Gå til innhold

Musikk gjennom system speaker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det noen som har eller vet om et program så man kan spille musikk over pc speaker, gjennom winamp eller lignende? jeg har sett etter et slikt prog lenge nå men jeg finner det ikke :(

Jeg hadde ett program som gjorde det en gang for lenge siden... før jeg fikk lydkort og det var vel i sånn 1993-1994 eller noe. Tror det var et Windows 3.1 program. Men kan ikke si at jeg ble særlig begeistret over lydkvaliteten... det sprakte og knitret og hylte og durte, så jeg gadd ikke å høre på mer enn noen få sekunder før jeg ga opp.

 

På den tiden var ikke MP3 særlig utbredt (hvis det i det hele tatt var oppfunnet enda), så det gikk i .mod filer. Når jeg kjøpte lydkort, og kjørte de gjennom det, ble så klart opplevelsen noe helt annet.

Lenke til kommentar

jeg fant et slikt prog som man kunne skrive inn frekvens og lengde på tone men jeg ser etter et prog som muligens kunne spillt mp3 over systemet.

 

takker for svar, en kamerat har fortalt meg at det muligens finnes en plugin til winamp men jeg har ikke peil på hvor jag skal begynne å se etter den. jeg får lete litt mer kanskje det dukker opp noe. kan jo alltids koble pc speakeren til lydkortet da men det blir ikke det samme, det hadde hvert kult å spillt mp3 over systemet. bare streamet eller no sånt..

Lenke til kommentar

Du kan alltids sjekke litt rundt på www.winamp.com for plug-ins. Jeg fant ingen som gjorde det du ville ved en kjapp titt nå, men du kan jo lete litt grundigere gjennom. Mulig det ikke finnes, ettersom det gir en fryktelig dårlig lyd i forhold til ordentlige høyttalere.

 

Men hvorfor vil du ha muligheten til dette?

Lenke til kommentar

Brikken som styrer PC speaker synes jeg å huske at ikke kan gjengi noe annet enn firkantpulser. Den er egentlig en teller. Tror nummeret på chipen er 8254 eller noe slikt. Den har en modus som gir square wave ut, og det er der man kobler til PC speaker. Man kan velge frekvenser og til en viss grad styrke, men man kan ikke sende lydsignaler inn på det. Det finnes programmer (som nevnt) som klarer å lage en slags lyd ut av det hele, men det må nødvendigvis bli fryktelig dårlig.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

jeg tenkte å prøve dette bare på morro egentlig så hvis det finnes noe som kan "konvertere" mp3 ned til en bitrate denne chippen klarer å håndtere hadde det hvert litt morro. det greieste hadde hvert å hatt midi lignende filer man kunne åpnet med et prog som spillte disse over speakeren.

 

Takker for alle svar.

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...