Gå til innhold

Temp på harddiscer


Znoken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei,jeg har ikke noen vifter som står mot harddiskene. innstallerte et prg (Win32 utility for HDD temperature monitoring) og den viser 47 grader på den ene og 43 grader på den andre....Er det for høy temp.... Jeg får også advarsel fra prg..om at temp.is very high

Endret av Znoken
Lenke til kommentar
Har 2 stk seagate harddiscer på 80 og 120 gigg og lurer på hva skal normal temp. ligge på og hva er temp. når det er fare for disc krasj..... :green:

Hvis du sjekker hjemmesidene til Seagate, så finner du datablader til de fleste diskene deres, Barracuda 7200.2 serien har f.eks en spesifisert arbeidstemparatur på mellom 0-5 og 55-60 grader celsius. Siden de ikke har gitt noen ytterligere noter til forventet levetid på disken antar jeg forventet levetid gjelder for hele det spesifiserte området for arbeidstemperatur.

 

mvh

KJ

 

PS. dersom mammakort og disk støtter SMART og SMART-overvåkningen er satt på, så inngår disktemperatur i denne overvåkningen, trur eg.

 

Edti: Tlykkleif

Endret av KJ
Lenke til kommentar
Apropos varme harddisker.. Dersom man ikke får noen meldinger om høy temperatur, hvordan vil man ellers merke at hd er for varm? Blir den treg?

 

Og, hvordan arter et krasj pga varme seg? Vil en hd kunne være ødelagt dersom dette skjer?

Dersom disken blir for varm vil levetiden reduseres, man kan få lese/skrivefeil (merkes som treghet og windows-krasj) og til slutt totalt diskhavari. Det er egentlig sammenliknbart med som skjer når en bilmotor skjærer seg pga. varmgang!

 

De fleste disker er spesifisert til å tåle 55C 'operating temperature', så ligger man på den rette siden av denne (helst med litt margin), bør det ikke være noe problem.

 

Som regel blir varme et problem kun når det ikke eksisterer luftsirkulasjon i det hele tatt, dvs. trangt kabinett/mange disker f.eks.

 

En svak vifte gjør i såfall susen!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Apropos varme harddisker..  Dersom man ikke får noen meldinger om høy temperatur, hvordan vil man ellers merke at hd er for varm? Blir den treg?

 

Og, hvordan arter et krasj pga varme seg? Vil en hd kunne være ødelagt dersom dette skjer?

Dersom disken blir for varm vil levetiden reduseres, man kan få lese/skrivefeil (merkes som treghet og windows-krasj) og til slutt totalt diskhavari. Det er egentlig sammenliknbart med som skjer når en bilmotor skjærer seg pga. varmgang!

 

De fleste disker er spesifisert til å tåle 55C 'operating temperature', så ligger man på den rette siden av denne (helst med litt margin), bør det ikke være noe problem.

 

Som regel blir varme et problem kun når det ikke eksisterer luftsirkulasjon i det hele tatt, dvs. trangt kabinett/mange disker f.eks.

 

En svak vifte gjør i såfall susen!

 

timtowtdi

Hm. Akkurat.

 

Jeg innstallerte en seagate barracuda, og ble plaget med at windows ble tregt etter en liten stund. Reinnstallerte, men det samme skjedde. Så får jeg blåskjerm mens jeg flytter dokumenter, og beskjed om dumping av fysisk minne. Så låser alt seg. Jeg restartet maskinen, og satte inn windowsCDen, trodde det var her problemet lå. Da fikk jeg opp de tre partisjonene, men den hevdet at C: var ufomatert. Det gikk heller ikke å formatere denne. Jeg slår av maskinen for å koble til min gamle harddisk istedet (de var montert ovenfor hverandre) og da kjenner jeg at den nye disken var veldig varm. :dontgetit:

 

Jeg tok i bruk den gamle, og sjekka etter en stund, den var bare lunken.

 

Kan det tenkes at den nye disken er helt gåen? :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...