V-elementer er ment å brukes ved 12V) Grunnen til det er at når spenningen øker utover 18V synker effektiviteten til elementet fort.

 

En forholdsvis enkel måte å få tak i nesten 18 V og nok strøm på, kan være å seriekoble 12volten på din nåværenede strømforskyning med 5volten på en annen strømforskyning (en gammel AT vil duge). Da vil du ende opp med ca.17V som er godt nok.

Er du veldig ivrig klarer du også å justere spenningen på 12volten opp til ca 13V. (Dette krever selvsagt at du går inn i strømforskyningen og dermed bryter reklamasjonsretten.)

 

Jeg vil også anbefale å førts gå på kun vannkjøling. Jeg kan love deg at du vil se betraktelig lavere temperaturer og med lavere støynivå.

Siden kan du jo evnt. utvidde med peltier, men det er et mye større prosjekt.

 

space

Lenke til kommentar

Begynn med bare vannkjøling, kjøp et sett som tåler å bygges på med et skikkelig peltier-element. Så voltmodder du HK. Voltmod kan i mange tilfeller være like effektivt som kun peltier-element, og MYE enklere og billigere. Kjøper du senere det peltier-elementet på over 200 watt så vil jeg tro du får klokka rimelig heftig!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-25 23:35, eskraut skrev:

Så det var nevnt pumpe på 1000liter/time for 300 kr, er det da maxi-jet'n det er snakk om?

Temkte på en sånn en selv, noen som har erfaringer med den? Er den noe tess?

Synes det virker som misstenkelig mye for lite penger =)


-Eivind


 

Har hatt en Maxi-Jet 1200 gående i ca ett år, og kan absolutt anbefale denne! Den går fortsatt like bra nå, tiltross for utallige start og stopp!

Grunnen til at jeg nevner start/stopp, er at det blir hevdet at dette er skadelig for pumpa, over tid. Det kan nok sikkert være riktig, men i så fall tåler denne pumpa en slik behandling meget godt!

Så med andre ord: Etter min erfaring, skal du ikke være redd for å kjøpe den :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 23:38, space17 skrev:


En forholdsvis enkel måte å få tak i nesten 18 V og nok strøm på, kan være å seriekoble 12volten på din nåværenede strømforskyning med 5volten på en annen strømforskyning (en gammel AT vil duge). Da vil du ende opp med ca.17V som er godt nok.

ekt.


space



 

Da vil du få 7 V (12-5)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-26 00:33, Skrue skrev:

Quote:



 

Har hatt en Maxi-Jet 1200 gående i ca ett år, og kan absolutt anbefale denne! Den går fortsatt like bra nå, tiltross for utallige start og stopp!

Grunnen til at jeg nevner start/stopp, er at det blir hevdet at dette er skadelig for pumpa, over tid. Det kan nok sikkert være riktig, men i så fall tåler denne pumpa en slik behandling meget godt!

Så med andre ord: Etter min erfaring, skal du ikke være redd for å kjøpe den :smile:

 

Godt å høre, da blir det nok maxijet på meg =) Hvilke slangedimensjoner passer på den? Løftehøyde osv.?

Lenke til kommentar

Kjøp følgende:

 

Danger Den 2-1 cpu blokk

Danger Den gpu blokk (nyeste)

Danger Den chipset blokk (nyeste)

Black Ice Extreme radiator

Eheim 1250 e.l.

Tank

2x 120mm (f.eks. regulerbare enermax)

220w peltier (15,1V-ca. 24A, http://www.tekheads.co.uk/products.php?vie...oductId=600604)

Enermax EG465AXVEFMA 431W (33A)

 

Vil tippe dette kommer på like under 7000. Har tenkt meg dette selv men kanskje uten peltier (ca. 3500kr.)

Med totalpris på 7000kr. man man jo like så godt kjøpe Vapochill egentlig!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-26 13:47, MaxCPU skrev:

Kjøp følgende:


Danger Den 2-1 cpu blokk

Danger Den gpu blokk (nyeste)

Danger Den chipset blokk (nyeste)

Black Ice Extreme radiator

Eheim 1250 e.l.

Tank

2x 120mm (f.eks. regulerbare enermax)

220w peltier (15,1V-ca. 24A,

Enermax EG465AXVEFMA 431W (33A)


Vil tippe dette kommer på like under 7000. Har tenkt meg dette selv men kanskje uten peltier (ca. 3500kr.)

Med totalpris på 7000kr. man man jo like så godt kjøpe Vapochill egentlig!!



 

Jeg tror jeg dropper den ekstra powersupply'en asså... Rå pris.. Jeg har en gammel AT på 220W og en ATX på 250W.. Skal se om jeg ikke får mekket noe av dem heller.

 

Og litt annen pumpe kansje(nevnt overfor), og dermed går prisen ned til omtrent 4000 med peltier inkludert :smile:

 

Men en annen ting jeg lurer noe inn i granskauen på er om det går an å ta kjøle"dingsen" fra et kjøleskap jeg ikke bruker å få den til å kjøle ned komponentene?? Vet at det går an, men problemet er jo at det er sånn termostat som slår seg av og på... Noen ideer om det?

 

Takker for masse svar :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-26 12:21, anbjornk skrev:

Halla,


Det er ikke så forferdelig vanskelig å få 24v da... Du kan bruke enten en ATX eller AT psu. Det du gjør er å ta -12v og 12v.......og vips, 24v.


Mvh


AK


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: anbjornk på 2002-03-26 12:22 ]</font>


 

Få spenningen er enkelt men du skal ha mange ampere ut og da. Når -12V har MAx 1A så trur jeg det ¨går en vis plass vis han kobler det slik.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-27 12:28, SirHartge skrev:

Hvem **** gidder å betale 7k for en vannkjøling +peltier. Bruke pengene på en phet pc og skryt av den. Du skryter ikke av en 7k vannkjøling system, folk vil tro du er dum.tragisk
:grin:


 

vel, såfremt du har bra nok komponenter, vil en såpass pelt+vannkjøling gi deg en ytelse som overgår de beste cpu'ene på markedet i dag.. og denne ekstra ytelsen tar du med deg til neste oppgradering igjen.. og igjen.

 

men, 7k var litt i meste laget, ja.. personlig ville jeg bare kjøpt en vapochill for den summen der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...