Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Brannmur i D-LINK


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer på om det er mulig å skru av brannmuren i D-Linken min. Har en mistanke om at det er denne som gjør slik at jeg ikke kan være aktiv bruker på DC og må være passiv i stedet som fører til at jeg får mange færre nedlastingsmuligheter....

 

Noen som eventuelt vet hva jeg kan gjøre med dette hvis det ikke har med D-Linken å gjøre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går utifra det er en router du mener?

 

Hadde lignende problem med en Asus router, og der måtte jeg sette opp virtual server eller Virtual DMZ for å få det til funke.

Er sikkert noen lignende funksjoner på D-Linken. Du kan også prøve port forwarding.

 

Bare pass på at du åpner for rette porter og sender det til rett IP.

Lenke til kommentar

hmm. følger bruksanvisningen til routeren og skriver inn riktig IP til den og riktig passord men passordet blir ikke akseptert. virker som bredbåndsleverandøren har endret passordet eller noe. Finnes det noen måte å komme inn itl den på uten passord for å skru av noen av portene?

Lenke til kommentar

Fant en løsning på et annet forum (NPF) Håper forfatteren der synes det var greit at jeg klipte og limte litt :wow: . Har aldri selv vært borte i denne ruteren, men lykke til.

 

 

Det er enkelt å komme rundt. tar her for meg en d-link 624.

 

Litt om åssen den lista på firewall'en funker, den er lik på alle firewall'er, er universalt. (Altså hva gjelder rekkefølgen i lista, prioriteten)

 

Først hva litt av det jeg beskriver betyr:

- LAN betyr Local Area Network. (Lokalt nettverk, hjemmenettverk)

- WAN betyr Wide Area Network.(Internett)

- * betyr her en vilkårlig (any) IP adresse eller port.

- 0 betyr en vilkårlig protokoll.

 

La oss si en har 2 oppføringer i firewall'en.

Og de er prioritert etter hvilken rekkefølge de har i lista.

 

Under her kan en se hva som er default i min d-link 624.

 

" Deny Default *,* LAN,* IP (0),* " (ikke bry deg om apostrof tegnene)

- Deny betyr Nekte.

- Default, her er det navnet.

- Stjerna før komma menes her alle slags host'er. Stjerna etter komma menes alle ip-adresser.

- LAN er ditt lokale nett hjemme.

- Komma etter LAN indikerer ip-adresser, her p.g.a. * betyr det alle ip-adresser.

- Neste punkt indikerer hvilken protokoll, her er det protokollen IP. Det at det står en null i parantes betyr at det gjelder ALLE protokoller.

- Stjerna etter komma tegnet betyr alle porter.

 

For å si det kort, her nektes all trafikk inn på det lokale nettverket, uansett protokoll eller ip-adresse.

Det var om den linja.

 

Denne linja tillater all trafikk fra det lokale nettverket, alle ip-adresser, og til alle node'er/host'er, uansett ip-adresse, og samme hvilken protokoll, alle.

Allow Default LAN,* *,* IP (0),*

 

Skulle jeg lage en regel som opphever den første linja, kan den se slik ut:

Allow Åpent *,* LAN,* IP (0),*

 

Som du sikkert fikk med deg, er den helt lik den første linja som stopper all trafikk inn:Deny Default *,* LAN,* IP (0),*

Bortsett fra at nå kalte jeg regelen Åpent, skrev Allow isteden for Deny.

Og når den nye regelen er over den som stenger, er plutselig alt åpent. (Ops, forsiktig). hehe.

 

Altså når det gjelder plasseringen av en regel i lista, så er det den data trafikken som regelen er for, der stopper den data trafikken i lista og går ikke lenger nedover. Og siden det her var alle protokoller og alle ip-adresser, så er det ingen regel under denne som vil virke.

Default i alle firewall'er er at det ligger en deny all i bunn, det er en sikkerhet. Men det er lett å lage regel slik at ikke all trafikk stopper med den default regelen.

 

Omtrent som du har en nøkkel til ei dør, og du går langs en vegg med masse dører, du prøver i dør nr.1, nøkkelen passer ikke, prøver i dør 2, passer ikke, prøver i dør 3, passer. Og da går du inn der og de andre dørene nedover betyr ingenting lenger.

Samme med f.eks. ftp trafikk også, når det sjekkes nedover lista for hvor den ftp trafikken kan passere, og når den treffer en regel hvor det tilates for ftp trafikk "går den inn" med den regelen.

Er det ingen regel/linje hvor ftp trafikk er angitt, går det helt ned i bånn av lista hvor det ligger en Default Deny regel, der blir den droppa. Men hadde det vært en oppføring/linje/regel om at ftp kunne passere, hadde det gått fint og data trafikken ville ikke bli droppet.

 

Altså med en slik regel som dette:Allow Åpent *,* LAN,* IP (0),* ville i praksis si at firewall'en ikke var i funksjon, som den var slått av. Men det er ikke å anbefale.

 

 

 

Med hilsen Mercury

Lenke til kommentar
hehe. Ja da har jeg et problem. BKK (som installerte bredbåndet) har passordet. Har prøvd å få det utlevert med fikk ikke noe svar. da får jeg bare prøve igjen.....

nei, det har de vel ikke? er ikke de som gir passord til din personlige d-link router. kan ikke tenke meg at de forandrer standard passordinnstilling på routeren, det er noe de rett og slett ikke har noe med å gjøre.

 

men hvis de har levert ut en egen router direkte mot sitt nett kan situasjonen være annerledes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...