Gå til innhold

Enda en hvilken distro post


Anbefalte innlegg

så at det var en post til lenger ned her, men vil ikke stjele posten hans, så jeg mekker en egen. har prøvd å søke, men alle vet hvordan den funksjonen er her på forumet.

 

det jeg lurer på er følgende:

har en p3 866 maskin med 512mb ram, zyxel gigabit nic, geforce2 gts skjermkort, 2 x 120gb hdd og 1 x 100gb hdd.

 

kjører windows server 2003 på den nå, men det blir litt overkill synes jeg, dessuten er jeg veldig keen på å teste ut linux litt. det jeg lurer på er hvilken distro som dekker mine behov, hvis det er noen i det hele tatt.

 

jeg har følgende krav:

1. den skal kunne dele ut filer til xboxen, og min andre pc gjennom samba.

 

2. alle diskene på den er nå formatert i ntfs. 100gb disken og 120gb disken er i én partisjon hver, mens den andre 120gb disken er delt opp i to partisjoner på 5gb og 106gb, hvorav jeg kan formatere den ene partisjonen på 5gb, men ikke den andre. kan jeg da formatere 5gb partisjonen med et eller annet linux filsystem, og beholde ntfs på den andre, eller blir det knot? jeg må også ha muligheten til å skrive og lese på ntfs partisjonene, da denne maskinen står og deler ut data til den andre pcen min.

 

3. jeg må kunne laste ned torrenter med den.

 

4. distroen bør være så liten som mulig, da jeg egentlig ikke trenger stort mere enn det som står ovenfor.

 

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å skrive til NTFS er ikke anbefalt i det hele tatt. I verste fall kan alt kræsje. FAT32 derimot går helt fint.

 

Dersom du kun skal ha Linux på boksen vil jeg anbefale å bruke Linux filsystem (ext/ReiserFS/osv)

 

BTW: Du har vel seriøst ikke kjøpt Windows Server 2003?

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

hehe...nei, 180 dager prøveversjon som går ut nå, og som jeg ikke gidder å cracke.

 

så om jeg konverterer nfts partisjonene til fat32, så burde det gå fett å lese og skrive til dem fra den andre pcen min?

 

er det stress å ha linux filsystem på 5gb partisjonen på ene disken, og fat32 på den andre?

 

har sett litt rundt etter distroer nå, men alle er jo så fordømt store!!! trenger hverken openoffice eller gnome/kde lissom...argh!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...