Gå til innhold

Forbes lister verdens rikeste personer


Anbefalte innlegg

Jeg er forsåvidt enig med deg FreeBSD. Penger skaper ikke lykke. Uansett, det er ikke vår oppgave å bestemme hva som gjør andre lykkelig heller. Hvis Røkke skulle ønske å bygge seg en overdådig hytte (som forøverig skapte en rekke arbeidplasser - noe den gjør fortsatt) har vi overhodet ingenting vi skulle sagt om den saken.

 

"Unnaluring av skatt" - Dette er tøv. De med stor kapital re-investerer pengene sine hele tiden, slik at de slipper å bli skattet ihjel. Dette er fullt lovlig, og meget smart. Jeg har ingen moralske betenkeligheter med at avgiftsnorge ikke får kloa i kapitalen til norges rikeste. Vi skal heller være takknemmelige for at de i det hele tatt gidder å bo i landet, da de faktisk allerede betaler en gigantisk formue i skatt.

 

"Snyltere" - Hvem er snylteren? Kapitalisten eller staten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er jeg uenig med deg: Det er svært mange betenkeligheter med det. Der har vi nådd et punkt hvor markedskreftene blir for farlige. Eierne kan gjøre hva de vil - oppstår en vanskelig situasjon, vil de på død og liv komme seg ut av bedriften med æren og fallskjermen trygt i behold, for siden å flykte landet med Sveits eller andre skatteparadis i kikkerten.

 

Skal vi bøye oss for hvitsnippkriminalitet? Da begynner det å bli vanskelig og definere kriminalitet - hva er det egentlig? Skal politet slutte å utstede bøter bare fordi mottakeren av boten har nok penger fra før? Nei. Skal de rikeste i landet slippe unna med null skatt, mens landets hardt arbeidende må betale brorparten? Hva rettferdiggjør det?

 

(Hint: Finance Credit: Hint).

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg noe oversikt over hvor mye Røkke har donert bort, så det vil jeg ikke uttale meg om. Men å gi til veledige formål er en god ting.

 

Han kunne vel puttet de 400 millionene på hodet til diktator-tyrannen i det respektive landet, som lar folket sitt sulte. Ironien her er jo at diktator-tyrannen har langt mer luksus enn Røkke måtte ha. Privat hær er bare ett av eksemplene.

 

Naturkatastrofer er en helt annen ting.

Lenke til kommentar
Han kunne vel puttet de 400 millionene på hodet til diktator-tyrannen i det respektive landet, som lar folket sitt sulte. Ironien her er jo at diktator-tyrannen har langt mer luksus enn Røkke måtte ha. Privat hær er bare ett av eksemplene.

Dette er jo bare tull. Hvilke humanitære, uavhengige organisasjoner opererer over hele verden? Røde Kors, Kirkens nødhjelp, und so weiter. Disse er uavhengige. De reiser til landet, og hjelper sivilbefolkningen. I Afrika er det få demokrati, det skal være ganske sikkert, hvor Sør-Afrika er ett av få, men husk, vi sender ikke penger direkte til styresmaktene. Så dumme er vi ikke.

Lenke til kommentar
Der er jeg uenig med deg: Det er svært mange betenkeligheter med det. Der har vi nådd et punkt hvor markedskreftene blir for farlige. Eierne kan gjøre hva de vil - oppstår en vanskelig situasjon, vil de på død og liv komme seg ut av bedriften med æren og fallskjermen trygt i behold, for siden å flykte landet med Sveits eller andre skatteparadis i kikkerten.

Fallskjermer blir utbetalt til direktører. Kapitalister eier gjerne selskapet direktøren jobber i. Direktøren har lønnet arbeid, der fallskjerm er en gode som lokker de best kvalifiserte til jobben. Kapitalister får ikke fallskerm. De har ingen jobb, selv om de gjerne er konsernsjef i sitt eget selskap, og slik mottar 'lønn'.

 

Godt poeng - "eierene kan gjøre hva de vil". La oss håpe at god moral lever lengst.

 

Skal vi bøye oss for hvitsnippkriminalitet? Da begynner det å bli vanskelig og definere kriminalitet - hva er det egentlig? Skal politet slutte å utstede bøter bare fordi mottakeren av boten har nok penger fra før? Nei. Skal de rikeste i landet slippe unna med null skatt, mens landets hardt arbeidende må betale brorparten? Hva rettferdiggjør det?

