Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dette burde ikke være vanskelig men,....


Anbefalte innlegg

Har følgende:

 

NGT Charlie, med Netopia 3300 router

3com officeconnect wireless 11g cable/dsl Gateway

To bærbare maskiner med trådløse kort/usb adapter.

 

Hvilke innstlinnger skal jeg gjøre i den wizzarden?

 

Når jeg gjør det slik jeg tror er riktig/slik den anbefaler mister jeg kontakten med de trådløse enhetene.

 

Takknemlig for hjelp.

 

Iacob

 

Klarer nå å komme trådløst på nett etter å ha skrudd av dchp(?) på gatewayen. Men så klarer jeg ikke komme inn i installasjonsprogrammet for denne via ip: 192.168.1.1 for å administrere nettverket. Må jeg gjøre dette før jeg skrur av dchp?

 

i

Endret av iacob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om du får tatt imot ip frå routeren og om du klarer å pinge routerene.

Hadde vore fint om du også hadde forklart korleis NGT har sett opp sin Netopia router. som, om du får automatisk ip frå den eller? ein ipconfig /all hadde vore fint å fått sett.

EDIT: siden eg ikkje veit korleis NGT har sitt oppsett.

Endret av Rockj
Lenke til kommentar

Eh, jeg er ikke ekspert her...

 

Sånn jeg tror det fungerer er slik. Routeren fra NGT gir meg ip-adresse. Denne kobles til lan-porten på den trådløse 3com senderen. Denne skal da fungere som en swintch.

 

Regner med at dette er rimelig standard med kombinasjonen billigtrådløs fra 3com med router fra ngt...

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

oki. Trykk Start-kjør og skriv inn cmd eller command . (sikkert cmd om du har winxp, win98 norsk bruker command). Då popper det opp eit msdos-ledetekst vindu, her skriv du ipconfig /all .(her får du vete informasjon om alle nettverkskorta i pc'en og om dem har tatt imot ip frå dhcp server og kva gateway og dns instililnger osv som har blitt motatt om det er mottatt frå en dhcp server)

Også, veit du kva router som har ip addressen 192.186.1.1 . Finn ut om dette er er Netopia routeren som er frå NGT, eller om det er din 3com router. Det er i 3com routeren DHCP serveren må skruast av, og i netopia sin dhcp server som må vere på.(siden det er I netopia sin ruoter internetten blir delt og 3com sin skal bare fungere som ein switch.)

-håper eg ikkje forvirrer deg her, sitter på skulen å skriver..

Endret av Rockj
Lenke til kommentar
jeg får ip: 10.0.0.6 for det trådløse nettverkskortet når jeg sjekker ipconfig.

 

Men altså; nå fungerer alt, bortsett fra at jeg ikke får logget meg på 3com'en for å kryptere/passordbeskytte det trådløse nettet.

Du må endre IP-en til 3com-en slik at den får en IP i samme range som det du får fra NGT-boksen.

Lenke til kommentar
Endre din egen IP til en som ligger på dens range (192.168.1.x)

 

Da fiksa jeg det.

 

Men så helt til slutt. Har satt opp begge maskinene mine i arbeidsgruppa HJEMME. Hvorfor finner bare den ene (XP HOME) den andre maskinen (XP PRO)? Altså ikke omvendt...

 

 

Tusen takk for all hjelp i løpet av dagen...

Lenke til kommentar

Da er eg heime også igjen. :)

Windows filesharing kan ofte vere litt tricky, sliter endå med å forstå rare ting som oppstår med det, men eg tipper du har Norton Internet Security eller ein annen type for software firewall installert på en eller begge maskinene. her må du stille det inn slik at de godtar at pc'ene får lov å gå inn på hverandre. Firewall gjer dette pga sikkerhet slik ikkje folk utafrå internet skal få tilgong til dine shares.. , firewall fører også til at du ikkje kan bruke start-kjør og skrive \\maskinnavn for å komme innpå den. Men det skal funke viss du skriver inn ip'er. Men ta å konfiguer software firewallen din skikkelig, d.v.s. add local lan rangen i allow list i norton eller kva anna software firewall du måtte bruke.

 

Om du ikkje får det til, så skal du alltid klare å komme deg inn med å :

start-kjør og skriv \\192.168.1.2 (eller kva som er ip'en til den andre pc'en.)

 

fikk du til å plasserte 3com routeren på same subnett? (192.168.1.x eller 10.0.0.x som netopia routeren gav ut?)

Lenke til kommentar
Om du ikkje får det til, så skal du alltid klare å komme deg inn med å :

start-kjør og skriv \\192.168.1.2 (eller kva som er ip'en til den andre pc'en.)

 

 

Flottings, da er mine trøbbels løst for denne gang.

 

 

Tusen takk for hjelp.

 

 

Iacob

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...