Gå til innhold

Musikk cd'er


Anbefalte innlegg

Hei hei

 

Jeg har netopp slengt inn Slackware 9.1 :love: med Gnome 2.4 osv.

Problemet mitt er at jeg ikke får til å spille musikk cd'er, jeg får til å mounte vanlige data cd'er, men når jeg prøver å monute en musikk cd så blir jeg bare bedt om å spesifisere filsystemet.. Nå har jeg bare prøvd med en musikk cd, kan sikkert være den det er noe rart med, ikke vet jeg...

 

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet kan man ikke mounte musikk CDer, men man kan sende signal til CD-spilleren som "neste sang" osv. Dette funker fint i KDE sin. Men man må da ha en slik kabel fra CD-ROMen til lydkortet. Linux støtter fremdeles ikke (så vidt jeg vet) avspilling av musikk CDer "via IDE-kabelen" slik Windows XP gjør. Noen sa det var i KDE 3.2... Kanskje det...

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet kan man ikke mounte musikk CDer, men man kan sende signal til CD-spilleren som "neste sang" osv. Dette funker fint i KDE sin. Men man må da ha en slik kabel fra CD-ROMen til lydkortet. Linux støtter fremdeles ikke (så vidt jeg vet) avspilling av musikk CDer "via IDE-kabelen" slik Windows XP gjør. Noen sa det var i KDE 3.2... Kanskje det...

Hm... jeg har ikke noe analog kabel mellom lydkort og cdrom, men den spiller da vittelig cd'er. cdparanoia leser lydspor over ide bussen så det er ingenting i veien for å legge en avspiller på toppen av den (i verste fall $ cdparanoia -w -- - | play)

 

 

Lystig:

Man får ikke mountet en audiocd fordi den ikke har noe filsystem, men snarare en sammenhengende strøm av rådata. I Konqueror kan du skrive audiocd:/ i adresselinjen, da vil konqeror lese TOC på platen og la deg browse den som om sporene er wav/ogg/mp3 (encoder 'on the fly') filer og du kan spille dem derfra direkte i f.eks xmms. Vet ikke om det finnes noe lignende i Gnome.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Oi, i den audiocd:/ funksjonen får jeg opp både MP3, WAV og Ogg-Vorbis filer jeg kan spille av av sangene på plata. Kaboodle programmet streamer MP3-en direkte mens XMMS må laste den ned til tmp først.

 

Lyden ble dessuten skurrete i Kaboodle når den streamet. Jeg har da en 36x CD-ROM men det virket som det ble en lav hastighet.

Lenke til kommentar
Lyden ble dessuten skurrete i Kaboodle når den streamet. Jeg har da en 36x CD-ROM men det virket som det ble en lav hastighet.

Snodig... her går det glatt som smør.

 

dvj:

Du har jo en 'device' browser i konqueror (på den vertikale verktøylinja helt til venstre), der skal du kunne velge audiocd. Det er et eller annet sted man setter hvilke cdrom som skal være audiocd device, du får lete litt rundt i kontrollpanelet. Det kan også ha med rettigheter å gjøre, jeg hadde trøbbel med det i Slack current/9.1 (chmod 0663 skal holde).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...