Jump to content
Sign in to follow this  
woohoo

Skjæring i aluminium

Recommended Posts

Jeg har akuratt fått meg en 2mm aluminium plate som skal brukes til "vifte-holder" i det ene kabinettet mitt.. men, hvordan kan jeg skjære ut viftehullene (med best mulig resultat)?

Det er snakk om 120mm viftehull...

 

 

NB: Nibbling Cutteren ifra microplex tar kun 1.5mm aluminium (tenkte bare å gi beskjed før noen foreslo den :p )

Edited by woohoo

Share this post


Link to post

Takker for raske svar :)

 

Jeg tenkte selv på stikksak, men jeg er litt redd for at det kommer til å gå nedenom hvis jeg prøver meg på det, er det enkelt eller ?

Har hørt mye bra om dremelen, men vil ikke det ta lang tid ?

Hullboren ville nok vært helt super, men jeg har ikke funnet 120mm utgave..

 

Men, jeg tror jeg prøver meg på dremelen, det tar nok litt tid, men er forhåpentligvis verdt det :D

Share this post


Link to post

skjærte hull til dette vinduet i kabinettet mitt i går, og brukte en dremel. det er et coolermaster kabinett, med ganske tykk aluminium synes jeg hvertfall. brukte ca en time på jobben, og rundt 10 kutteskiver. må si meg fornøyd, og skal bruke dremelen når det skal skjæres hull til radiator i toppen av kabinettet så snart vannkjølingen er i hus :)

Share this post


Link to post

Problemet mitt er løst :) Jeg har fått lov til å låne en trykkluftsag (en slik som de bruker når de skjærer i bilkarosserier...), denne skal visstnok være helt ypperlig til mitt formål :D

Takker alikevel for alle svar, dremelen kommer nok ibruk ved en senere anledning :D

Share this post


Link to post
tror egentlig ikke stikksag er beregnet på sirkler..

Ikke helt enig der nei. Jeg lager små sirkler mye lettere med en stikksag, enn med en dremmel. I tillegg går det jo 4 ganger fortere. :thumbup:

Eksempel på et frihands kutt med stikksag jeg gjorde nå i full fart:

 

stikksagcut.JPG

 

Diameteren er vel ca 3 cm. Et hull på 8-12 cm er jo ennå enklere.

Edited by Arctic

Share this post


Link to post

enig med Artic, det er MYE enklere å lage hull med stikksag, nesten uansett hva slags materiale det er :yes:

 

Bare husk å bruk dobbelt lag med maskerings-teip rund der som stikksagen skal brukes, så ungår du å lage masse riper i kabinettet.

 

 

hilsen diablito

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...