Gå til innhold

Hvor skal man koble inn radiatoren ??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg kjører systermet mitt i parrallell...

 

--------------------------CPU-----------

tank - pumpe - radiator - GPU - tank

--------------------------Chipset-------

 

på denne måten får jeg da mye større menge vann gjennom radiatoren på samme tiden. bruker self. tykkere slanger der hvor det bare går en enkelt slange.

 

Dette var i alle fall det beste oppsettet med mine komponenter.. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: okidoki på 2002-03-21 10:21 ]

Lenke til kommentar

det beste ville være slik

tank-pumpe-radiator-cpu

siden radiatoren nå står nærmere cpu vil vannet ikke ta opp noe varme på vei mot cpu og vannet kjøler fra seg den værste varmen før radiatoren.(dette konsepte kan forbedres ved å sette en bong kjøler før radiatoren)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 08:38, Anders Leipsland skrev:

Det spiller ingen rolle hvilken vei du kobler sakene, men alternativ 2 er nok det mest vanlige. Om vannet kjøles rett før eller rett etter CPU spiller ingen rolle.


Fordelen med alternativ 2 er også at du slipper å pumpe varmt vann gjennom pumpa noe som muligens kan redusere levetiden en smule


 

Enig .

Som tidligere nevnt, hva er vitsen med å ha varmt vann i tanken?:)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-21 10:03, Dubsko skrev:

Er heller ikke noe vits i å la varmt vann ligge i vanntanken...


 

vannet i tanken kommer alltid til å være lunkent uansett!! du greier aldri å kjøle ned alt vannet i vanntanken! allternativ 1 er best.. kjører den selv, fordi da kjøles vannet som skal i vannblokka med en gang i stedenfor å gå igjennom vanntanken og lunkes der. målte min temp på vannet som kom ut fra radiator, og det lå på 17- max 23 grader.. vannet i tanken er på 25 ellerno!

 

Mvh

Andreas

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-22 20:18, Arachnid skrev:

Quote:


On 2002-03-21 10:03, Dubsko skrev:

Er heller ikke noe vits i å la varmt vann ligge i vanntanken...


 

vannet i tanken kommer alltid til å være lunkent uansett!! du greier aldri å kjøle ned alt vannet i vanntanken! allternativ 1 er best.. kjører den selv, fordi da kjøles vannet som skal i vannblokka med en gang i stedenfor å gå igjennom vanntanken og lunkes der. målte min temp på vannet som kom ut fra radiator, og det lå på 17- max 23 grader.. vannet i tanken er på 25 ellerno!

 

Mvh

Andreas

 

 

Radiatoren rett etter CPU er mest ideelt fordi da har vannet størst temperaturforskjell i forhold til omgivelsene :wink:

Lenke til kommentar

Her var det mange forskjellige synspunkter!

Og den ene teorien kan kanskje være like bra som den andre?

Jeg kan heller ikke dy meg, og hevder (fortsatt)følgende:

 

Den beste rekkefølgen er tank - pumpe - radiator - CPU - tank.

Hvorfor? La oss si at vannet i tanken holder 30grader. Dette passerer deretter pumpa, som legger til litt varme den også, en grad eller to kanskje?

Pumpa har som regel en effekt på mellom ti og tyve watt, og noe av denne varmen ledes ut i vannet.

Vannet fra pumpe til radiator holder altså ca 32grader, og vil på sin vei gjennom radiatoren kjøles ned til ca 25-26grader, som kjøleblokk og CPU deretter nyter godt av. Fra kjøleblokka vil vannet igjen holde ca 30grader.

Snur man på dette, og velger tank - pumpe - CPU - radiator -tank, og forutsetter at radiatoren allerede har kjølt ned vannet i tanken til 25-26grader, vil vannet først bli nødt til å passere gjennom pumpa, som også i dette tilfellet "slenger på" en grad eller to. Temperaturen på vannet opp til kjøleblokka vil nå ligge en grad eller to høyere!

Og det er da vitterlig om å gjøre å få lavest vanntemp til CPU? Om vannet i tanken er litt lunkent, så er vel det i og for seg uinteressant.

 

Forøvrig synes jeg kommentaren om "hva er vitsen med å ha en tank med varmt vann inne i maskinen" er heelt "johan"!

 

Alt er relativt, også i denne forbindelse, Men å kalle 30grader´s vann for "varmt" er vel å ta i?

 

Men nå har jeg vel skrevet nok til å erte på meg en og annen her? :grin:

Så da får jeg vel gi meg, i denne omgang!

Lenke til kommentar

Til Skrue: La oss si at pumpen forbruker 20W ( 12V, 1,7A). Varme ledes bra av metall og dårlig av plastikk. "propellene" som dyttes vannet i gang er koblet til en tynn "metallstang" og er laget av plastikk. derfor blir ikke mye av varmen fra pumpen overført til vannet. Det som gir mer varme til vannet er den kinestiske energien som propellbladene gir til vannet. Vann har veldig høy varmekapasitet, derfor i praksisk vil ikke vannets temperatur bli påvirket av pumpen.

Dette ble kanskje litt mye teoretisk :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ddd-king på 2002-03-23 01:48 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...