 

Vet du hvorfor en rik person gjerne er oppført med 0 i skatt i vi-ser-deg-skattelistene? Fordi personen ikke har personlig inntekt. Aksjeselskapet til denne personen derimot, betaler en vesentlig mengde skatt til staten. Jeg synes ikke dette er kriminellt.

 

Jeg synes Celina skulle fått boten. Prinsipp er prinsipp. At hun er så rik at hun ikke trengte å betale er latterlig.

 

(Hint: Finance Credit: Hint).

Trond Kristoffersen er en svindler. Håper han får streng straff. Forøverig ser jeg ingen likheter mellom svindler-taperen Kristoffersen og landets øvrige hardtarbeidende kapitalister.

Endret av alexf
Lenke til kommentar
Dette er jo bare tull. Hvilke humanitære, uavhengige organisasjoner opererer over hele verden? Røde Kors, Kirkens nødhjelp, und so weiter. Disse er uavhengige. De reiser til landet, og hjelper sivilbefolkningen. I Afrika er det få demokrati, det skal være ganske sikkert, hvor Sør-Afrika er ett av få, men husk, vi sender ikke penger direkte til styresmaktene. Så dumme er vi ikke.

De gjør en god jobb, helt klart. Hvis man er filthy-rich skulle det bare mangle at man donerer penger. Poenget mitt her er _fortsatt_ at roten til problemet ligger i styresmaktene i det respektive landet. Hadde landet hatt et normalt styre som delte godene rettferdig, ville det heller ikke hatt sultkatastrofer.

Lenke til kommentar
Dette er jo bare tull. Hvilke humanitære, uavhengige organisasjoner opererer over hele verden? Røde Kors, Kirkens nødhjelp, und so weiter. Disse er uavhengige. De reiser til landet, og hjelper sivilbefolkningen. I Afrika er det få demokrati, det skal være ganske sikkert, hvor Sør-Afrika er ett av få, men husk, vi sender ikke penger direkte til styresmaktene. Så dumme er vi ikke.

De gjør en god jobb, helt klart. Hvis man er filthy-rich skulle det bare mangle at man donerer penger. Poenget mitt her er _fortsatt_ at roten til problemet ligger i styresmaktene i det respektive landet. Hadde landet hatt et normalt styre som delte godene rettferdig, ville det heller ikke hatt sultkatastrofer.

Hvordan skapes et demokrati? Etter 200 år med undertrykkelse fra et vestlig land, frigjøring på 1960-tallet, og millitantregime i de påfølgende årene, og først med en etablert konstitusjon 30 år senere? Det er det som skaper borgerkrig, alexf. Dette er historien til mange Afrikanske land.

 

Ta Kongo: Kong Leopold av Belgia koloinserer landet mot slutten av 1800-tallet, og for å få det som han vil, blant annet ved å hente ressurser, slakter han regelrett ned upassende befolkning. Landet frigjøres etter mye ståk og bråk på 1960-tallet. Så får de en folkevalgt president, som Belgia med støtte fra USA prøver å ta knekken på - og lykkes, gjennom et mord.

 

Total forvirring. Borgerkrig. Et land tappet for ressurser. Kneblet. Hva gjør vi nå? Oppskriften sitter du med, åpenbart?

Lenke til kommentar
Bill Gates var en fattig student som så en mulighet. Grep den. Lykkes, og er i dag verdens rikeste. Flott suksesshistorie. Han er også kjent for sine generøse donasjoner til ulike formål.

Derfor har eg respekt for Mr.bill gates. Fyren tjener mye penger men så gir han vannvittig mye penger til veledige formål. Det står det respekt av.

 

Dessuten er bussines bussines!

Lenke til kommentar
Bill Gates var en fattig student som så en mulighet. Grep den. Lykkes, og er i dag verdens rikeste. Flott suksesshistorie. Han er også kjent for sine generøse donasjoner til ulike formål.

Å kalle Bill Gates generøs, ville være å ta litt for hardt i. Hvis jeg gir en 100 lapp til Redd-Barna vedder jeg på at jeg er mer generøs en han noen gang har hvert eller kommer til å være.

 

Hilsen arbeidsløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...