Gå til innhold

dremelen tok kvelden


Anbefalte innlegg

vet ikke helt hvor jeg skal poste detta men siden det har litt elektronikk i seg legger jeg den her.

hmm ja drev og kappet litt i kabinette mitt med dremelen min så hørte jeg en lyd komme fra dremelen (hørtes ut som noe "snuret" løs) jeg skrudde av og ristet på den og hørte at noen var løst. men den fungerte fint enda så jeg forstate emn så begynnte den og gå dårligere og dårligere får jeg ga meg måtte jeg snure den i gang for at den skulle starte. så det jeg lurte på var om dere tror det gåt å reparere. og hvem kan jeg levere den inntil reprasjon hos?

PS: det er ingen bilig dremel, kost over 1000kr. men hvis det blir for dyrt og reparere den så får jeg heller kjøpe en ny.

 

takk for alle svar

 

lilfire

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver med reprasjoner av el-verktøy. Høres ikke bra ut.

Høres ut som en lagerskål E.L som har knekt. Eller bare et lager som skar seg, (en kule som har håppet ut eller delt seg i to, tenkte på den løse tingen)

Husk at du har 2 års garanti og 2-5års reklamasjon.

Elektroverkestedet i Kristiansand fikser dette. Der jeg jobber.

(vet ikke hvor du bor)

Lenke til kommentar

Akuratt det samme skjedde med pappas også, jeg sto og skar og plutselig kom det en masse rare lyder. kappskiva går forsikrig rundt, men med en gang jeg tar på den eller kommer borti noe med den, stopper den. (det er kun kappskiva som stopper, ikke motoren). Jeg regner med der er et slags plas-tannhjul inni som er utslitt, og dette var heller ingen billigdremel, det var en orndtelig black & decker til over 1k.

 

Lurer på hva som skjer nestegang pappa skal dremle......... gruer meg...

Lenke til kommentar

jeg trnger dremel nå... :scared: har demontert pcen og gidder ikke skru den sammen før jeg er ferdig kappa. har brukt stikksag så langt det går nå. er det noen som vet om no BILLIG "dremel" som ikke nødvendig vis trenger å holde så lenge. for det må da gå og reparere den jeg har nå men det tar som regel lang tid.noe jeg ikke har.

Endret av lilfire
Lenke til kommentar

Typisk problem med seriemotorer som står i dremel og mange andre typer bærbare elektroverktøy er brent rotor.

 

Dvs, en vikling eller flere i rotoren blir brent, ofte som følge av overbelastning. Ved overbelastning blir strømmen eller vikling temperatur for stor inne i viklingene og de smelter/ryker.

 

Typisk symptom på dette er radikal økning av gnister på kommutatoren (kopperlameller der børster tar borti) og lite effekt på utgående aksling.

 

Når rotoren ryker, så slites børstene ekstremt fort. Belastes verktøyet enda mer, så blir varmgangen så stor at enten så brennes rotoren totalt opp(!) eller så blir varmepåkjenningen så høy at komutatoren ødelegges. Da kommer fæle lyder..

 

Dyreste delen i slike maskiner er rotoren. Det er her penger kan spares inn under produksjon. Det er derfor enorm forskjell på en Black & Decker maskin og verktøy av industrikvalitet f.eks Hitatchi koki.

 

Jeg vil påstå at Dremel sine produkter er på lik linje med Black & Decker sine, de er hobbyverktøy. De må ikke belastes for mye eller brukes over lengre perioder. Da vil rotoren sannsynligvis brenne opp..

 

Er rotoren ødelagt, så vil det normalt lønne seg å kjøpe ny maskin. Blir for dyrt å reparere.

 

Man kan måle rotoren med et multimeter for å finne ut om den er ødelagt. Bruk et multimeter og mål motstanden mellom de enkelte kopperdelene på kommutatoren. Er det et stort avvik eller uendelig motstand så er rotoren boss.

Lenke til kommentar

Dette er tilgangen til børstene, som du kan skru opp.

 

Børstene (de svarte klossene du ser) er laget av bl.a. grafitt og er ganske skjøre. Grafitt har "smørende" egenskaper. Grunnen til at de kalles børster er fordi i gamle dager brukte man mange kopperledninger som så ut som en børste, istedenfor dagens grafittbørster. Ble stor slitasje og stor overgangsmotstand av dette, derfor brukes ikke dette idag.

 

Børstene overfører elektrisk strøm til rotoren ( som er den delen som går rundt inne i motoren). Den elektriske strømmen i rotoren lager et magnetfelt som er motsatt rettet til magnetfeltet i stator. (stator er viklinger som er rundt rotor, og i dette tilfellet så står de montert slik at de står i ro). To like magnetfelt motsetter seg hverandre og rotoren vil dermed gå rundt.

 

Der børstene tar borti rotoren, kalles kommutator.

 

Fjæren du finner presser børstene bort til kommutatoren, slik at det blir god kontakt.

Lenke til kommentar
pisk symptom på dette er radikal økning av gnister på kommutatoren

kan jo si at det begynnte og gniste dobbelt så mye.

nei detta var no triste saker :cry:

får kjøpe meg en billig en da..har verken penger el lyst på en nyen som er så dyr når den ikke tåler noe.

noen som vet om et sted hvor jeg får tak i en billig

Lenke til kommentar

lilfire: Jeg anbefaler at du velger rett verktøy til rett jobb.

 

Skamkjøre en dremel for å skjære et stort hull i en 1mm stålplate tar tid, den blir lett overbelastet/ødelagt og skjæreutstyret er dyrt.

 

Du kommer langt med en stikksag med metallskjærblad på. Riss skikkelig opp og skjær ivei. Krever trening å få et pent resultat, men når du først kan det så blir det meget nøyaktig. Litt ujevne kanter og buer trimmes lett med en god metallfil. Med denne måten kan man få meget pene utskjæringer. Mindre detaljer kan dog bli litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...