Gå til innhold

er det lovlig med "pirat"


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åndsverkloven sier ingenting om lisenser. Det er ikke lov til å kopiere dataprogrammer til privatbruk. Se §12.

 

Jeg ville ringt MS og fått en ny CD. Jeg har gjort dette selv tidligere, da var det Microsoft Plus-diskettene til Windows 95 som måtte byttes.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Hvis jeg f.eks. hadde kjøpt windows XP, mistet CD'en, og hadde CD-keyen i lommeboka eller noe. Så hadde ikke jeg hatt noen betenkeligheter med å laste ned en kopi, og bruke kjøpt cd-key, eller å kopiere en fra en venn. Dette blir jo akuratt som om du hadde brent en backup CD før du mista CD'en, og det er jo lovlig.

Slik jeg har fått det med meg av microsoft sine vedlegg når du handler os å andre programmer, er att du kjøper Lisensen til å bruke.. så når jeg jobbet på en dataforetning her i byen for nokre år tilbake så brukte vi 1 brent cd til å instalere windows med, men vi fikk orginale serialer med de vi skulle reformatere for osv.. :roll:

 

Så jeg heller har aldri brydd meg om å laste ned noe som helst jeg har serial til frafør. (eller brenne hos en kompiss)

 

Men men. Laste ned i hytt å gevær alikavell jeg.. :ermm:

Lenke til kommentar

Det er jo lov å kopiere DVD-filmer man har kjøpt til eget bruk (til og med lov å knekke kopibeskyttelsen :p ) innholdet på en DVD kan vel karakteriseres som software selv om det her er snakk om film. Dessuten er det mange software-lisenser som gir rett til å lage en sikkerhetskopi av programmet til eget bruk. Om du skaffer denne sikkerhetskopien via nettet eller fra en kammerat eller whatever er vel ett fett så lenge du har betalt for lisensen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...